Velikiy Novgorod

May 26th 2008
Published: May 27th 2008

Met de trein naar NovgorodMet de trein naar NovgorodMet de trein naar Novgorod

tsjoeketsjoeketsjoek
Met de trein rijden we van Sint-Petersburg naar Velikiy Novgorod. Het is onze eerste treinreis in Rusland. Het valt op hoe veel ruimte er in de trein is, de wagon is een stuk breder dan we gewend zijn. We zitten op rood geverfde houten bankjes. Voor de luttele drie uren die de rit duurt is dit comfortabel genoeg. Met een slakkengangetje rijden we door een vlak landschap. We zien bossen vol met berkenbomen, idyllische meertjes met vissers die hopen hun avondmaal te vangen en landelijke dorpjes met houten huisjes. Af en toe worden we ook geconfronteerd met lelijkheid. Betonnen dozen met vensters waarin veel mensen hier wonen, industrie.
Novgorod is één van de oudste steden in Rusland en was eeuwenlang de belangrijkste. Er wordt gezegd dat de geschiedenis van de Russische staat er begon. Nu is het een heel schoon plekje propvol kerkjes met vele koepels, rustige door bomen geflankeerde straatjes en een kremlin (versterkt deel van een stad in Rusland) in topvorm. De mensen genieten van het eerste lentezonnetje. Ze zien er content uit. Ze flaneren met een blikje bier in de hand, laten een foto nemen met een wurgslang of afgericht aapje, Romeo’s kopen een ballon in hartvorm voor hun Julia, kinderen doen een ritje op een paard. We logeren in het hotel Intourist. We proeven er wat van de sfeer uit de Sovjet tijd.
Op wandelafstand van Novgorod ligt het klooster Svato Joerjev. Het is heel erg mooi gelegen langs de rivier Volkhov en vlak bij het meer Ilmen. Het is een actief klooster. We zien verschillende monniken in zwart habijt. De meeste zijn nog piepjong.
Staraja Roessa is iets verder, we gaan er naar toe met de bus. We hebben er voor het eerst een echt Rusland-gevoel. Het is een charmant plattelandsdorpje waar de dingen niet heel veel veranderd zijn sinds Dostojevski er woonde. Zijn huis is nu een museum. Het is ingericht zoals huizen van mensen van zijn stand (gemiddeld verdienende adel) in die tijd. Als we door de verschillende kamers lopen wanen we ons in de 19de eeuw. De tafel staat gedekt en het lijkt alsof de familie Dostojevski ieder moment kan aanschuiven.
We keren terug naar het heden en zetten onze reis verder. Via Sint-Petersburg gaan we naar de volgende bestemming: Moskou!

Hotel IntouristHotel Intourist
Hotel Intourist

Met Moedertje Rusland op de facade.

28th May 2008

Prachtig!!!
Prachtige architectuur!!! En...hebben jullie in het Intourist hotel geslapen??? Rood....rood....het verwondert mij niet dat Eva in de trein nog wil slapen hihi ;-))) Groetjes

Tot: 0.102s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0617s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb