Vaarreis Soltana 2015

France's flag
Europe » France
June 7th 2015
Published: June 7th 2015

Dag later wegens geen verbinding met de buitenwereld.

6 juni:

Start van onze vaarreis 2015. Op tijd uit ons bed om alles tegen 9 uur klaar te hebben. Maar dat is nu al geen probleem meer. Ieder weet wat van hem of haar verwacht wordt. De schipper zorgt dat alles bovendeks klaar is. Koorden, fenders, kortom alles wat nodig is om te varen. Vanaf onze ligplaats zagen we dat de sluiswachter ook op tijd uit zijn bed was. Hij was er al om 8 uur 50 en bezig met de deuren te openen. Onze motor was al een tiental minuten aan het draaien. Effe controleren of er wel geen water in plaats van mazout in de motor gespoten werd. Losmaken , keren en naar de sluis. Het binnenvaren was top, altijd spannend de eerste keer. De sluiswachter was na ons binnenvaren aan het uitkijken naar een tweede boot. Volgens de afspraken zouden er twee boten vertrekken. Geen tweede boot te zien en het geduld van de sluiswachter was blijkbaar op en begon met het versassen. Deze sluis bracht ons 60 cm lager. En zo zijn we dan vertrokken, rustig, geen haast. Voor sluis twee het gezelschap gekregen van een tweede boot. En in sluis drie waren we al met drie boten. Spannend (voor de laatste boot). In de haven van Biernon haakte al één boot af. Wat verderop in Melay waren we ook verlost van de tweede boot. Nu even iets over het kanaal en aanlegmogelijkheden. Wij liggen gewoonlijk in Bourg le Comte onder de kersenboom. Maar omdat er iemand ons gezegd had dat verderop ook aanlegmogelijkheid was zijn we doorgevaren. Hadden we niet moeten doen. Al de aanlegplaatsen die volgens de blinkende mooie folders, opgesteld door één of ander provinciaal bestuur zijn, niet meer bruikbaar voor gewone jachten zoals dat van ons. Ik weet zelfs niet of die folderontwerpers wel eens ter plaatse gaan kijken zijn. Nu liggen we in Chassenard een gemeente op 10 km van Digoin. Hier in Chassenard is de aanleg pas nieuw aangelegd. Tegen juli zal alles wel perfect in orde zijn. Hopelijk is het budget niet op en kunnen er nog enkele Euro’s af om een deur aan het toilet te hangen. Op de teller vandaag 49 km en 7 sluizen.

Morgen zal het een stuk minder zijn, de eerste aanlegplaats die we tegenkomen leggen we aan. Het was heerlijk genieten van de eerste vaardag. We gaan goed slapen. Tot morgen

Tot: 0.052s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 22; dbt: 0.022s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb