Schotland - een opwarmertje

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Scotland » Inverness-shire » Inverness
April 6th 2009
Published: April 21st 2009

Vandaag hebben we er eventjes de stafkaarten bijgehaald om de eerste voorbereidingen te treffen van de komende te ondernemen tochten.

Bij wijze van opwarming kiezen we voor een bergje vlakbij , de Cnoc Fyrisch met het Fyrisch monument. De top haalt zo een 452 meter.
Vanop de A9 zie je op de top enkele merkwaardige 'palen' staan dewelke volgens mij enkel dienen om toeristen naar boven te lokken, je vraagt je echt wel af wat het is.
Gelukkig hebben wij al een brochure met foto's en omschrijving tot onzer beschikking en geheel voorbereid vliegen we er tegenaan. Volgens de beschrijving rijd je er naartoe en volgt er dan nog een bescheiden wandeling tot aan de werkelijke top. Met dit in gedachte plan ik ook al een 'bescheiden' wandeling iets verder in Boath rond een windmolenpark met bijgelegen Loch Morie en uitzicht op de hoogste berg Ben Wyvis in onze korte nabijheid.
Dat was dus het plan.
De werkelijkheid ? We rijden met de auto tot op de parking die het startpunt aangeeft voor een 3km lange klim tot bij het monument en we trekken onze stoute schoenen aan, nu ja, onze winddichte jassen, mutsen ... .
Het startpunt ligt trouwens
Photo 1Photo 1Photo 1

Goed op weg op de Cnoc Fyrisch
op 180 meter hoogte, een kleine 300 meter te klimmen dus. Het beloofde een mooie wandeling te zijn en dat is het ook. De berg is mooi dichtbegroeid en het wandelpad mooi onderhouden. Nu en dan stoten we op een steile klim die ons toch even naar extra zuustof doet happen en het is ook niet bepaald koud in het bos. De jassen moeten er dus al vlug aan geloven en met volle moed zetten we de tocht verder. Klim na klim na klim. Hmmm, zou dat de laatste kunnen zijn ? Je hebt er niet echt zicht op maar het is wel genieten van de natuurlijke omgeving en meer en meer kunnen we ook genieten van prachtige vergezichten over de Cromarty Firth (=zeearm). Uiteindelijk bereiken we de top met het Fyrisch monument , een soort poort en een uitzicht over de hele streek. Als we bij deze niet opgewarmd zijn , dan zullen we het nooit zijn. Of ligt het aan de pakweg 15kg zoon die ik op mijn rug draag alsof hij Keizer Nero is en ik de nederige slaaf ? Met plezier gedaan hoor , maar ik zal er wel voor zorgen dat hij het nooit zal
Photo 2Photo 2Photo 2

Het Fyrisch monument
vergeten ;-) .
Hier boven op de top duurt het geen 5 seconden of onze jassen en mutsen zitten weer mooi op hun plaats. De wind heeft hier vrij spel en raast door onze haren. We zakken dan ook enkel meters af om een rustige plaats te zoeken voor het verorberen van een welverdiende snack met drank.

En het plan ? Dat vergeten we dan voor eventjes. De tijd is voorbij gevlogen en we zetten onze toch verder naar de supermarkt ipv de volgende wandeling , we moeten nog het nodige rantsoen inslaan om de komende nacht door te komen.

Photo 6Photo 6
Photo 6

Een zicht op Cromarty Firth
Photo 11Photo 11
Photo 11

Helemaal bovenop de top , een moerassige bedoening
Photo 16Photo 16
Photo 16

Zomaar op de flank, een idyllisch meertje. Was het niet zo afgelegen dan zette ik hier een challetje

Tot: 0.04s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0181s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb