paa plass i Uniten!!!

North America » United States » California » San Francisco
February 17th 2007
Published: February 17th 2007

jaja,saa va det dags for aa reise da.plutselig har tida komme!!
Reisa vaar begynte kl halv 4 natt te tirsdag i hoydalsmo city.da satte me kursen mot oslo, og videre te london. etter et lite stopp i london tok me av fra heathrow,og vendte snuta mot statene. i ei gjennomsnittsfart paa 850 km\h cruisa me 8861 km over atlanteren. flyturen gjekk overrskans fort..me klarte aa se 3 filmer,og i tillegg ta oss et par nibbar. hogdepunktet va nok borat-filmen...fekk oss ein god latter der gitt.
kl 17.20 ankom me LA (lokal tid vel aa merke..heime va den nesten halv 3 paa natta)fotogale som me e,maatte me jo selvfolgelig ta bilde a at me va ankommet amerikans jord.va kanskje kje saa lurt aa gjoere det paa flyplassen,for daa kom de bort te oss med ein gong og insisterte paa at me matte slette det..jaja...Vel ute a termminalen va d ei heilt anna luft som moette oss...herlig.bay bay Norge og vinteren!!
alt gjekk heldigvis bra i sikkerhetskontrollen,men maatte vente litt foer me kom gjennom den..systemet va nemlig kje heilt paa nett.typisk!!
De foerste me kom i snakk me va 3 gutter fra Arendal,som faktisk hadde booka turen a samme dama som oss paa
Walk of FameWalk of FameWalk of Fame

TM maaler nevar med Nicholas Cage
kilroy i kr.sand..verden e jammen liten.dermed skulle me au overnatte paa samme plass..i hollywood paa et hostel der. viste seg at me ikkje hadde betalt for hostelet paa forhand likevel,men d gjekk heldigvis raskt i orden. me blei henvist te et 6 mannsrom,med nokka jenter fra bla argentina og england. deretter tok me oss ei runde i hollywood city og rusla paa Walk of fame. d va skikkelig stilig aa gaa der paa kveldstid,med alle lysa og stemningen som va der.gjekk forbi ei filminnspelling a ett eller anna slag au.
me tok kvelden ganske tidlig,for det hadde likevel vore et laaangt dogn for oss.

neste morgen kl 8 va me lysvakne...begge va like overraska,for d va ekje akkurat saann me e vant te aa vaere..hehe.fekk i oss litt frokost, og tok turen opp te Universal Studios,som ikkje va saa langt unna hostellet.vaeret va kjempe fint,godt over 20 grader,saa alt laag te rette for at d skulle bli ein fin dag...og d blei d. i universal studios fekk me med oss litt a hvert spennans. forst ein guida runde med buss for aa se ulike effekt haller,og settinger der fleire filmer og serier e spella inn. bla fra frustrerte fruer og bruce almighty.videre va me med paa nokke der me fekk sett aassen spesial effekter blei te.va paa et liveshow i waterworld,nokke som va kjempe stilig.bruka mange bra effekter.va au paa liveshow med fearfactory, og et dyreshow(kan tru me kosa oss der)der de hadde med dyr som va spesial trena te aa vaere med i film. i tillegg va me paa 3d show med terminator,og 4d show med shrek.fekk au prova ein simulator med back too the future. d kila utrulig i magen..kjorte gjennom baade fortida og framtida med denna bilen te doc(for de som husker den).
paa kvelden gjekk me ut for aa ete,paa sjolvaste valentins dagen.fant ein fin restaurant,men den va alt for dyr..ekje i syden naa,saa me maa vere budsjettsbevisste.dermed endte me opp paa ei burritosjappe,der dei kom bort te oss hvert 5.min aa spurte om alt va bra.blei nesten litt stressa a detta kvinnfolket..hoho. provde aa se etter litt uteplasser,for aa oyne sjansen te aa se nokka kjendiser.men den gang ei...fekk et kart paa hostellet som hadde veldig feil maal,saa me gjekk ut a milde uten aa finne nokke.fant te slutt ein liten koselig engelsk pub.men blei litt trotte,saa snudde aa gjekk tebake.saa blei kje saa seine kvelden naa heller.det naermaste me kom ei valentinesfeiring va at me fekk hver vaar rose i resepsjonen naar me skulle legge oss.det satte me pris paa!!

me blei enda meir overraska da me va lysvakne i 8 tida neste morgen au...nokke har skjedd med oss. tidsforskjellen har tydeligvis faatt oss paa rett kjoel igjen�nna morgenen hadde me mld't oss paa ein gratis busstur ned te venice- og santa monica beach.gjekk fra venice te santa monica,som va type 3 km. her kjente me oss igjen fra baade baywatch og pacificblue.vaeret va fint idag au,saa det va deilig aa gaa langs stranda.godt med litt trim. har foroevrig ikkje blitt mangel paa d,ettersom me har traakka ein del km rundt forbi allerede. TM insisterte paa aa gaa under piren paa santa monica,for der hadde ho alltd hatt loest te.(ikkje paavirka a tv altsa).
Etter strandturen reiste me te 3rd street,som e ei handlegate.provde aa styre unna kles-fristelser,men anja matte gi etter,da ho fant ein topp ho ikkje kunne motstaa.
tida begynte aa rulle fra oss,saa me hoppa paa ein buss som skulle i retning hollywood igjen. sjol om avstandande ikkje e alt for store i byen,tar d saa alt for lang tid aa komme seg fram,pga den enorme trafikken.her trur eg de bruker kjosen-taktikken der de "aller kjoerer med inan" 😊 daa me kom opp igjen te hollywood boulevard reiste me rett paa ein sightseeing buss som gjekk bla te hollywood hills,beverly hills og rodeo drive (kjent handlegate for kjendisane for de som lurer)kjorte forbi husa te bla TomCat,Jason Pristely,Ozzy Ozbourne og det tidligere huset te Brad Pitt og Jennifer Aniston.men ingen kjendis va aa se naa heller. men TomCat va tydeligvis heime,for der stod det paparazzi utafor...!!
naar turen va over bar det rett paa hostellet for aa hente bagasjen,foer me hoppa rett paa metro'n.daa skulle me tebake te flyplassen,for aa reise videre te San Francisco. Metro'n i oslo gaar den i LA ein hoeg gang. skikkelig stusselig system,men me kom oss naa fram. flyturen te SF e nok ein Anja seint vil gloemme...ettersom ho spydde og va daarlig heile veien..huff huff!!ho rakk kje eingong aa komme fram te sete sitt,foer ho matte spy.heldigvis hadde ho ein spypose paa varstyr.
Paa flyplassen i SF kom Karen (barndomsvenninne a TM,for de som ikkje veit d) aa henta oss. saa folte oss godt mottatt. me reiste ned te ho paa standford university aa saag aassen forholda va der. det e verdens nest stoerste campus,saa capmus gimlemoen i kr.sand,blei bare ein liten flekk i forhold.stilig aa see. huset ho budde i ligna nesten paa det hvite hus i mindre format. der budde ho sammen med 25 andre studenter. kl va over 11 innen me kom ned dit,saa kjente at senga kalla. men foerst et lite maltid. TM fant seg broed og ost,og glefsa i seg som ho ikkje hadde sett mat paa lenge.d va skikkelig nam med nesten "norsk"mat igjen.Anja derimot va fremdeles kje heilt i form,men fekk i seg litt mat ihvertfall.

Fredagsmorgen va me oppe i 9 tida.daa va d bare aa slenge i seg mat foer karen kjoerte oss paa toget. Ho bur foroevrig i Palo alto,som e ca 1 liten time fra SF. toget opp te SF gjekk temmelig radig.det va ein heilt annen type by aa komme te enn LA.her va det meir stil over helile byen.kjempe fint...aassaa kan ein ikkje komme foruten alle de bakkane som fins her.gymnasbakken i boe,bli ingenting i forhold. tok Muni'n (ein type tbane\trikk) opp te dit me skulle bu. va saa heldige aa faa laane leiligheten te tanta og onkelen te
Paa besok hos Karen paa StanfordPaa besok hos Karen paa StanfordPaa besok hos Karen paa Stanford

Stilig internatbygg det der ja!
karen.fant lett fram heldigvis.Det aa komme dit va ei opplevelse i seg sjolv.tri etg stroeken leilighet med utsikt over heile byen.me va saa facinerte a utsikten,saa me satte oss paa verandan og nytte det me saag i fleire timer.tenk aa budd saann!!!saa me droemte oss litt vekk der. reiste etterhvert ned te byen for aa gjoere oss litt kjente. og reiste paa nokke som hette "fishermans warf".det va nede med havna te byen..veldig koselig. vaeret va foroevrig veldig bra her oppe au.me blei forberedt paa at det va ein del kaldere her enn i LA,men trur me har vore ganske heldige,for d va kje mange gradene om aa gjoere. Desverre hadde kje mageproblemene te anja sleppe heilt tak ennaa,saa fant ut at d va best aa reise heim att.TM rakk forresten aa gaa rett i baret hos ein mann som satt bak ein busk(bush)aa skremte folk.ho frykta at d va et skjult kamera paa gang!!men va nok bare ein stakkar som proevde aa tjene litt cash. Vel tebake i leiligheten....det va jo ein opplevelse i seg sjol aa vaere der,saa kosa oss der oppe istan. laga mat og nytte utsikten a San Francisco by night. etterhvert kom karen paa besok te oss,saa me satt aa skravla og kosa oss med is.tok kvelden i halv 1 tida,og daa va d godt a faa lagt seg(ska nevnas at me hadde nokka smaa -nibbar tidligere paa kvelden au).

tru det eller ei,men idag va me jammen lysvakne kl 7.rettere sagt..anja for opp for aa ta bilde a soloppgangen,og dermed braavakna TM.me har komme inn i ein god doegnrytme naa. va herlig aa vakne te soloppgangen."wake up San Francisco!!"
Idag ska me ut paa sightseeing i byen...der me ska paa ein baattur,for aa se bla golden gate bridge og alcatras.Karen blir med oss paa denna turen,saa det blir koselig. proever au aa faa te et bad i jacuzzi'n paa verandan i 3.etg, foer me maa tebake te LA og videre mot Fiji,der andre bokaar venter....hehe.

Nice view:)Nice view:)
Nice view:)

Me maate jau sjav sagt benytte kaan av balkongen i denna konge leiligheten:)
FilmpremiereFilmpremiere
Filmpremiere

Folk samlar seg for aa prove aa faa et glimt av ei stjerne...me maate dessverre reise foer det dukka upp nokon.
Flom!!Flom!!
Flom!!

Naa vett me hoessen dei lagar det ja
Welcome to LID'S ;)Welcome to LID'S ;)
Welcome to LID'S ;)

Jammen he dei kje ei egen sjappe tilegna Anja her i LA,hehe..
San FranciscoSan Francisco
San Francisco

Me gjekk av muni'n litt for tidlig aa maate drasse sekken upp denna bratte bakken!god trim da:)
Luksus kontorLuksus kontor
Luksus kontor

Fint aa sitta her aa jobbe med bloggen aa nyte utsikten ja:)

18th February 2007

Sø kort tid og allrede egen butikk og stor motorsykkel.kos dikkon sø mykje på tur,kjempe god ide med denna sida.

Hallo USA-tupper!
Artig å lese om opplevelsene deres! Spesielt fra SF og leiligheten til Karens tante og onkel. Hadde jo et opphold der for temmelig nøyaktig tre år siden. Utsikten fra terassen er fortsatt den samme, ser jeg! :) Snø, men mildvær, i Tørdal. Nyt reisa videre og ta vare på hverandre!

Det ser så bra ut
Å, tenk nå e dikkan på tur, ser ut som om dikkan har fått ein veldig bra start! Er skikkelig misunnelige på dikkan, men viss dikkan fortsetter å opptaderte som nå, så kan eg føle at eg og er med på turen, drømme meg litt bort fra skole, jobb og eksamener! La, San francisco høres jo ut som en drøm! Nyt turen og pass godt på hverandre ( den har du nok hørt før TM!!)
18th February 2007

Heisann snupper :) for ein start på turen... detta hørs jo heilt utruli konge ut..... :) detta må jo bare bli bra :) så moro at dikkan har lagt ut bilder :) kjempe kult.... trur eg kommer etter eg....... veldi løst å være med..... Dikkan må kose dikkan masse videre :) håper å høre nokke snart igjen ;) kjempe gla i deg begge to :) Stor kos fra Tora :)

Hei snuppur :)
Ser ut som dere har det kjempe gøy, skulle gjerne vært sammen med dere :) Gøy å følge med på turen deres, dere må huske å oppdatere ofte :) kos dere videre, så hører jeg fra dere snart igjenn håper jeg. Glad i dere, nyt tida =) Stor klem

Hei! :)
Hei jenter! Så bra dikkan alt har fått lagt ut på bloggen, også så masse da gitt. Super-dupert!:) Fekk meg mange gode latterær underveis i lesinga... syns eg ser dikkan.. he he. Ser ut som dikkan kosær dikkan glugg i hjel. God tur videre. Og god bedring te Mull. Eg som trudde dikkan hadde med dikkan type tri set ulike medisiner mot den slags popb.. he he, kan kanskje ikkje bruke opp alt redan nu. Wel, wel, we speaks flickor. Adjø (k).
19th February 2007

Tur
Ser ut som d blir en fin tur:) Lykke til videre på reiesen..
19th February 2007

Håpe dåkk får ein knall tur- har lest på bloggen og det høres ut som dåkk har d heilt topp.. Unne deg alt godt Towi.. Masse glad i deg
22nd February 2007

Vinter!
Ja, nå e dikkan jammen heldige som e på Fiji for tida. Her i Kr.sand e det snøstorm om dagen, og i dag va E18 stengt for all trafikk. Håper dikkan kosær dikkan og e freske. Det eg egentlig lurær på e åffer ikkje alle kommentarane kommer opp? Eg ser bare de tre første serru. E det eg som e så uteknisk?;) Hasta lavista.
28th February 2007

Heisann
Fekk akkurat eit pip på msn at dikkan var på flyplassen i Auckland, så då er dikkan nok klare for nye opplevelsar på New Zealand tenker eg. D e så moro å følge dikkan på reisa, kos dikkan masse vidare og ta vare på kvarandre. Kjake frå Tone - og "guttungane"

Tot: 0.164s; Tpl: 0.016s; cc: 20; qc: 86; dbt: 0.1143s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb