Bisoner, vestkyst og Golden State!

North America » United States » California » Los Angeles » Inglewood
October 25th 2012
Published: October 25th 2012

Hej Danmark!

Det er længe siden. Faktisk så længe siden, at jeg har svært ved at erindre hvad vi har lavet i mellemtiden. Så vidt jeg husker blev sidste blog skrevet i Grand Junction, Colorado, og vi er nu i Los Angeles, California.

Vi har det stadig super godt, men kan man også andet efter en dag på stranden i 25 graders varme og et overraskende varmt stillehav? Næppe.

Men for at tage det i kronologisk rækkefølge, må jeg hellere starte med Salt Lake City, Utah som var første stop efter Grand Junction. En lille storby, mest kendt for vinter OL i 2002 og de omkringliggende saltsletter. Det var dog ikke noget vi så meget til, så efter et par dage skyndte vi os videre nordpå.

Næste destination var et sted jeg havde set meget frem til, som den naturperle den er, beliggende i det nordvestlige Wyoming - Yellowstone National Park. Vi satte en hel dag af til at køre rundt i parken, og vi brugte da også hele 12 timer. Bjerge, dale og fantastiske udsigter var bare nogle af de ting vi oplevede allerede INDEN vi nåede ind i parken! Og der skulle ikke gå længe
BisonerBisonerBisoner

De var ikke bange af sig.
før vi blev nødt til at stige ud af bilen, tage billeder og nyde synet af bisoner i massevis der flokkedes omkring vandhuller og gik langs vejene og spiste græs. Somme tider var vi sågar nødt til at standse op og vente tålmodigt på, at de store dyr og deres kalve fik krydset vejen. Parken huser generelt et rigt dyreliv med bl.a. hjorte, ørne og bjørne, men sidstnævnte så vi desværre ingen af.

Mange steder i parken kunne man se damp stige op fra varme kilder varmet op af jordens indre, vandfald og rigtigt mange geysere i forskellige afskygninger. Nogle sprøjtede kaskader af kogende vand op fra jorden, andre sydede og boblede og en enkelt brølede. Det blev også til et besøg ved den berømte Old Faithful, en geyser man næsten kan stille sit ur efter. Den går i udbrud ca. hver 1½ time, i et udbrud der varer flere minutter, hvor den sprøjter kogende vand over 50 meter op i luften. Et ganske imponerende syn.

Efter en rigtigt god dag i yellowstone, gik turen videre mod staten Washington. Et pitstop i Spokane Valley, og ellers videre til Seattle - endelig var vestkysten nået og vi kunne fejre, at vi var nået geografisk halvvejs, da vi nu var så langt fra startpunktet i Miami, som vi ville komme.

Første ting vi gjorde i Seattle, var at tage en tur til lufthavnen, da vi var blevet godt og grundigt trætte af Dennis' enorme benzin-tørst. Så vi fik skiftet bil igen, og er nu tilbage i en Ford Escape - Eskild!

Næste ting på dagsordenen var at finde vores hotel. Og jeg skal ellers love for at vi fik os en overraskelse da vi trådte ind ad døren til vores værelse! Hvad der på hotels.com lignede alle de andre steder vi har boet, skulle vise sig at være en hel lejlighed med entré, soveværelse, stue, køkken og terrasse! Vi blev hurtigt enige om, at køkkenet skulle udnyttes, så vi aftalte at lave mad en dag hver. Det blev til bøffer, salat, mac and cheese og endda dessert.

Nok havde vi nået vestkysten, men vi måtte vente lidt med at se noget til Stillehavet. Først skulle vi en tur til Portland, Oregon efter et kort smut forbi en af Washingtons store vulkaner. Mount Rainier var sidst i udbrud i 1894, og allerede fra Seattle kunne vi se det
SeattleSeattleSeattle

Den berømte Space Needle i forgrunden er et kendt symbol for Seattle.
store sneklædte bjerg.

Efter Portland gik turen endelig helt ud til kysten og ENDELIG til CALIFORNIEN! Første stop i The Golden State var Eureka. Ikke noget specielt, og vi kørte hurtigt videre igen dagen efter til Californiens hovedstad Sacramento. Her tog vi et kig på den ældre bydel, der er præget af byens stolte jernbane-historie.

Efter Sacramento var det blevet tid til gensynsglæde med San Francisco, og fem hele, gode dage blev brugt der og i hele Bay Area-området. Vi fik set mange ting jeg allerede havde set, men det var meget sjovt at se det hele igen + meget mere til.

Vi havde tre stop mellem San Francisco og Los Angeles: Fresno, Bakersfield og Solvang. Sidstnævnte blev også et gensyn for mit vedkommende, men denne gang en helt særlig oplevelse, efter at have været hjemmefra så længe. En enkelt dag i den danske koloni-by bød på en dejligt kold Carlsberg, et meget savnet stykke rugbrød med leverpostej og æbleskiver til dessert, på restauranten Den Røde Viking - DET smagte os! Det blev også til et besøg på Viborg Road.

Vi er som sagt nu nået til Los Angeles - noget jeg har glædet mig til i fem år - og det føles faktisk lidt som at være hjemme! Der er noget magisk over det her sted, og vi har allerede fået magien at føle. 10 dage bliver vi her, hver dag fyldt ud med oplevelser. Indtil nu har vi bl.a. været ude og køre gokart, været en tur på stranden, inde i downtown og besøgt intet mindre end tre filmstudier - Warner Bros., Sony og Paramount Pictures. Det har været nogle kæmpe oplevelser at være på opdagelse i filmens verden. Få et kig bag kulisserne, se hvor alle stjernerne arbejder til hverdag, se kostumer og diverse andre ting, som har været brugt i nogle af de allerstørste film i historien, og endda stået i et studie, der til daglig bliver brugt til at optage afsnit af en serie man somme tider ser i tv. Hollywoods film-magi har sat sit præg på de sidste par dage, men vi er langt fra færdige endnu.

Resten må I høre om næste gang, for nu er det blevet sengetid, og i morgen venter en ny lang dag med store oplevelser i Universal Studios.

Jeg håber I har det ligeså magisk derhjemme, og at i ikke regner helt væk.

Mange hilsner herfra,

Mark.

Sequoia National ParkSequoia National Park
Sequoia National Park

Dette er verdens største træ!
Den Røde VikingDen Røde Viking
Den Røde Viking

Rugbrød med leverpostej, kold kartoffelsalat og Carlsberg - så er dagen reddet!
Los AngelesLos Angeles
Los Angeles

Det er dejligt at være "hjemme" igen.
Downtown L.A.Downtown L.A.
Downtown L.A.

Igennem midtbyen i myldretiden om eftermiddagen.
Warner Bros. StudiosWarner Bros. Studios
Warner Bros. Studios

Det kendte vandtårn - symbolet på Warner Bros.
Virker det ikke bekendt?Virker det ikke bekendt?
Virker det ikke bekendt?

Hvis man har set komedieserien Friends (Venner), genkender man hurtigt disse omgivelser.
En masse firehjulede stjernerEn masse firehjulede stjerner
En masse firehjulede stjerner

Batmans Batmobil, Austin Powers' Shaguar, Dukes of Hazzards General Lee osv.
Simon GumpSimon Gump
Simon Gump

Simon sidder på selvsamme bænk som Tom Hanks i filmen Forrest Gump.
Happy EndingsHappy Endings
Happy Endings

Settet der bliver brugt til at indspille en komedieserie kaldt "Happy Endings" der kører i amerikansk tv lige nu.
Alt hvad man ser på film er løgn...Alt hvad man ser på film er løgn...
Alt hvad man ser på film er løgn...

Prøv at gætte hvordan de får Tom Cruise til at se høj ud?

Tot: 0.144s; Tpl: 0.027s; cc: 12; qc: 52; dbt: 0.0927s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb