Day six – The trucker tan

Spain's flag
Europe » Spain » Basque Country » San Sebastián
May 20th 2009
Published: May 22nd 2009

Vækkeuret ringet kl. halv fem og vi står op omkring kvart i. Det er stadig mørkt. Vi mangler kun at pakke vores soveting og teltet plus lidt af det løse, heriblandt en masse miniskovsnegle der er kravlet op på teltet i det fugtige vejr, og helst ind under nogle sprækker. Dem vil vi helst ikke have med videre, så det er rundt om teltet med en lommelygte inden mens Thea slæber ting ud af teltet. Det hele er lidt fugtigt, men vi får det pakket ned og når ned og får børstet tænder og tisset af så vi kører kl. 6 præcis.
GPS’en siger ankomst 14:27, men vi regner med to stop undervejs. Første udfordring er at GPS’en vil lede os af en motorvej der kører i udkanten af Paris, morgentrafikken er allerede slem. Vi holder stille et par gange men bliver enige om at holde ruten da den snart knækker mod syd, så er vi på vej ud af byen igen. Vi mister ti minutters tid på det, men efter da går det fint. Vi stopper første gang efter cirka 5½ time for at få tanket bilen. Det er meget varmt og solen bager ned og skinner hele tiden på min venstre arm uanset hvor jeg har den henne…
Vi skal på turen forbi de første bjerge og motoren bliver også mere varm end normalt. Vi får på et tidspunkt testet tricket med at blæse varm luft ind i kabinen, men det er endnu ikke så slemme bakker at vi er nødt til at bruge det. Der kører en masse gamle biler på motorvejen, primært 2CV’ere, vi tror der er et Citroën træf et sted i nærheden. Mange af dem har søde små lukkede trailere efter med fancy lakering og det hele.
Der er mange betalingsveje i området, vi kommer i alt af med omkring 400 kr. til vejafgifter i det hele. Til gengæld er det nogle rigtig gode veje og ruten består af 99 % motorvej fra start til slut, omkring halvdelen med 3 spor. Folk kører utrolig pænt, fartgrænsen er oftest på 130, vi kører mellem 120 og 140 afhængig af om det går op eller ned ad bakke, de andre kører for de flestes tilfælde omkring 120-130 og dem der kører allerhurtigst er ikke over 150 så det er rigtig nemt at køre her. GPS’en har også vist sig rigtig nyttig på en ny måde, den siger til når der er fartkameraer og lyser rød og bipper hvis man kører for stærkt ved dem.
Vi kommer nærmere og nærmere pladsen og undrer os over at der stadig er lang tid til ankomsttiden selvom motorvejen bare fortsætter. Da vi kommer rigtig tæt på er de ved at anlægge en ny motorvej midt oppe i bjergene, hvor der dog er to spor i hver retning i brug, men farten nedsat til skiftevis 80 og 60. Da vi kommer af motorvejen er der meget få kilometer til pladsen, men vi kommer i tanke om den ligger på toppen af et bjerg. Så det går stejlt opad det sidste stykke tid med et par hårnålesving, men ikke noget vildt.
Da vi ankommer til pladsen bliver vi vist til et stykke græs mellem et par træer og begynder at pakke ud. Der er rigtig flot udsigt heroppefra og vi kan se både vandet og andre bjerge - man skal dog lidt hen til udkanten, det er en ret stor plads med mange træer så det rigtig flotte er når man kommer udenfor pladsen.
For at komme til stranden skal man gå 10-15 minutter ned af bjerget på små hårnålestier og over en lille bro så er men der. Rigtig flot tur, men det var nu nemmere at ligge ned til stranden. Vi har gået turen en enkelt gang, men vejret er ikke rigtig til at bade. Der er masser af surfere nede ved stranden, og folk går tur med deres hunde dernede. Den er rigtig bred og der er meget lavvandet det første stykke, så det er rigtig godt til den slags. Generelt går folk ikke med deres hunde i snor, jeg kan husk en enkelt hund med snor, og den havde den selv i munden. Det er også tydeligt at hundene er vant til at omgås andre hunde så de leger bare med hinanden. Det virker også som om de er rigtig godt opdragede alle sammen. Man kan tit blive i tvivl om hvis hund det er indtil de lige vender sig om og så kommer den hen til dem.
Senere begyndte det at regne men vi tog bilen en tur langs kysten hvor vejene ligger helt ud til vandet, nogle af dem går lige ud på en klippe der går ud over vandet. Der er også et flot bredt fortov med gelænder på ydersiden af vejene med bænke hele vejen så man kan gå tur og sidde og nyde udsigten ud over vandet. På vej op ad bjergene er der også masser af bænke og små både man lige kan holde ind i og sidde og kigge ned ad bjerget eller ud over vandet. Det bliver brugt rigtigt meget.
Vi nåede rigtig meget på den første dag selv det var en meget lang køretur herned kunne det slet ikke mærkes.

Tot: 0.069s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 46; dbt: 0.0426s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb