Vijf daagjes wandelen bij de Cote d'Azur

France's flag
Europe » France » Provence-Alpes-Côte d'Azur » Nice
December 28th 2013
Published: December 28th 2013

Even vijf daagjes de wandelschoenen aan en frisse buitenlucht opsnuiven tijdens een relaxte wandelreis.

Dag 1: Menton - St Agnes

Vanaf het stadje Menton de buitenwijken verlaten en via trappen omhoog geklommen met steeds meer uitzicht op de Middelandse Zee. Langzaamaan het bos in en verder geklommen tot aan het dorpje Castellar. Daar een warm drankje op het terras gedaan, want het was nog wel fris buiten. Afgedaald naar een riviertje en lunch opgegeten. Daarna nog een laatste klim om de totaal 900 geklommen meters compleet te maken en aan te komen in het bergdorpje St Agnes.

Dag 2: Rondwandeling St Agnes via Pointe Sincorca

Beetje regen vandaag dus de stukken omhoog klimmen was fijner dan afdalen over de glibberige bospaden of stenen. Het uitzicht bestond uit boshellingen en wolken en bovenop de top hadden we nog wel net een kijkje in de vallei voordat een wolk het uitzicht weer afsloot. Bij terugkomst in St Agnes nog even het fort bezocht wat 100 m boven het dorp ligt.

Dag 3: St Agnes - Menton

Via een andere route daalden we af terug naar Menton. Het plenste van de regen, dus we liepen met een lekker klein groepje mensen. Het eerste deel pad was meer een rivier geworden, maar daarna was alles goed begaanbaar. Onderweg de mooiste dorpjes van de hele week tegengekomen met leuke kleine kronkelsteegjes. En warme chocomel..

Dag 4: Monaco - Eze Sur Mer

Vanaf Menton eerst de trein naar Monaco en daar een uurtje rondgehangen, maar was niet echt een mooie stad of zo. Totaal geen sfeer en meer voor liefhebbers van sjieke panden en dure boten die in de haven liggen. Via liften tot aan de grens Moncaco/Frankrijk gekomen. (ja, je hoeft niet eens te lopen in Monaco, je pakt gewoon de lift naar een hoger gelegen straat) Vanaf daar maar snel weer de bergen in en het uitzicht werd steeds mooier naarmate Monaco verder onder ons kwam te liggen. Rotsig slingerpaadje omhoog tot aan Turbie gelopen. Daar staat iets van een oud gebouw van voor Christus en zag er wel mooi uit. Beetje Grieks wel en dat in Frankrijk..het leukste waren echter de vele katten die we daar op straat tegenkwamen en waar een enkeling wel in was voor een knuffelsessie. Verder omhoog gelopen met uitzicht op de besneeuwde bergen en daarna een route hoog boven de kust gelopen met vergezichten. Afgedaald naar het dorpje Eze dat op een berg lag en daarna weer tot aan de zee, nog net op tijd voordat het donker werd.

Dag 5: Beaulieu - Nice

Vandaag een route langs de kust, langs hekwerken van villa's. Gelukkig kwam er op een bepaald moment een mooi stenen paadje langs de kust en werd het weer mooier. Lunch op het strand. Daarna nog even een heuvel van 200 m over geklommen via een fort met goed uitzicht beide kanten op. Afdaling naar Nice en de volgende ochtend vroeg weer teruggevlogen naar huis.

En is het nou aan te raden als wandelbestemming? Ik weet het niet zo goed. De wandeltemperatuur in de winter zo tussen de 12 en 15 graden is wel erg fijn. Ik heb wel lekker gewandeld, maar de kust daar is redelijk verpest door de vele villa's. Hoe verder je de bergen inloopt, hoe mooier de dorpjes echter weer worden. En de uitzichten zijn best oké. Zodra we stukken van de GR liepen was het vooral mooi, dus misschien is de tip wel gewoon de GR volgen en alles daar beneden aan de kust laten voor wat het is.

30th December 2013

hé, foto 0076 doet me ergens aan denken :) hopelijk heb je het wel naar je zin gehad.
1st January 2014

Voorspoedig 2014
Afke, dat was een leuk uitstapje, maar wel erg dicht bij huis. Wij zijn verre oorden gewend, want hier waren we zelf al eens om cultuur op te snuiven want dat is er wel veel. Gelukkig vond je het goede pad terug en wensen we je een gezond en voorspoedig wandeljaar 2014 Tante Anneke en oom Rijke
11th January 2014

de sneeuwschoenen
Hallo Dames, de sneeuwschoenen thuis gelaten deze keer ? gr uit Heeze

Tot: 0.048s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0294s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb