Vaarreis Soltana 2015

Europe » France
June 14th 2015
Published: June 14th 2015

14juni, Jachthaven Decize

Het is een mooie haven, natuurlijk niet eentje zoals in Nice of elders waar de sjeiks aanleggen. Maar voor de gewone pleziervaarder is dat hier al een grote luxe. Er zijn hier 88 ligplaatsen, indeling zoals in Leuven maar natuurlijk niet ingesloten tussen meters hoge appartementsgebouwen. Hier hebben ze gekozen voor groen en leuke vakantiewoningen. Totale kostenplaatje 3 miljoen euro. Je kan er niet naast kijken maar hier kom je ook wrakken tegen die de haven ontsieren zoals die boot schuin voor ons. Die boot is ten dode opgeschreven. Op je 60 ste moet je aan de renovatie van dergelijke boot niet meer beginnen. Koop dan een beter exemplaar. Je kan in deze haven ook tanken. Wij bevoorraden ons met onze twee brandstofbussen ven elk 20 liter. Met een volle tank van 550 liter kom je al een eind ver. Aan 3 liter per uur vaar je gemakkelijk een 30 tal dagen. En als je ergens komt waar het tankstation vlakbij is ga je daar al vlug een paar bussen vullen. Kleine moeite. Er ligt een Nederlander naast ons, juist naast de tankhalte. Hij moet 2000 liter hebben. De prijs aan de gewone pomp in tankstations is 1,229 euro de liter. Hier in de haven is dat 1.560 euro. Natuurlijk kan die man geen 100 keer hier de straat overlopen en in een tankstation gaan tanken. Maar de prijs was niet belangrijk voor hem. Reken maar eens uit wat hij meer uitgaf. Meer dan ons liggeld voor een heel jaar in Roanne. Waarschijnlijk een rijke Nederlander. De haven was ook niet goed gemaakt want voor zijn boot was er geen aangepaste ligplaats. Voor het overige is het hier drukkend warm en onweerachtig. En het onweder liet niet op zich wachten. Sluizen open en klank,- en lichtspel. Om 18.uur 45 was het ergste hier voorbij. Moet af en toe ook kunnen. Op de kop van de haven is er een hotel/restaurant. Ze hebben hier aan alles gedacht. Morgen iets meer over de binnenstad.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0569s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb