Lidt mere Sct. Petersborg

Russia's flag
Europe » Russia » Northwest » Saint Petersburg
May 8th 2010
Published: May 8th 2010

Saa har jeg lige lidt mere tid, og et betydeligt bedre tastatur, og vil skrible lidt mere om Sct. Petersborg ned..

Naar man gaar rundt i Sct. Petersborg, kommer man let til at foele man er i en anden tid. Maaske pga. den naert forestaaende Victory Day, men der var ufatteligt meget politi og andet militaer i gaderne, og de ligner alle noget taget ud af en gammel film, med deres hoeje hatte og lange tykke kapper. Plus gaderne er pyntet op med flag og bannere i roede og orange farver. Der er kommunist stjerner og hammer og sejl mange steder i gadebilledet, og mange baerer den sorte og orange sloejfe der symboliserer hoejtiden (Sovjets sejr over nazismen d. 9. maj 1945)

Vi har vaeret inde i kunstkammeret og se den noget kvalmende udstilling af misfostre og andre suspekte ting, som en kalv med 2 hoveder, fostre i forskellige aldre, siamesiske tvillinger i alle mulige afstoebninger, et foster uden hjerne osv. Alt sammen ting som Peter den Store samlede paa back in the days.

T var meget begejstret for det zoologiske museum, hvor der er babymammutter og en djaevelsk masse andre udstoppede dyr.

Det sjoveste museum var nok vodkamuseet, hvor vi blev vist rundt og fik den spaendende historie om vodkaen og dens rolle i samfundet, hvordan den i perioder har vaeret forbudt, og saa laerte vi en uvurderlig lektie, du maa aldrig drikke vodka uden saltede pickles, og hvis du kommer for sent til noget i Rusland, skal du som "straf" drikke vodkashots, ca 1 for hvert tiende minut, for det er det de andre har naaet at drikke.

Ellers har vi bemaerket at man i Sct. Petersborg ikke bruger regntoej, der er ikke rigtig nogle boern, de drikker vodka som vand og du ser oftere folk med en liter oel i haanden end med en sodavand.

Men nu er vi kommet til Moskva, hvor solen skinner, her er lige over 20 grader i skyggen, vi har fundet en forlystelsespark 200 meter fra vores hotel, det betyder vi skal ud og koere i rutsjebane, men desvaerre skulle det blive regnvejr i morgen, naar vi skal ned paa den Roede Plads og se militaerparade i anledning af 65-aars jubiulaeet for sejrsdagen.

Vi har det dejligt, og glaeder os til at opleve Moskva.

Tot: 0.092s; Tpl: 0.017s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0657s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb