Blogs from Cannigione, Sardinia, Italy, Europe

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione June 24th 2014

Merilokin seitsemäs (7.) kesä Välimerellä on alkamassa. Nyt on aika valmistautua paluumatkalle. Tämän kesän jälkeen Merilokin on tarkoitus jäädä Port Napoleoniin (Rhonejoen suulle) talveksi odottamaan joki- ja kanavamatkaa kohti pohjoista. Mutta vielä on kaikkien muiden valmistelujen lisäksi luistava potkuri, joka pitää vaihtaa uuteen. Samanlaista ei enää valmisteta, joten edessä on 40 vuotta vanhan taittolapaisen vaihto uuteen kiinteälapaiseen. Uutta taittolapaista ei saa 40 vuotta vanhaan Volvon purevenevetolaitteeseen. Talvella on taas tullut oranssia hiekkaa Saharasta. Nyt sitä oli vanttiruuvitkin täynnä. Kannen ja rikin pesu hammasharjalla on täällä todellisuutta eikä sketsiä. Viimekauden lopulla tuli kiire, joten osa syyshuolloista jäi tähän alkukesään keväthuoltojen yhteyteen. Nekin on nyt tehty.... read more

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione July 19th 2013

Ääri-ilmiöt säätilassa tuntuvat lisääntyvän täällä Sardiniassakin. Olisiko ilmaston lämpeneminen/muutos syynä. Aluksi on ollut kovia länsituulia (Ranskasta lähtöisin olevan Mistraalin tekosia) ja nyt lähes joka päivä ukkosta (onneksi ei tule merelle ja tälle lahdelle). Ukkosta emme muista aikaisempina vuosina olleen juuri lainkaan. Päivisin on tuskastuttavan kuumaa puoli kymmenestä puoli kymmeneen. Päivällisen (iltaruokailun) tekoa ei voi kuvitellakkaan aloittavansa ennen yhdeksää. Päivän toinen ateria tulee siis syötyä iltakymmenen ja -yhdentoista välillä. Aamupäivällä aina kuvittelee tekevänsä jotain, mutta harvoin silloin jaksaa mitään tehdä. Iltapäivällä lähdemme joko kumpparihiekkikselle tai lähilahdelle Merilokilla. Muutamia kertoja on oltu sitten yö ja koko seuraava päiväkin. Pojat kummatkin snorklaa ja Lare sukeltaa. Tähän mole... read more
Täällä ei olla yksin.
Uimassa.
Laren Vapaudenpatsas-hyppy.

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione June 25th 2013

Viimevuonna havaitsimme vuotoa Merilokin kölipulttien kohdalla. Talven aikana satamanpitäjä selvitteli korjausmahdollisuuksia, mutta ei löytänyt muita kuin Palaun telakan (joka ei ole edullinen). Merilokki siis meni keväällä taas sinne pohjan puhdistukseen ja maalaukseen. Ja samalla reissulla kölin kiinnityksen tiivistykseen. Maksuasiassa jouduimme hiukan riitaan satamanpitäjän kanssa, hän kun yritti laskuttaa 480 euron työstä 700 euroa. Maksoimme 480. Ja saimme vastauksena tiedon, että olemme tervetulleita maksamaan seuraavienkin vuosien satamamaksun, mutta enää hän ei järjestä Merilokin kunnostusasioita. Tämä maa on tällainen ja siihen pitää tottua, että palvelua saa vain pyytämällä ja maksamalla. Kesäkuun 18. (tiistai) saavuimme Merilokille, joka uskollisesti odotteli meitä. Pilssi oli kuiva ja eristemassaa pursui useamman kölipultin alta. Jotain on ... read more
Kovan tuulen takia poijualue oli lähes täynnä.
Pyyhkeet kuivuu hetkessä (ja pyykkikin) kun on aurinkoa ja tuulta.
Spagetti alla scoglio.

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione July 30th 2012

27.-30.7. Meillä oli tavanomaisen "loppu-hommat"-listan lisäksi kasa asioita, joita piti tehdä huvin vuoksi vielä ennen loman loppua. Niinpä siinä vaiheessa, kun oikeastaan olis jo pitänyt pistää kumivenettä talviteloille, me päristelimme sillä hiekkikselle. Perjantai-illaksi osui vielä markkinailta, jolloin kylän pääkadulla esiintyi paikallinen kansantanssiryhmä. Kovin on tanhuaminen yleiskansallista toimintaa, samanlaista hilipatipippanmeinikiä joka maassa. Ja sitten kun olisi pitänyt mennä aikaisin nukkumaan, että aamun viileydessä jaksaa kunnostushommia, olimme baarissa. Lare pisteli sardikaverimme tarjoamaa crepeä ja aikuiset juorusivat satamajuttuja. Lopulta tuli todistetuksi se tosiasia, että kunnostukseen menee aina kaikki se aika, joka käytettävissä on. Hommat tuli hoidettu - Alli pestyä ja pussitettua, purjeet poistettua, tiikkiseinät öljytty... read more
Allin pesu ja kuivaus
Sardinialaista tanhu-perinnettä Cannigionen pääkadulla
Merilokki jää taas kerran talveksi odottelemaan

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione July 26th 2012

21.-26.7. Just kun ehdittiin ihmetellä tapahtumattomuuden seesteisyyttä... niin alkoi tapahtua. Ensiksi tuli pohjoistuuli. Täällä ei siis ole satanut sitten kun tulimme, ennen kuin viime sunnuntaina. Illalla istuimme Bar del Porton terassilla ja yhtäkkiä alkoi SATAA. Sade loppui, mutta lopun iltaa ukkosti mantereella sekä etelässä että lännessä. Yritimme kertaalleen käydä Tre Montilla, laiturista lähtiessä oli täysin tyyntä. Aallonmurtajan toisella puolella oli jo vaahtopäitä, näimme tuulirintaman tulevan vastaan. Käännyimme takaisin ja lähdimme venereissun sijasta kerrankin kävellen retkeilemään. Meidän kylästä ei mene kuin rantatie sisämaahan tai sitten rantaa pitkin, talsimme seuraavaan taajamaan La Coniaan sen biitsille uimaan, matkalla syötyjen eväiden voimalla. Siitä alkoi kova pohjoistuuli. Laiturilla kuultiin, että tämä olis n... read more
Pojat ihmettelevät veneen kääntötouhua
Lauri kertoo kalajuttuja snorklausreissulta - Henkka uiskentelee omia polkujaan
Suojatietä yli kadun ...

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione July 20th 2012

10.-20.7.2012 Täällä on tunnelma, että nyt ei tapahdu kyllä oikeastaan mitään... Mutta hieman tarkemmin eriteltynä ei-mitään sisältää ainakin hikoilua, uimista, sukeltamista, syömistä (pizzaa, pastaa, simpukoita ja muita mereneläviä, oliiviöljyssä paistettuja zukkiineja - ja pakko muttei häpeä tunnustaa - kalapuikkoja ja näkkileipää).. Pojat myös leikkivät niin paljon että työstä käy. Niillä on satamaleikki, veneleikki (taannoin olivat menossa Kreikasta Messinan kautta Piombinoon - Lare kyseli mikä reitti olis hyvä ja näytimme pienestä Euroopan kartasta), ankkurinlaskuleikki (Henkka laskee köydellä tyhjää kivennäisvesipulloa takahyttiin). Käytiin taas Porto Cervossakin saamassa vaikutteita duploista tehtyihin huvijahteihin. Ehtivät ne pojat myös nahistella, kiukutella, painia, menettää hermonsa (varsinkin Henkka, joskus hyvin u... read more
Kävimme taas maanantaimarkkinoilla, Lare sai uuden lippksen
Sardiinialaista juustoa ja lihaa
Ankkurirullan asennusta - pojat ihmettelee että pääseeköhän isi tuolta pois

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione July 11th 2012

8.-11.7.2012 Viime päivät on ollut ihan kamalan kuuma. Myös paikallisten mielestä. Puutteellisellakin kielitaidolla voi keskustella laiturituttujen kanssa säästä: troppo caldo, liian kuumaa. Monta vuotta täällä on oltu, nyt ollaan vihdoin buongiorno-tuttuja vakituiseen väestöön kuuluvan lähipiirin kanssa. Me emme ole seurallisia, mutta uteliata kyllä. Tarkkaillaan naapureita ja tuttuja - eikä mistään verhon raosta. Jos meitä kiinnostaa tarpeeksi, menemme keulaan ja seuraamme mitä tapahtuu. Meillä on koodinimet kaikille - meillä on laituriheput Pesukarhu, Jaska, Young One ja Iso-G. Vuokraveneiden kanssa puuhaavat Pulle, Kille, Kaveri-F ja Pikku-G. Meidän laiturilla asuvat tai käyvät herra B, herra K, setä MP, Tomppa ja Aarteen Setä&Täti. Ja on niitä monta muutakin! Viimeiset näistä lähtivät pari päivää sitten katsomaan lapsenlapsiaan manner-... read more
Pyykkipäivä
Aarteen Tädin herkulliset vihannekset meidän
Kumpparihiekkis

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione June 30th 2012

27.-30.6.2012 Vihdoin päästiin purjeille ja matkaan kohti Lavezzia. Pojat tähystivät keulasta, murustelivat matkakeksejä ja vähitellen muistivat, että matkallahan he voivat oikeastaan tehdä kaikkea mitä laiturissakin - Merilokki vaan on välillä kallellaan. Ensimmäisenä iltana pysähdyimme yöpymään Liscian lahdella. Uitiin. Katseltiin pitkää hiekkarantaa ja sen takana nousevia vuoria. Kuu nousi kirkkaana taivaalle, otavan kuvio alkoi suoraan meidän mastostamme. Jatkettiin yli Bonifacion aukon Lavezzille. Siellä oli juuri vesibussilasteittain saapuneiden turistien kuhina menossa. Kaloja parveili kirkkaassa vedessä vieläkin enemmän kuin ennen - ilmeisesti vesibusseista veteen kaadetun ylijäämämakaronin lihottamina. Laren mielestä ankkuroinnin pääasia on että "minä ja isi sitten sukelletaan katsomaan, että onko ankkuri kunnolla". Aikuisemmat mu... read more
Hyvä purjehdustuuli
Pojat keksivät hauskan paikan levätä
Hyppy...

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione June 26th 2012

24.-26.6. No nyt iski hitaaseen ja laiskaan elämäämme jännitystä. Me vietimme juhannusta ihan rauhallisesti. Kävimme Merilokilla päiväseltään ankkurissa La Conian kylän edessä. Lauri hyppi veneen laidalta veteen. Sää oli paahtava, mutta todella tuulinen. Johannes Kastajan patsas pääsi taas kulkueessa vesibussiin ja kävi meidänkin laiturin päässä siunaamassa käsi jäykähkösti pystyssä. Me kävimme sataman aukiolla syömässä paikallista kalaa ja kuuntelimme haitarimusiikkia. Maanantaina pojat pyykkäsivät. Niillä oli ämpärissä pyykit pesuainevedessä ja ne tallailivat niitä ja leikkivät käyvänsä eri tehoilla. Superteholla vettä roiskui ja kikatus voimistui. Poikien pyykätessä äiti putsasi pilssejä. Ne ovatten siis ne lattian alla olevat jutskat. Semmoiset "kellari"syvennykset luukkujen alla, jotka kapenevat köliä kohti ja joihin me... read more
Tuulesta huolimatta kävimme ankkurissa ja uimassa
Lauri innostui hyppimään veneen kannelta
Pesce Fritte, eli kokonaisena friteerattua kalaa Johannes Kastajan juhlassa

Europe » Italy » Sardinia » Cannigione June 23rd 2012

20.-23.6.2012 Alamme muistuttaa sardiineja. Minkään ei tarvitse tapahtua kovin nopeasti. Aina voi välillä käydä uimassa ja syödä hyvin. Tai ehkä istua vaan ja katsella mitä toiset tekevät. Olemme muun muassa käyneet uimassa, syöneet simpukoita, katsoneet miten rantabulevardin aidan yhtä tolppaa on korjattu jo kolmatta päivää viiden miehen ja kahden kuormurin voimalla, eikä se vieläkään ole valmis. Arzachenasta hankittu varaosa on saatu paikoilleen. Juha otti ja sukelsi kotisatamassa katsomaan potkuria ja putsaamaan sitä. Olisimme siis valmiita merelle, mutta kun joka päivä on tuullut niin lujaa, niin olemme toistaseksi edenneet hitaasti... Juhannus on täällä alkamassa, tänä iltana pitäisi satama-aukiolle tulla jo tanssibändi. Turisteja on vielä kohtuulllisesti. Näin viikonloppuna vuokraveneisiin vaeltaa kalpeita, yleensä saksalaisia purjehtij... read more
Pojat ovat siirtyneet etuhyttiin leikkimään merensuojelijoita
Merilokin kapteeni tutustuu alukseensa toiseltakin puolelta
Tällä kertaa potkuri oli täynnä näkkiä ja jämähtänyt auki-asentoon.

Tot: 0.284s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 78; dbt: 0.0965s; 78; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 3; ; mem: 6.5mb