expedition Mont Blanc

mont blancmont blancmont blanc

gletsjertje
Augustus 2007

Daar staan we dan op 23/08 op 4810m hoogte!

Hier enkele indrukken en voorafgaande momenten:

dag 1: met 't treintje richting 2200m om vervolgens met 25 kilo rugzakje naar de eerste hut lopen. daar vervolgens de tent opzetten want we hebben niets geboekt....
dag 2: Kou en ontberingen doorstaan, ondergesneeuwd wakker worden omdat je te weinig zuurstof hebt, de hele dag in de mist/sneeuw wachten om naar boven te komen. Anderen laten het voor gezien en vertrekken naar beneden, het wordt rustiger in de hut waar we wel koken en eten/kaarten/lezen/foto's maken....
Beetje oefenen op de gletsjer met touw en reddingstechnieken
dag 3: Heen en weer lopen naar de volgende hut om hem te boeken. Op de terugweg de gletsjer als glijbaan gebruiken.....
dag 4: Het weer wordt wat beter, lekker op tijd aankomen bij de Gouter hut. Meer mensen stromen al binnen.
dag 5: 02.00 uur opstaan en vertrekken met je lichtje op je hoofd, geweldig uitzicht vanaf de berg, allemaal lichtjes overal en dan de sliert van mensen die het vandaag gaan proberen! het waait enorm hard...
om 7:00 komen we aan de in shelter waar we 1,5 uur wachten met je voeten in je hand omdat ze er bijna zijn afgevroren.
De ene na de andere gids zien we al omdraaien en denken, hmm misschien is het vandaag niet voor ons weggelegd!
We hebben wel iets nodig voor ons om de weg uit te zetten....
Toch komt er nog een klein groepje en uiteindelijk om 10.30 in de ochtend staan we op de top. geweldig!
Een kleine 8 uur later zitten we aan ons welverdiende biertje in Chamonix! Top dag!!!

Tot: 0.131s; Tpl: 0.017s; cc: 14; qc: 71; dbt: 0.0556s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb