Telting i motbakke

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Aegean » Aphrodisias
March 11th 2007
Published: March 14th 2007

Kvine ved godt motKvine ved godt motKvine ved godt mot

Kvine ved godt mot før bakkene gıkk ham i mot...
11. mars Ünye-Karsiköy

På søndag var det grått oppholdsvær og medvind. Formiddagsetappen førte oss tıl Çarşamba i ganske godt tempo på god vei. Underveis passerte vi flere av områdets typiske hasselplantasjer (nøtter og kirsebær er blant de viktigste jordbruksproduktene herfra). Både hassel, gullbusk og enkelte modige kirsebærtrær blomstrer allerede, halvannen måned før artsfrendene hjemme.

Etter en temmelig god kebab (hei til Pondus!) snudde vi ryggen mot Svartehavet og fulgte et regulert vassdrag innover i landet. Veien ble merkbart dårligere vedlikeholdt og mindre sykkelbar.

En kjapp stopp i Ayvacik for å fylle vannlagrene ble litt mindre kjapp enn planlagt, siden vi ble vennlig beordret innendørs for å drikke te og varme oss på en sinnrik varmluftsvedovn som hevet inneklimaet til badstulignende forhold. Veien videre mot Amasya, som vi håpet å rekke neste dag, tok av opp i de bratte åsene øst for elva. Og med bratt mener vi melkesyrepuls i gangfart! Vi fant oss en diskret (trodde vi) leirplass i en skråning mellom veien og elva og begynte å rigge opp teltet der. Men vi var ikke kommet langt før vedvarende hoiing fra et hus flere hundre meter opp i lia fortalte oss at vi var observert.

Turens første telting stod for døra!

Tot: 0.194s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 57; dbt: 0.1126s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb