Glacier walking

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Skjolden
August 18th 2005
Published: August 24th 2005

Op donderdag en vrijdag een wederom een excursie gemaakt naar Jotunheimen. Dit keer niet voor een normale wandeling maar een trip over de gletsjers van de Smørstabbreen. Een geweldige ervaring om met de juiste uitrusting en gids de gletsjer te beklimmen. Na terugkeer in de hut hebben we nog een grot beklommem in de omgeving.

Hoi allemaal!Hoi allemaal!
Hoi allemaal!

Hier mijn eerste gletsjerklim. Met de iceaxe vast in de wand blijf je ook wel hangen op zo'n 1500 meter hoogte!
De gletserDe gletser
De gletser

Daar ligt ie dan, de gletsjer Smørstabbreen, die we de komende twee dagen gaan beklimmen.
Krossbu Krossbu
Krossbu

Het resort, hoog in de bergen van Jotunheimen. Hier hebben we onze spullen achtergelaten en zullen we vanavond slapen.
Krossbu maar dan wat verder...Krossbu maar dan wat verder...
Krossbu maar dan wat verder...

Onderweg naar de gletsjer. Vertrokken met de nodige voorbereiding. Nog maar een foto van de herberg.
Onderweg naar de gletsjerOnderweg naar de gletsjer
Onderweg naar de gletsjer

Hier lopen we dan op weg naar een hoogte rond de 1400 meter. Waar de voet van de gletsjer ligt.
Klaar!Klaar!
Klaar!

Nog even genieten van het uitzicht. En maar even lunchen voordat de tocht over het meer dan 7000 jaar oude ijs van start gaat.
Allemaal vast?Allemaal vast?
Allemaal vast?

Hier staan we dan op de gletsjer van de Smørstabbreen. Aangelijnd aan elkaar voor het geval je mocht wegglijden!
Hier sjokken we dan...Hier sjokken we dan...
Hier sjokken we dan...

Langzaam bewegen we ons voort en winnen we hoogte!
ijsberg!ijsberg!
ijsberg!

De vorming van bergen van ijs in het midden van de gletsjer waar de hoogste druk ontstaat.
Blauw!Blauw!
Blauw!

De kleuren zijn prachtig, de blauwe kleur ontstaat door het licht. Dit is puur ijs en bevat geen zuurstof belletjes.
Even bijkomenEven bijkomen
Even bijkomen

Een laatste rustpauze voor we aan het laatste deel van de reis omhoog beginnen.
Staat ie dan!Staat ie dan!
Staat ie dan!

Mooi weertje, wat hebben we het toch goed. Als je maar met je crampons in de wand blijft staan blijf je toch wel hangen...
Koffie?Koffie?
Koffie?

Even genieten van een bakkie. Peterson heeft vandaag voor het eerst in zijn leven sneeuw aangeraakt!
Wat een view!Wat een view!
Wat een view!

Zo ziet de rest van de Jotunheimen eruit vanaf deze hoogte.
De grotten van Blåhø.De grotten van Blåhø.
De grotten van Blåhø.

Tussen de watervallen liggen de grotten. Een lange smalle tunnel met op sommige plekken net genoeg ruimte om je door heen te persen.
In de grot!In de grot!
In de grot!

Een lang, smal en vochtig hol waar je prachtig formaties van gesteente kon zien.
Donker?Donker?
Donker?

Helmpje op en lampie aan! Zo zie je tenminste wat. Grote pupillen? Hier in de grot leefde ook vissen (forel) die een mooi plasje hadden gevonden om in te wonen.
Groepsfoto!Groepsfoto!
Groepsfoto!

En ter afsluiting nog even een foto met de groepen waar we mee op pad waren, een groep Noren van de opleiding.

Tot: 0.117s; Tpl: 0.012s; cc: 15; qc: 61; dbt: 0.0845s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb