Irkustk

Russia's flag
Europe » Russia » Siberia » Irkutsk
May 19th 2010
Published: May 19th 2010

Saa har vi efter laengere tids soegen fundet os en lille netcafe i Irkustk.
Irkustk er en by med omkring en halv million indbyggere, men den virker ikke saerligt stor (maaske fordi vi lige er kommet fra Moskva?) Byen er meget forfalden, og de beroemte sibirske traehytter er meget forfaldne og ligner ikke noget mennesker burde bo i. Det er en ret grim by, uden noget at lave, saa vi er glade for vi kun skal vaere her til i morgen. Det var meningen vi skulle have vaeret ud paa Olkhon oeen og bo, men der er for meget is paa Baikalsoen til vi kan komme derud med faergen, saa i stedet maa vi bo ved kanten af soeen. Jeg glaeder mig meget til at komme dertil, det skulle vaere utroligt smukt. Det er verdens dybeste soe, indeholder 1/5 af jordens ferskvand. Det siges, at den alene ville kunne forsyne hele jorden med drikkevand i 40 aar! Saa den er stor! Den vokser med 2 cm hvert aar, og nogle mener den er ved at blive til et hav! Saa man skal se den nu, for om 100 aar er den 200 cm stoerre :P

Men vi kom til Irkustk efter over 75 timer i tog, hvilket er haardt, men nu ogsaa meget hyggeligt. Hvis altsaa ikke det var fordi vi boede med et aeldre russisk aegtepar der var en plage! De spiste roeget fisk, og ville ikke lade os lufte ud, da de aabenbart ikke kan taale traek! Og saa spiste de raa hvidloegsfed, som de dyppede i salt, og saa bed af. Manden drak over 2 hele flasker vodka SELV mens vi var der, han drak dem som shots sammen med maden. Ellers stod de op hver dag kl. 6, drak lidt kaffe, og kl. 7 lagde de sig til at sove igen, slet ikke irriterende, nej nej, hvis det ikke var fordi de slubrede i kaffen! Naa, nok ordbraek om dem. Vi ankom til Irkustk kl. 6.14 lokal tid, dvs. 23.14 dansk tid, og blev hentet af en mildest tal doeddrukken Dimitri fra Penguin Travel, der heldigvis havde sanset at skaffe os en taxa. Vi bor i en meget snusket bygning, i en snusket baggaard, i et snusket omraade, men sammen med en flink franskmand Edward, som er den vilde trekkingfreak!
Vi var nede ved Angara floden i dag, og opdagede at der i gitteret hang en hel masse haengelaase, vi fandt ud af, at det er et sted nygifte tager hen, og saa haenger de en laas der, nogle har endda indgraveret navne, saa det var meget soedt 😊
Ellers har vi bemaerket at rattet sidder i den forkerte side af bilen i mange af bilerne, men de koerer i samme side som vi goer. Meget underligt..

Men jeg smutter nu, vi har det stadig godt!

Tot: 0.065s; Tpl: 0.008s; cc: 13; qc: 49; dbt: 0.0363s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb