4 September: Ferry Building to Palace of Fine Arts

North America » United States » California » San Francisco
September 5th 2013
Published: September 5th 2013

Omdat ik me gisteren redelijk had uitgesloofd met een hoop geklim en gedaal over verschillende heuvels, dacht ik het vandaag iets rustiger aan te doen met een wandeling lands de oever van de baai. Ik ging ook iets later van het hotel weg, pas tegen 11.00u, en ben de dag begonnen met een brunch bij het Ferry Building. Hierbinnen zit namelijk een soort van markt/winkelcentrum met een sterke focus op (vers-gemaakte) lekkernijen, duidelijk gericht op de lunchpauzes van het Financial District. Er was enorm veel keus maar ik heb het uiteindelijk heel simpel gehouden met een paar versgebakken broodjes salami en kaas, nog warm uit de oven.

Hierna begon mijn wandeling over de Embarcadero, een brede boulevard die loopt van AT&T Park in het zuiden tot aan Fisherman's Wharf in het noorden, over bijna de gehele lengte het centrum van San Francisco. In het verleden liep hier een verhoogde freeway (snelweg) die het zicht op de baai geheel ontnam, maar deze is in de aardbeving van 1989 grotendeels ingestort en werd vervangen door een gelijkvloerse normale weg met veel stoplichten en zeer nadrukkelijk ruimte voor fietspaden en trottoir, die prompt in grote getale in bezit werden genomen door fietsers, joggers en wandelaars. Verschillende pieren langs de hoofdboulevard kunnen betreden worden en bieden prachtige vergezichten over de baai en de stad. Er is ook een groot zeilrace-evenement gaande dus zowel de kade als de baai was goed gevuld met allerlei soorten boten.

Van visactiviteiten is op Fisherman's Wharf weinig te merken, het is 100% gericht op toeristen met talloze soeveniershops, eettentjes, speelgoedwinkels en dergelijke. Als je hieraan ontsnapt biedt het wel een mooi uitzicht op de baai ten noorden van San Francisco, met onder andere Alcatraz, de Golden Gate Bridge en veel dichterbij, een kolonie van zeeleeuwen die direct naast pier 39 hun plekje hebben gevonden. Ook vind je hier het Musée Mécanique, een arcademuseum met speelautomaten van de jaren '20 tot '80 die allemaal ook bespeeld mogen worden. Helaas ben ik nooit opgegroeid met arcades dus ik bakte er niet veel van. Direct daarnaast ligt een onderzeeboot uit de Tweede Wereldoorlog, de USS Pampanito die ook van binnen bezichtigd kan worden. Zelfs op een rustige doordeweeksedag als vandaag waarop ik er vrijwel ongestoord in m'n eentje door kon ronddolen was dit een claustrofobische ervaring, ik kan me niet voorstellen hoe dit geweest moest zijn met een crew van 70 man!

Naast Fisherman´s Wharf ligt het Maritime National Historical Park, waar historische boten zijn te bewonderen en veel informatie over de geschiedinis van de scheepvaart in en rond de San Francisco Bay. Direct aangrenzend ligt een mooi parkje, Aquatic Park, waar je lekker in het gras kunt luieren. Daarbovenuit torent Ghirardelli Square uit, de voormalige chocoladefabriek van de gelijknamige chocolatier, die onder het motto van urban renewal is omgetoverd tot een winkelcentrumpje waar vooral veel chocoladeproducten te koop zijn. Nou is Ghirardelli niet mijn favoriete merk, maar tegen gratis samples zeg ik natuurlijk geen nee.

Het Maritime National Historical Park loopt naatloos over in Fort Mason, een voormalige militaire basis die is omgetoverd tot stadspark waarbij de oude troepenbarakken zijn geconverteerd naar een civiel woonwijkje en de opslagpanden een conferentiecentrum zijn geworden. Ook vanuit hier zijn er weer prachtige uitzichten over het noorden van de Bay en de stad.

Vanuit Fort Mason loop je zo de Marina in, een van de rijkste woonwijken van de stad die hier herrezen is nadat de aardbeving van 1989 de verloerde sloppenwijk die hier eerder stond volledig had weggevaagd. Een beter uitzicht op de Golden Gate Bridge dan vanaf hier is haast niet denkbaar, ware het niet dat de brug bijna permanent in mist is gehuld. Ook ligt hier het Palace of Fine Arts, niet daadwerkelijk een paleis maar enkel een facade die gecreëerd is voor de Wereldtentoonstelling van 1915. Dit gebouw werd zo mooi geacht dat het als enige bouwsel van deze fair nooit is afgebroken. Het is ongetwijfeld één van de meest romantische plekjes van de stad, dus het mag geen verbazing scheppen dat er maar liefst twee stelletjes hun huwelijksfoto's lieten maken op het moment dat ik er was, en dat terwijl het licht van de inmiddels laagstaande zon heel ongelukkig viel, wat het onmogelijk maakte om onder een normale hoek een foto te maken van dit zeer fraaie complex.

Vanuit het Palace ben ik steil omhoog de heuvel van Cow Hollow opgelopen, vroeger een koeienwei net buiten de stad, nu loopt er één van de meest trendy winkelstraten vol met kleine boetiekjes. Belangrijker voor mij waren de Lyon Steps, die voor wie het op kan brengen om ze te beklimmen een onvergetelijk uitzicht geven over de noordelijke baai (hoewel ook hier het lage zonlicht fotografie bijna onmogelijk maakte).

Vanuit Cow Hollow ben ik feitelijk dezelfde weg weer teruggelopen naar het hotel, maar nu tijdens en na de zonsondergang wat dezelfde baai een heel ander uiterlijk geeft. Maar de echte reden om dezelfde weg terug te nemen was omdat ik wist dat deze langs de enige In-N-Out Burger in San Francisco leidde. Over het algemeen ben ik geen fan van fastfood, maar hiervoor maak ik graag een uitzondering: iedereen die ik ken uit Californië is werkelijk lyrisch over deze tent. En dat betreft niet alleen mijn vrienden, in heel Amerika heeft In-N-Out Burger bijna net zoveel naamsbekendheid als McDonalds en Burger King ondanks dat ze slechts een handjevol vestigingen hebben in Californië en buurstaten (hoewel ze recentelijk hun eerste vestiging in Texas hebben geopend). Ze staan bekend om de smaak van hun burgers en vooral ook hun zakenethos: ze maken allemaal in-house ambachtelijk bereide producten en betalen meer dan het dubbele salaris in vergelijking met andere fastfoodketens. Dit resulteert weliswaar in kleinere porties voor een hogere prijs dan de concurrentie, maar op dat gebied komen Amerikanen toch niets tekort.

Het interessantste aspect aan In-N-Out Burger is hun secret menu: er staan slechts een handjevol items op de officiële menukaart, maar daarnaast kun je tientallen variaties op deze standaardgerechten bestellen als de juiste term ervoor kent (of kunt beschrijven). Zo betekent Animal Style dat je gesmolten kaas, dressing en gegrillde uitjes over je friet of burger krijgt, en Protein Style is een burger met extra grote stukken sla in plaats van broodjes, voor de mensen die een koolhydraat-arm diëet volgen (en dat zijn er in Californië vrij veel). Standaard biedt In-N-Out drie smaken milkshake maar op het secret menu staat een Neapolitan shake, wat een mix van alle drie is. Naast de standaard root beer op de offiële menukaart kun je ook een root beer float bestellen (root beer vermengd met vanilleijs). En voor dit alles zonder extra kosten. Een deel van dit secret menu staat overigens wel op de website van In-N-Out (maar in de restaurants zelf is er niets over te vinden), de rest is door fans gedocumenteerd.

Ik besloot een cheeseburger en French fries beide Animal Style te bestellen en een Neapolitan shake. De burger smaakte inderdaad redelijk goed, maar het blijft een hamburger; het was geen revolutionaire andere burger dan die van de McDonalds of Burger king. De frietjes waren wat slap (ik had ze toch 'well done' moeten bestellen zoals het secret menu toelaat) maar de uitjes en de gesmolten kaas maakten ze desondanks meer dan de moeite waard. De chocolade-vanille-aardbei shake was ook erg lekker. Twee dingen die niet uniek zijn voor In-N-Out maar die je hier in alle fastfoodrestaurants ziet en die ze van mij in Nederland ook mogen invoeren: op de menukaart staan de caloriën prominent vermeld (nou werkt dat concept minder goed als al je beste producten op een secret menu staan), en daarnaast kun je onbeperkt gratis frisdrank bijvullen.

Na het eten was het een mooie wandeling terug over de Embarcadero en via Market Street terug naar het hotel, maar niet voordat ik bij Union Square had genoten van een fenomenaal optreden van een stel zwarte straatmuzikanten die ouderwetse funkmuziek speelden, een fraaie afsluiting van de dag.

Volle BayVolle Bay
Volle Bay

De zeilboten zijn America's Cup deelnemers, de speedboot is voor toeristen
ZeeleeuwenkolonieZeeleeuwenkolonie
Zeeleeuwenkolonie

Direct naast Fisherman's Wharf

Tot: 0.075s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0482s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb