Wielka Orkiestra Swiątecznej Pomocy

Poland's flag
Europe » Poland » Masovia » Warsaw
January 18th 2008
Published: January 18th 2008

Wielka Orkiestra Swiątecznej PomocyWielka Orkiestra Swiątecznej PomocyWielka Orkiestra Swiątecznej Pomocy

Foto genomen met mijn nieuwe GSM!
Zoals ik eerder aankondigde heeft Kamila Kuba en mij verlaten, al enkele weken geleden. Dit weekend heeft Agnieszka haar plaats ingenomen. Agnieszka is achteraan de twintig, economist van opleiding en werkt voor een Non Profit Organisation die iets met banken te maken heeft. Ze zucht even fel als Kuba wanneer ze 's avonds rond zeven van haar werk terugkomt maar ze is bijna even geïnteresseerd als Kuba. Vatbaar voor een kleine babbel 's avonds in de keuken dus, wat ik erg waardeer.
Maar eten doet ze haast evenmin als Kamila. 's Morgens een bord cornflakes met koude melk en 's avonds een bord cornflakes met - kwestie van toch gekookt te hebben die dag - warme melk. Woensdag heb ik chocomousse gemaakt, tot groot jolijt van Kuba!, maar wanneer ik Agnieszka een kommetje aanbood bedankte ze want ze is op dieet. Het kind kan je ocharme tussen de keukenhanddoeken leggen en het zou niet opvallen. Rare meisjes, die Polen, aldus de Litouwse Obelixski.

Zondag werden er in heel Polen concerten opgevoerd onder de naam Wielka Orkiestra Swiątecznej Pomocy (Groot Feestelijk Orkest voor het Goede Doel). De concerten zelf waren gratis en overal in de stad, op de bus, in de metro, in de winkel, in het bos en verder, liepen jongeren rond met kartonnen doosjes waarin je geld kon deponeren en dan kreeg je een groot rood hart op je borst. Iedereen had na verloop van tijd zo een hart en je was een vies rare eend in de bijt als je dat niet had. Ach natuurlijk, het goed doel is meer specifiek voor kinderziekenhuizen. Sinds 1993 wordt dit georganiseerd en het geld wordt gespendeerd aan dure apparatuur allerhande. En alles werd afgesloten met een groot vuurwerk bij het Paleis van Cultuur en Wetenschap.

19th January 2008

heerlijk Polen!
Pieter, Pieter, wat zijn dat toch voor heerlijke verhalen! Je maakt me jaloers; da's mss iets te sterk, maar toch zeker 'gretig' naar ook zo'n ervaring(en). Prachtig land, prachtige mensen, prachtige gewoontes. Of is dit een gekleurde perceptie, gekleurd door de invulling van jullie, Erasmussers van alle hoeken van Europa? Mogelijk. Het 'daily life'-gebeuren zal er bij de autochtone Polen ook minder opwindend en socialised aan toe gaan, niet? In elke geval, ik las je laatste 3 rapporten in één ruk en kreeg het water in de mond, en dat niet alleen van de kleurrijk beschreven gastronomie. Btw: je kan bovendien ook nog schrijven! Talent, jong. Genetisch?

Tot: 0.088s; Tpl: 0.019s; cc: 6; qc: 55; dbt: 0.0501s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb