Washington DC


Advertisement
Published: March 18th 2008
Edit Blog Post

Grand Hyatt WDCGrand Hyatt WDCGrand Hyatt WDC

Zicht vanuit mijn raam op het 10e ..
Washington DC, hoofdstad van de Verenigde Staten.

Vrijdag
Vrijdagvoormiddag, het begon al goed .. regionale trein naar Newark (alwaar ik op Amtrak-trein moest overstappen) had vertraging ..
Maar geen paniek, ik had een redelijke ruime tijdsmarge genomen ..

In Newark moest ik nog wel mijn tickets gaan afhalen, want het treinkantoor in New Brunswick was gesloten wegens renovatiewerken.
Dus ik aan ticketbalie .. klaar met mijn belgische identiteitskaart, rail pass en reservatienummer .. een afblaf-dame: "i need your passport!!". "Jamaar, ik heb dat nog nooit moeten laten zien, identiteitskaart was voldoen. "
"Kan me niet schelen, ik wil uw paspoort zien".
"Zucht, dat zit wel helemaal vanonder in mijn koffer."
"Zet u dan maar uit de rij en zoekt het maar, en ik zou u maar haasten of ge mist uwen trein nog".
Grrrrr! Ik lees nog eens na wat op de Raill pass staat .. "Valid photo ID required". ID dus! En geen paspoort!
Plus, die rail passen zijn enkel voor toeristen of buitenlanders .. dus dan hadden ze daar paspoort op moeten drukken als ze dat bedoelden!
Onvriendelijk brommens!

Goed .. trein met minuut gemist dus. Great .. ticket weer moeten omwisselen en uurke wachten
Grand Hyatt WDCGrand Hyatt WDCGrand Hyatt WDC

Dit is geen zwembad, is een 'vijvertje' van maar beetje diep waar eilandje met vleugelpiano op staat ..
op volgende!
Plus toen ik juist naar spoor wou gaan kwam ticket-man zeggen dat hem mij aan het zoeken was, want dat hem gemerkt had dat hij het foute ticket had omgewisseld .. mijn terugreis ticket dus! En dat ik in balie in Washington dat dan maar moest gaan afhalen ..

Na 3 uurkes treingerijd, in Washington maar direct aan heel lange rij gaan aanschuiven voor terugreis ticket al te hebben ..
Wou het nu afhalen, dan moest ik dat niet meer doen zondag als ik trein terug wou nemen.
Precies ook niet al te snucherste kerel achter balie gehad .. eerst 4 volle minuten zonder stilte en met mond half open, denken van "wtf vraagt die nu van mij" naar zijn sterm zitten staren .. pfffffffffffff.

Goed .. en dan nu terug wat positiever nieuws .. het was daar WARREM!
En dan warrem, van warm, zonnig .. Vanaf dat ik uit trein op het perron stapte was het van .. 'oh, waar blijft die koude?', 'oh, warm??', 'oh, ik kan mijne jas uitdoen en het is nog goed warm', 'ok, ik blijf hier wonen' :P

Nog rap efkes buiten gaan voelen of het wel 'echt' was .. voordat ik terug onder de grond ging om Metro naar hotel te nemen.

Eerste indruk van Washington: breed, groot en statig maar niet te hoog of erover. Beetje newyork-like, maar dan veel meer laid-back en rustiger. Helemaal niet zo gejaagd. Totnutoe beviel het me wel! (dat het er warm was zal ook wel deels hebben meegespeeld 😉

Ingecheckt in Grand Hyatt hotel .. ja hallo! Wat een lobby!!
Hotel had gigantische binnenplaats, met beneden een restaurant met water waar in het midden piano stond.
Khad een kamer op het 10e gekregen, met zicht op die binnenplaats .. zie de foto's voor de 'view'.

Dan metro genomen richting oosten, stop "Eastern Market". Hier zou een (carnaval)winkeltje zijn waar ze ook salsa-schoenen verkopen.
Eastern market leek me wel toffe buurt! Een beetje pittoresk (naar amerikaanse normen) en met restaurantjes, winkeltjes en cafeetjes ..
En! Zelfs een belgisch cafe restaurant! Belga Cafe
Ik direct op het menu gaan checken of ze vidée hadden .. nee 😞(
Was wel grappig, op het menu stonden alle gerechten met hun nederlanse naam (en dan wel met engelse omschrijving), dus: 4 kazen kroketten, tomaat met grijze garnalen, asperges op zn vlaams, biefstuk van de beenhouwer, hoeve kippetje uit brabant.
Ik wil wel eens horen hoe de restaurantgangers daar hun bestelling proberen uit te spreken :P:P
Heb er iemand een 'pintje' horen bestellen en dat vond ik al gieren :P

Men kaaskroketten en échte frieten hebben gesmaakt!
En het deed me wat weemoedig worden naar het thuisland, als ik al dat bekend bier (+ gepaste glazen!) daar zag staan en geconsumeerd worden. Toch beetje spijt dat ik dat niet lust/drink en dus geen goei Belgisch biertje kon drinken (aan 11 dollar :s).
En ik kon toch moeilijk enkel het schuim van ne Palm Royal vragen he ..
ps: in Washington wonende BV dat ook in het restaurant was .. Greet de Keyser (bie, ons moek had het natuurlijk van eerste keer geraden 😉

Zaterdag
Met Dries afgesproken. Hebben samen in de klas in het hoger gezeten. Hij zit sinds een paar weken ook in de States voor het werk, maar dan bij Washington, voor een half jaar en met hele hoop internationale collega's.

En hij was niet alleen .. fransman, australier en nog 2 belgen! Heel gezelschap dus .. allee, toch meer dan waar ik normaal mee in het weekend optrek, zijnde alleen mezelve
Sailor menSailor menSailor men

aan de sailer-memorial ofzoiet
😉

Hebben zaterdag dus met hele hoop door Washington gelopen.

In het centrum van Washington loopt een groene strook .. "The Mall" (passage, promenade).
Aan een kant beindigd door het Capitool aan andere kant door Lincoln Memorial. Aan zijkanten allemaal verschillende museums, nog een paar memorials en het witte huis. In het midden staat obelisk, "Washington Memorial".
Als je de hele "Mall" afloopt, heb je 3 km in de benen .. als je tussendoor nog een paar museums doet .. natuurlijk veel meer.

Oh ja, weetje: Martin Luther King heeft zijn beroemde speech op de Mall gegeven .. (wist ik eigenlijk zelf niet, lees het maar juist op Wikipedia)

Greep uit museums naast de Mall: National Museum of American History, National Museum of Natural History (met oa dino's enzo), National Gallery of Art, Botanical Garden, National Museum of the American Indian, National Air and Space Museum, National Museum of African Art ..
Hele hoop dus .. EN het belangrijkste .. allemaal gratis!

Zijn voor een uurke het Air & Space museum binnengaan, maar ik ben na een kwartierke al weggeglipt wegens veel te druk en niet zo men ding. Ben dan maar rap naar Botanische tuin
De belgische leeuwDe belgische leeuwDe belgische leeuw

dries en ikke
gecrosst waar ook orhidee 'expo' was.. maar viel eigenlijk ook tegen. Ook veeeel te veel volk .. superklein .. en had het precies allemaal eens gezien in New York.
Dan nog maar efkes in het gras in het zonneke gaan liggen .. mmm .. zalig ..

Oh ja, en op heel de Mall zijn tripods (statieven waar ge uwe kodak op zet) verboden! En dat hebben we wel gemerkt .. overal waar toeristen tripod bovenhaalden kwam er politie op afgelópen ..
Verboden: guns, drugs .. en oh ja, tripods 8)

Zondag
Eigenlijk langer in mijn bed gelegen dan ik gepland had .. maarja, het is voor iets zondag he!
Dus juist op check-out time van hotel uitgecheckt .. 12u.
Had een trein terug om half 4, dus had nog paar uurkes om rond te lopen .. en wou Witte Huis van dichterbij gaan bekijken want had zaterdag enkel vanaf Mall gezien.
Wel euh .. ik ben niet meer aan het Witte huis geraakt .. wegens interessante winkels onderweg tegengekomen.

Gasten, skip dit paragraafje maar efkes, want het gaat over shoppen
Ladies: Filene's Basement bv, winkel waar ze allemaal (of toch vooral) merk spullen overschot verkopen aan heel voordelige
WDCWDCWDC

(foto Dries)
prijzen! Van kleren, hoeden, sjalen, kousen, sierraden, horloges, tassen tot ondergoed .. Er zou geprijsd staan per periode hoeveel het ding nog kost, dus hoe langer het blijft liggen .. hoe goedkoper.
Normaal is dat merkgedoe men ding niet .. maar als ge wat rondsnuistert vind ge altijd wel iets dat u bevalt 😉
Dus ben nu trotse eigenaar van een heel mooi wit kleedje en nog wat andere prullen .. :D
Algoed dat het toen tijd was om terug naar het hotel te spurten om mijn bagage op te halen, want anders had mijn oog waarschijnlijk ook nog op interessant schoeisel gevallen.

ja, lees maar terug vanaf hier
Grappige weetjes op de website, en dan beetje naar onder scrollen naar de balk met "The Basement through the decades". "1972 - Escalators replace the center staircase in the Basement, disappointing thousands of men who spent their lunch hours on the stairs watching women change in the aisles."
"A women's fitting room is finally installed in the Basement. Many women take advantage of the long-overdue amenity, but others continue to try on clothes in the aisles."
Dit is winkel waar ze bij bepaalde sales winkel bestormen of met elkaar in
WDCWDCWDC

(foto Dries)
de clinch gaan voor bepaald kledingstuk 😉

Haha! Youtube heeft ook een paar interessante filmpkes erover.
Nummer 1: heeft heel familie meegebracht om juiste jurk te pakken te krijgen. Op achtergrond is er zelfs een 'team' te zien dat allemaal zelfde tshirts heeft aangedaan ..
Nummer 2: brides run
Nummer 3: 3 2 1 RUN


ok .. vervolg dus ..
wel euh ... kheb men trein weer gemist :S
maar dit was wel de schuld van de Metro! deze bleek vertraging te hebben door onderhoudwerken .. jah!
dus .. uurke wachten op volgende trein 😉

beste mensen, bedankt voor uw aandacht. ikzelf bedankt voor het laten van een paar uurkes kostbare slaap 😉
coming up next: niagara falls

(plus, ik ben eigenlijk wel een beetje aan het beginnen af te tellen om terug te komen .. nog 3 weekends! mss nog een klein reisje voor ik terugkom .. maar dan terug naar huis! jippie! terug in mijn eigen appartement .. geen gein/outcheck meer met al men bagage .. terug beschikking over mijn hele kleerkast .. mijn vriendjes en vriendinnetjes terugzien .. terug in mijn autoke kunnen rondrijden .. terug petervandeveire op de radio als ik opsta .. terug zelf koken (hmm) .. terug zelf kuisen (hmmm) .. terug vroeger opstaan (hmm) .. )


Additional photos below
Photos: 50, Displayed: 28


Advertisement

The MallThe Mall
The Mall

Moest ik nu paar weken later gekomen zijn, dan hadden al deze bomen in bloei gestaan .. "Cherry Blossoms"
ObeliskObelisk
Obelisk

in de verte ..
CapitoolCapitool
Capitool

in de verte ..
EendEend
Eend

DE reden waarom ik een eend zou willen zijn!
Canadese ganzenCanadese ganzen
Canadese ganzen

groene zwanen, witte zwanen wie tututut .. amerika varen .. de ... is gesloten .. de sleutel is gebroken is er dan geen smid int land, die de sleutel maken kan .. ga dooooooooooor (hmm, mijn lyrics van dit liedje zijn niet meer wat ze geweest zijn)
CapitoolCapitool
Capitool

smilerd
TripodTripod
Tripod

haha, grappig! dieje jongen was zenen tripod op het grasveldje voor het Capitool aan het installeren. politieman ziet dat .. loopt erop af .. spring muurtje over .. loopt naar hem. jongen haalt rap papier boven, waarschijnlijk had hij toestemming om dat te doen. tripods verboden omdat er maar eens iemand in zijne kodak een scherpschutters-geweer verborgen moest hebben .. en zo goed kan mikken op weetikwie
Eekhoorn!Eekhoorn!
Eekhoorn!

hebben er veel gezien in de bomen hier! en helemaal ni bang .. alle, toch niet zo bang als bij ons. want er liep eigenlijk wel best veel volk rond
BeestjesBeestjes
Beestjes

in boomschors


18th March 2008

gevaarlijke tripods???
Euh... ik snap werkelijk niet wat er zo megagevaarlijk is aan tripods... Heb jij daar al uitleg over gekregen? Allez, dus het valt allemaal goed ee (treinperikelen daargelaten...) Wanneer kom je terug om van al je eigen dingetjes te genieten? Raad eens wat er met de huidige bewoners van je appartement gaat gebeuren? (althans toch 1 van hen)...??? Die komt in mijn huisje :-) Ikzelf maak dan plaats door bij Filippo in te trekken (een mens moet soms offers brengen om vrienden te helpen he ;-D) Allez, nog veel shopplezier daarginds, we verwachten inmiddels wel een modeshow bij terugkeer natuurlijk he! Groetjes vanuit zonnig (jaja, ook hier) Antwerpen!!!
18th March 2008

shopping
Het leven bevalt u daar precies wel! Met hoeveel extra valiezen gade binnen drie weken moeten terugkomen? Is daar precies ook wel sjiek... Misschien ook al eens nadenken over een volgend tripke! :-) (wij zijn van gisteren thuis)
18th March 2008

Saarke
Tripods zijn verboden omdat ge dat kunt gebruiken om een sniper-geweer (zo een meter lang scherpschuttersgeweer) op te zetten om goed te kunnen mikken. Dus - denken ze hier - als we geen tripods toelaten, zal ook niemand het in zijne kop halen om tussen al dat volk een meter lang scherpschuttersgeweer boven te halen en daarop vijzen .. uhu .. rare mensen hier .. kheb het altijd al gezegd ;)
18th March 2008

eendjes
Doet me 'n bitteke denken aan "piepken duik" (= volksdans, waarbij dagge uwen kop ook naar beneden moet duwen) !
18th March 2008

salsaschoenen
Ge staat d'er goe mee, vooral onder die broek !
18th March 2008

salsaschoenen
dat is wel mijn pijemabroek :s
18th March 2008

- haja, ik schiet ook alleen met mijne sniper als ik nen tripod bij heb, duh :-/ - haha pyamasalsa :D - uw sprongskes zijn precies ook nimeer wa ze geweest zijn he...
20th March 2008

ik heb ondertusse mne blog ook es geupdate op www.dalby.be maar is well niet zo uitgebreid als uwe zenne ;)

Tot: 0.26s; Tpl: 0.018s; cc: 15; qc: 62; dbt: 0.1348s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb