Retkeilyä Budapestin lähistöllä

Europe » Hungary » Central Hungary » Budapest
May 13th 2008
Published: May 13th 2008

....maanantai-iltana muuten käveltiin Váci Utcalle Szent Mihály Templomille (kirkolle, joka on alunperin rakennettu jo 1230, mutta sittemmin tuhoutunut muutamaan kertaan ja tämä viimeisin versio on 1700-luvun alusta) ja kuunneltiin aivan ihana barokkikonsertti. Soittajat nuoria ja todella hyviä. Ohjelmassa Bachia, Tartinia, Telemannia sekä Händelia. Viulu, sello ja cembalo.
Täällä on todella loistava kulttuuritarjonta! Aion mennä joku päivä Botticellin näyttelyyn, joka on Sankareiden aukion isossa taidemuseossa.

Tänään lähdimme aikaisin aamulla ajamaan Bag-nimiseen kylään, n. 35km Budapestista koilliseen. Siellä tapasimme Zusan ( Zollen kaveri) ja hänen kanssaan lähdimme retkelle vuoristoon. Ajoimme maastoautolla tosi kuoppaisia teitä (oikeastaan teitä ei ollut, vaan ajoimme peltojen reinoja ja ihan metsässä😊 Näimme muutaman peuran ja fasaanejakin. Aluella harrastetaan metsästystä ja saimme tilaisuuden vierailla yhdessä metsästys ja ratsastus kylässä. Muutama Hollannista oleva unkarilainen paluumuuttaja rakennuttivat sen muutama vuosi sitten. Kiva ja siisti yhteisö. Kannattaa tulla, jos harrastaa ym. lajeja!

Metsä oli muuten aivan upea: käet kukkuivat ja ilma oli täynnä linnunlaulua. Ukkonenkin jyrähteli ja mustat pilvet saivat aikaan melkoista dramatiikkaa. Emme sentään kastuneet, sillä kuuro kiersi kauempaa. Maisemat ylhäältä vuorilta tekivät meihin lähtemättömän vaikutuksen: Alhaalla pikku kyliä kirkkoineen ja punakattoisine taloineen, vuorten kumpuilua ja kauempana siintävät huiput! Ihan eri maailma, kuin täällä suurkaupungin sydämessä!

Kyllä täytyy kertoa, että tämä anttiheikkilädietti taas jälleen kerran osoittautui mainioksi! Syötyämme aamulla palaset Montignacin juusto-paellaa, emme olleet nälkäisiä enne klo 17! No sitten ajoimmekin tulomatkalla Lidelin kautta ja popsimme hengenpelastukseksi vähän salamia, jotta kotiin saavuttuamme ehtisimme lämmittää eilisiä jämiä 😊)

Tämä alue, jossa nyt asustelemme, on tosi kiva! Kadun päässä on iso kauppahalli ja toisessa päässä kävelykatu, jossa useita ravintoloita katettuine terasseineen. Eilen illalla konsertin jälkeen istuskelimme hetken kuuluisassa Vörös Posta Kocti (Punainen Postivaunu)-nimisessä paikassa. Taustalla soitteli mustalaisbändi ja ilma oli kuin samettia. Vilkaisin ruokalistaakin ja totesin, että tämähän onkin mainio paikka Dobulle, kun hän tulee tänne. Hän on nimittäin toivonut pääsevänsä unkarilaiseen ravintolaan, jossa mustalaiset soittelevat ja jossa on hyvä ruoka...Hän kun tyttönä Kuopiossa sai usein soittaa viulullaan unkarilaisia mustalaissäveliä, tummatukkainen kaunotar kun oli (nyt hän on hopeakaunotar 😊))

Emme ole vielä keksineet, miten tähän juttuun lisätään kuvia, joita meille on jo kertynyt paljon... Zollella on aika paljon hommia lähestyvän konsertin vuoksi ja muutenkin hän touhuaa tyypilliseen tapaansa kaiken laisia asioita (tärkeitä, tottakai😉

Huomenna ajamme taas Tonavan mutkaan tapaamaan yhtä kaveria. Seikkailuja siis riittää 😊) Antakaapas kommentteja blogiimme, jotta tiedämme pystyttekö lueskelemaan kirjoitelmani!

15th May 2008

Hei Jaana ja Zolle
Lueskelin tässä arviointipuuhien virkistykseksi ensi kertaa elämässäni blogia. Hauskaa seurata matkaanne, aivan kuin itsekin olisi mukana. Kuulostaa ihanalta. Aika paljon syömistä tosin, lukijalle tulee hirveä nälkä! Kuvat olisi kyllä kivat, Jaana varmaan ratkaisee näppäränä muusana senkin ongelman. Terkut Marjatta

Tot: 0.068s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0466s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb