Blogs from Skjolden, Western Norway, Norway, Europe

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden October 8th 2022

8th October It was only 50 miles from Flam to Skjolden so at 7pm last night the Captain decided to leave Flam earlier than scheduled which meant we arrived in Skjolden around 11pm. All passengers were over the moon because it meant we were not moving through the night. We woke to a dry day, blue skies & beautiful snow capped mountains. Our tour today was not until the afternoon, so a late breakfast and then going on deck to the enjoy the magestic fjord scenery. We often don’t go to the restaurant for lunch but go to the lounge called the ‘Living Room’ where they serve small open sandwich & little fruit tarts, so along with a coffee that’s just enough. 1.15pm we head to the playhouse to have our tickets checked and receive our ... read more

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden June 30th 2014

3006 – maandag – Heidal – Sognefjord – Heidal (260km) Uitstap naar Skjolden (uiteinde van de Sognefjord). Langs de rv55, de Sognefjellet, tussen het Breheimen Nasjonal Park en het Jotunheimen Nasjonal Park. Langzaam naar omhoog van 400m naar 1400m. Volop in de sneeuw. Men was er nog aan het skiën. Wel in bikinibroek. Voor het kleurtje zeker, want zo warm was het daar ook niet. Dan een spectaculaire afdaling van 1400m naar zeeniveau over 22km. Eng, want smal, korte zigzags met ontelbare haarspeldbochten. Gelukkig weinig verkeer. Buiten de Fjord, niets te zien in Skjolden. De weg is wel zeer mooi. Dus rechtsomkeer langs dezelfde weg terug, want anders niet in te schatten omweg wegens de nationale parken en hun uitgestrekte bergketens in de buurt. Onze gereseveerde basisplaats in Heidal is hiervoor dus slecht gekozen door de ... read more
onderweg naar Skjolden
Stopplaats aan een hotel in Boverdalen op de R55

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden July 30th 2013

Volgens de weersvoorspellingen begonnen we aan de laatste van een mooie rij Noorse zomerdagen. Toch nog een dag langer in Mo I Rana blijven zou ons mogelijk in tijdproblemen brengen. Zelfs nu stonden we al voor een keuze, de weg verderzetten langs de kust of kiezen voor het Noorse hooggebergte in combinatie met Oslo. Zin in nogmaals een regenweek hadden we niet dus de rest van de kuststreek laten we deze keer voor wat ze is. Tussen Mo I Rana en een camping in het hooggebergte vlakbij de hoogste berg van Noorwegen resten ons een 800km wat veel te veel is om op een dag te rijden. Zelfs 400km over een Noorse (snel)weg is al behoorlijke arbeid, toch begonnen we aan onze tocht gespreid over twee dagen. Al bij de eerste stop dachten we, wat een ... read more
route 55
camping view
waterval

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden July 27th 2006

De retour après une expédition de folie en montagne… Avec mon futur éventuel beau-père et sa fille, on est allé dans le parc national de Jotunheimen pour une petite partie d’escalade. Après une bonne nuit de sommeil, départ à 8h du mat’ avec le sac a dos rempli. Casse-croûte, cordes, gants, veste, jaquette, lunettes de soleil, crampons, piolet, harnais, divers accessoires d’escalade voila le matériel requis pour cette marche. Durée de cette promenade ? 13 heures !!! (Mes pieds me font encore mal) J’espère que les photos parlent d’elles-mêmes car c’est difficile d’expliquer les sensations éprouvées lors de l’ascension de ce sommet. C’était la première fois pour moi que je faisais de telle façon de l’escalade et je ne faisais pas trop le malin devant le vide qui s’offrait à moi. Mais je dois avouer que ... read more
Heidi la montagne est jolie...
Pret a affronter le glacier
On pose pour la photo

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden August 18th 2005

Op donderdag en vrijdag een wederom een excursie gemaakt naar Jotunheimen. Dit keer niet voor een normale wandeling maar een trip over de gletsjers van de Smørstabbreen. Een geweldige ervaring om met de juiste uitrusting en gids de gletsjer te beklimmen. Na terugkeer in de hut hebben we nog een grot beklommem in de omgeving. ... read more
De gletser
Krossbu
Krossbu maar dan wat verder...

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden August 18th 2005

Was für eine Erfahrung!! Einen Gletscher zu erklimmen ist ein wahnsinnig beeindruckendes Erlebnis, weil man dabei plötzlich mit den Naturgewalten und mit der Erdgeschichte selber in Berührung kommt. Zumindest mir ist ganz erfürchtig zumute gewesen bei diesem Anblick! Das hat uns allerdings nicht davon abhalten können, mit größtem Vergnügen auf ihm herum zu klettern...... read more
Equipment - check
Fussmarsch zum Gletscher - Einstieg
Ökologische Betrachtungen

Tot: 0.089s; Tpl: 0.005s; cc: 9; qc: 58; dbt: 0.0453s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb