Dickes B

Europe » Germany » Schleswig-Holstein
July 2nd 2009
Published: July 3rd 2009

B som i Bundesrepublik eller Bildåre

I tropisk värme in i Europas herzland. Ligger i en lååååång doserad vänsterkurva som skär mellan böljande sädesfält med insprängda skogsdungar. Vägen skär rätt igenom ett dussin enorma vindsnurror, runt 60 m höga som ser ut som stora mercedesmärken som lojt roterar i den dallrande hettan.
Mr. Garmin togs till nåder igen och har fått guida mig ut i geografin på landsbygden. Mr. Garmin envisas med att till varje pris försöka ta en omväg över Hamburg vart jag än ska (vilket kanske är ett sundhetstecken). Lägger in WP manuellt istället och låmngsamt börjar Mr. Garmin bli riktigt bra.
Korsar Elbe i en tryckande, stekande och dov värme. Kön till färjan är nästan en kilometer och det känns otroligt trevligt att glida förbi (en ferrarri cab som står och svettas i hettan-Morr!Morr!) kön till de andra hojarna längst fram. Vi släpps på först och kör av först.
Vidare till Wesertunnel som är byggd på norskt vis: Föst rakt ner till botten, sen rakt upp igen. Som ett V.

Tyskland är skogigt, det känns som jag kör genom ett skogslandskap punkterat med ängar, hagar och byar. Fast på kartan ser det hela tiden ut som jag kör genom tätt bebygda områden. Vilket jag också gör, det visar sig att tysken bygger skogskärmar runt det mesta och behåller väldigt mycket skog sunt sina hus. Om det här hade varit i SE så hade det varit obygd, obygd, obygd och sen: en tätort med några gator runt ett grått torg med ett kommunhus, domus, sparbanken och ett bolag ett kvarter bort.
Här är det utspritt, både glest och tätt, väldigt amerikanskt på nåt vis. Man bor inte långt ifrån nåt men inte nära heller.
Och mitt ute i periferin ligger pubarna, flera kilometer från byarna i de flesta fall. Och självklart går man ju hem sen?
Känns som att fredags-och lördagskvällar ska man inte morra omkring på den tyska landsbygden eftersom småvägarna då lär krylla av ölstinna tyskar som vinglar hem till sin Frau und kinder i sina mercor eller audibilar. Take caution!

Noterat om tyskland:
1. De kör som bara satan! I Sverige smiskade jag både motorväg och småväg och körde om alla. Här ligger jag i 100 på 70-vägarna och blir omblåst (inte omkörd) av äldre män i tyska sedaner, varubilar, kvinnor i nissan micror, you name it. Dom kör fort, fort, fort på smala och krokiga vägar. Har sett en hel del intressanta omkörningar som går direkt upp på topp 10 på dumskallelistan.
2. Dom varnar inte för fartkameror utan helt plöstligt så står det bara ett diskret kameraskåp där. Som dessutom smälter bra in mot bakgrunden. Lycka till med identifieringen mr.policeman!
3. Det finns hur många vindkraftverk som helst. Hur coolt som helst! När jag är tbax ska jag lobba för att vi ska deportera alla vindkrafstmotsåndare (ni vet dom där som gapar över "visuell förorening" och gafflar om flyttfåglarnas väl och ve som de plötsligt värnar om) till norra Tyskland. Om dom inte ser storheten i det hela så kanske dom grämer sig till döds och allt blir isåfall lite bättre.
Vindmöllorna är överallt, dom är många, skitstora på ren svenska och så grymt cooola. SE känns plötsligt lite mera bakvatten..

Tot: 0.268s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 50; dbt: 0.0623s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb