Grønland Illulisat – dag 8

Greenland's flag
North America » Greenland » West Greenland » Ilulissat
July 30th 2013
Published: July 31st 2013

Jeg kan ikke blive træt af isbjerge! Der er hele tiden nye former. Nogle er enorme over 100 meter høje og på størrelse med en mindre dansk ø. Når lyset skifter ændres farven på isbjerget.

Dagens tur gik ud til Egi gletsjeren som ligger nord for Illulisat. Det er en sejltur på 5 timer så der var rig mulighed for at se isbjerge. Sammen med andre fotografer opholdt jeg mig så lang tid jeg kunne ude foran på skibet i den kolde blæst. Isbjergene ændre hele tiden udseende når man sejler forbi dem. Nogle bjerge kom vi tæt på så de stod tårnhøjt ved siden af båden andre mindre sejlede vi nærmest hen over isen under vandet.

Efter de 5 timer bland isbjerge var vi fremme ved gletsjeren. Et fantastisk syn den er 250 meter høj og 4 km bred. Den røre på sig hele tiden hvilket resultere i at den hele tiden brækker op med nogle kæmpe tordenskrald. Nogle gange falder der stykker af som rutsjer i vandet med enorme drøn.

Vi lå med båden ca. 2 km fra gletsjeren hvilket føltes meget tæt på og kunne høre de enorme drøn og se de store isskred og føle bølgen bagefter.

Solen kom frem imellem skyerne og gave det smukkeste spil af lys og skygge på gletsjeren. Efter 2 timer sejlede vi ind til en overnatningscamp og satte folk af og tog andre på. Herefter gik det hjemaf igen 5 timer. Igen var der isbjerge fra nye vinkler og nyt lys med solskin igennem tynde skyer.

Da vejret var klar gik vi turen fra dagen før hvor det havde været tåget. Og sikke en forskel nu kunne vi se de enorme isbjerge der lå lige op til klipperne vi vandrede på. Man kikker nærmest ind i en mur af is.

Godt udkørt trængte vi til noget god mad. Muskusragut med ris det smagte og fyldte godt.

31st July 2013
130730-08

Et sjældent billede af fotografen.

Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 19; dbt: 0.0359s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb