Nog geen Steven Spielberg


Advertisement
Israel's flag
Middle East » Israel » West Bank » Nablus
March 16th 2008
Published: March 16th 2008
Edit Blog Post

StatiefStatiefStatief

Wie geen statief heeft moet slim zijn!
De belangrijkste reden waarom ik ben teruggekeerd naar Palestina, is dat ik een documentaire wil maken.
Het dagelijks leven van de mensen hier vastleggen om vervolgens aan zoveel mogelijk mensen mijn beeld van palestina te tonen.

Nou zou je zeggen dat het vastleggen van de realiteit makkelijk is althans dat is wat ik dacht. Misschien was ik een tikkie te enthousiast en te zelfverzekered.
Het vastleggen van de beelden die ik wil hebben is alles behalve makkelijk, zelfs niet met mijn best wel dure en goede camera van sony. Er komt zoveel bij kijken licht, geluid en trillende handen.

Los van de technische kant die ik had onderschat zijn er ook de mensen. Mensen uitleggen wat ik wil en waarom.
De meeste mensen zijn gewend dat mensen hun mening en verhalen willen horen over de politieke situatie. Nou moet ik zeggen dat de meeste mensen heel positief reageren op het feit dat, dat niet de insteek is van deze documentaire.
Wat wel echt een probleem is, is dat mensen vaak denken dat als ik zeg dat ik ze wil filmen dat ik daar maar vijf minuten sta met mijn camera en dat ik daarna weer weg ga. Helaas ik heb niks aan 5 minuten beeld.
Het is daarom ook grappig om te zien dat bij de eerste beelden die ik heb mensen de eerste paar minuten doen wat ze horen te doen, maar daarna wat nerveus worden en niet snappen ik ze na 3 minuten nog film.
In plaats van alleen maar een afspraak maken, heb ik nu van tevoren echt gesprekken met ze, dat heeft wel ontzettend geholpen. Gisteren heb ik voor het eerst redelijk goed beeldmateriaal kunnen maken.Van de dabka lessen (traditionele dans).

En dan heb je ook nog de mensen die deze kans grijpen om reclame te maken voor alles wat zij doen.
Ik moet deze week zeker 9 evenmeneten bezoeken; een kinder circus, een theater voorstelling, een tentoonstelling een festival en ga zo maar door. Het begint meer op een infomercial te lijken in plaats van een documentaire.

Alhoewel ik tegen veel dingen aanloop, geloof ik wel nog steeds in feit dat ik een goede documentaire kan maken alleen verloopt alles minder soepel dan ik had gehoopt en verwacht. Ik leer wel onzettend veel en heb ondekt dat ik erg goed ben in improviseren (zie de foto van mijn statief).

Vandaag ga ik naar een zeepfabriek en een meisjes school, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat verlopen?!




Advertisement



Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0335s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb