”Rodeway Inn & Suites”, Twentynine Palms, Californien, lørdag den 24. september 2016.

North America » United States » California » Twentynine Palms
September 24th 2016
Published: September 25th 2016

2016-09-24-g2016-09-24-g2016-09-24-g

Det er helt vildt, hvad de har af forskellige mærker inden for den samme kategori i en Walmart. Her er næsten 200 hyldemeter med morgenmadsprodukter og der var næsten lige så meget på den anden side.
Her til morgen var der ikke is på bilen, dels er vi kommet en del længere sydpå, dels er vi kommet ned i omkring 900 moh. Vi har igen haft en fantastisk dag, selv om det har været en transportdag. Uret er igen blevet stillet til vestkysttid, 9 timer efter dansk sommertid. Vi har lige spist aftensmad på en Burger King, hvor der var meget mere mad i Karens og min Whopperito end i Kurts burger. De gik så på indkøb – vi mangler bl.a. øl - mens jeg er gået ”hjem” for at skrive.

Op ved halv otte tiden, morgenmad på værelset og så fik jeg lige snakket med Marianne, det var dejligt. Vi havde vandrestøvlerne til at stå under bilen i nat, så de var til at have i bilen når vi skulle køre! De blev rystet godt inden de kom ind, man ved jo aldrig hvad der kan tiltrækkes af god gang fodsved. Vi handlede i en kæmpestor Walmart inden vi forlod Saint George, så var det ordnet. Der er ikke så meget at sige om køreturen ud over at vi kører gennem smukke og meget forskellige landskaber, i dag har det mest været en elller anden
2016-09-24-a2016-09-24-a2016-09-24-a

Vi nærmer os Las Vegas for anden gang, denne gang nordfra.
form for ørken. Vi holdt kaffepause i den nordlige udkant af Las Vegas og fortsatte så ellers ad Interstate 15 indtil vi kom til Mojave National Preserve, som vi så fortsatte igennem. Det er ikke et rigtigt reservat, men noget der ligner. Her gik en fantastisk tur op til Teutonia Peak, gennem en meget Joshua Tree bevoksning med nogle små tørre buske og adskillige kaktusarter, det hele groede i det rene sand og klipper. Efter min mening et rigtigt godt sted, hvis vi skulle se efter klapperslanger. Lige efter at vi havde forladt bilen så en fin lille øgle, og på resten af turen en hel del små og lidt større firben. En enkelt amerikansk tornskade, men eller ikke noget på opturen til toppen. Der er gamle mineskakter i området og vi så da et par stykker, man har åbenbart gravet efter sølv. Det var en sej opstigning (for mit vedkommende), en temperatur på godt 30˚C og en pæn stigning, men jeg kom da op til toppen. Herfra var der en storslået udsigt, langt ude i det fjerne mod sydøst, kørte et af de kilometer lange godstog, den var nærmest kun en streg i landskabet. Vi sad lidt og sugede
2016-09-24-b2016-09-24-b2016-09-24-b

Johsua-træerne (Yucca brevifilia) har en ret karakteristisk udseende. Et smukt træ, der kun findes i den sydvestlige del af USA. Og så har U2 jo udgivet en dejlig cd med titlen "The Joshua Tree".
til os af den friske luft, der blev taget billeder og så gik vi ned igen, en kalkungrib og et par våger (den en var en rødhalet våge, den anden muligvis en prærievåge) fulgte os på vej og det varede ikke så længe, før vi var ved bilen, uden at have set en klapperslange. Det gik lidt hurtigere den vej og vi nød ikke at skulle gå på rad og række sammen med hundredevis af andre turister. Her gik vi næsten alene, mødte 3-4 på hele turen. Vi kørte så til Kelso, hvor vi var inde på besøgscenteret – her så vi en kort film om Mojave National Preserve, fandt lidt brochurer og snakkede med de to rangers. Mens vi spiste frokost udenfor, kom en monark forbi – en rigtig stor og flot sommerfugl. Vi kørte lige ud til Kelso Sanddunes, der ligger 3 miles fra hovedvejen, der er kæmpe stort klitområde, med klitter der er mere en 300 m høje. De var bare store, vi så kun ud på dem, der var 11-2 km at gå før man nåede dem og det orkede vi ikke. Men højden er mere end dobbelt så højt som Himmelbjerget; det er altså meget
2016-09-24-c2016-09-24-c2016-09-24-c

Denne lille fyr så vi kort efter at vi var startet på gåturen, det er en Desert horned lizard (Phrynosoma platyrhinos), det danske navn kender jeg ikke.
sand.

Så gik det ellers mod Twentynine Palms, hvor vi overnatter, det er en meget underlig by, den strækker sig over et ret stort areal, men der er stort set kun sand i miles omkreds, eller lave, spredte buske. Der er dog mere end 29 palmer, og i nogle af dem så vi mindst 150 kalkungribbe gå til nattero. Solen gik ned lige før vi nåede hotellet (18:30) og så snart vi var fremme blev vi hurtigt indkvarteret, slappede lidt af og gik ud for at finde et sted at spise.

2016-09-24-d2016-09-24-d
2016-09-24-d

Der var en del forskellige kaktus, også nogle vi ikke har set tidligere.
2016-09-24-h2016-09-24-h
2016-09-24-h

Smukt terræn at gå tur i, turen gik til toppen af højen i baggrunden, Teutonia Peak.
2016-09-24-i2016-09-24-i
2016-09-24-i

Jo længere vi kom op af Teutonia Peak, des større blev figen-kaktuserne.
2016-09-24-j2016-09-24-j
2016-09-24-j

Udsigten fra toppen var mageløs.
2016-09-24-k2016-09-24-k
2016-09-24-k

Det er noget som dette vi gik rundt i blandet op med spredte Joshua Trees. Her burde være klapperslanger og det er der sikkert også.
2016-09-24-m2016-09-24-m
2016-09-24-m

I Kelso blev vi underholdt af denne monark, den er sikker på vej til en lille dal i Mexico, hvor den overvintrer sammen med millioner af andre monarker.
2016-09-24-e2016-09-24-e
2016-09-24-e

Kelso Sand Dunes er enorme store klitter, de højeste rejser sig 200 m over det omgivende terræn (Himmelbjerget er 147 moh og området dækker et areal på 120 kvadrat kilometer.
2016-09-24-f2016-09-24-f
2016-09-24-f

Kort efter Kelso Sand Dunes kørte vi på denne strækning; lige ud så langt øjet rakte med telefonmaster som stakit.
2016-09-24-l2016-09-24-l
2016-09-24-l

Vi kom til at holde for et af de store godstog, hovedparten var heldigvis kørt forbi, for de kører ikke særlig stærkt.

Tot: 0.149s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 52; dbt: 0.046s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb