BIZE GORE ISKODRA

June 10th 2012
Published: June 22nd 2017

TIRANA-ISKODRA

GÜN 04 GÜNLERDEN PAZAR:

Bu saatlere bir türlü alışamadım.
Erken kalktım .
Lobiye inip Ayşecik' e internetten bir selam yolladım.
toparlandım.
Vedalaştım ve yola çıktım.
Oldukça karmaşık bir yol ama biraz MIO (GPS) biraz ben, doğru yolu bulduk.
Yolda fazla trafik polisi vardı ve zırt pırt arabaları durduruyorlar.
Benim acelem yok .
Kuralında gitmeye çalışıyorum.
Kendimi, daha önce saptadığım bir kampa gidecek gibi ayarladım .
Ne var ki şehir yolları kazılıp duruyor ve gideceğiniz istikameti yakalamak o denli kolay değil.
Oradan oraya şuursuz bir şekilde sapıp dururken, bir otel buldum .
Hemen durdum ve vaziyete bakayım dedim.
Harika bir otel 3 yıldız…
Gecesi ise kamptan ucuz .15 E…
Önünde mükemmel park yeri var ,internet var ve de inanmayacaksınız kahvaltı dahil..
Bugün kısmetli günümdeyim herhalde..
İstediğim odaya yerleştim ve lobide kahvemi keyifle höpürdettim.
Otelin yanı Üniversite ve Otel de Üniversiteye bağlı bir işletme gibi duruyor.
Bizdeki uygulama otellerinden biri galiba…
Öğlen yemeğe çıktım.
10 dakikalık bir yürüyüş ile merkeze varıyorsun.
Bir Pizza'cıya daldım .
Hava çok sıcak ve bu saatlerde yürümemem gerekiyor.
Otele döndüm tekrar duş ve biraz uyuyayım dedim.
17:30 da lobiye indim.
Devasa bir lobisi var.
Burada İtalya-İspanya maçını seyrettim.
Maçtan sonra tekrar merkeze yürüdüm .
Buranın en baba lokantası ,Bektaş Restoran imiş…zor da olsa buldum .
Çok şirin 3 katlı bir restoran.
Masama kuruldum .
Kafayı bozdum ...
Doktorumun içme demesine rağmen az bir şey içeyim dedim.
Yemekler tek kelime ile mükemmel..
Otele yürüyerek döndüm
Tüm sokaklar mis gibi ıhlamur kokuyor..
Ada da gençlik yıllarım geldi aklıma..
Yollarda ve her tarafta dikkatimi çeken husus :
"şehrin erkeği biraz fazla kaçmış.."
İşkodra, (Arnavutça: Shkodra) Arnavutluk cumhuriyetinin en eski yerleşim merkezlerinden biri…
Aynı zamanda ülkenin kuzey kesiminin en önemli sanayi ve kültür merkezidir
İşkodra vilayetinin merkezi olan şehrin nüfusu 90.000'dir.
Bazıları adının Latinceden geldiğine inanıyor.
Yerel inanışa göre isim "Shko-drin"den gelmektedir .
Yani "Drin'in (nehir ) gittiği yer " anlamına gelmektedir…
Bazı Arnavulara göre ismi "Shko-kodër
(Shko në Kodër)" den üretilmiştir…
Arnavutça " Tepeye çık" anlamına gelmektedir.
Yakın yerde bulunan "Rozafa kalesine çık" şeklinde algılanmaktadır..
Her neyse Yunanlılara göre Scodra Ardiaei lı Illyrian kavminin başkenti…
(MÖ 300 tarihli paralarda Kıraliçe Teuta ve Kıral Gentius dan söz edilmektedir).
MÖ 168 yılında şehir Romalıların eline geçiyor…ve bu şekilde önemli askeri ve ticari bir rol kazanıyor..
Orta çağda Slav dalgaları buralara akıyor ve
Bizans imparatoru Heraklius ,babasının malıymış gibi ,Sırplara buralarını bağışlıyor.
1042 de Stefan Vojislav Bizanslıları defediyor ve İşkodrayı kendine başkent yapıyor…
Osmanlı İmparatorluğu ilk kez 1392'de yapılan akınlar sonucu bölgeye hakim .
Niğbolu Savaşı'ndan (1396) sonra yeniden Türk egemenliğine girmiştir.
1401'de Prens tarafından şehir Venedik'lilere satıldı.
Züğürt Prens meselesi….
1409'da Macar Kralı Zsigmond (Sigismund) tarafından işgal edildi.
1444 yılında Firuz Bey tarafından Venedik Cumhuriyeti hesabına ele geçirilen kent bu devlete teslim edildi.
1455'te Evrenosoğlu İsa Bey tarafından İşkodra bir kez daha Osmanlı topraklarına
katıldı ise de, şehir bir kaç kez daha el değiştirdi.
Fatih Sultan Mehmet döneminde (1451-81)
1467 yılında Rumeli Beylerbeyi Mahmud Paşa büyük bir ordu ile gelerek şehri kesin olarak fethetti
1468'de tüm Kuzey Arnavutluk'ta Türk egemenliğinin kurulmasıyla
İşkodra, Rumeli Beylerbeyliği'ne bağlı bir sancak haline getirildi.
Arnavutluk'la süregelen savaşlar sonunda bölgede İslamiyet (Bektaşi) geniş ölçüde yayıldı ve birkaç boy hariç , İşkodra ve çevresi halkı Bektaşi İslamiyet'i kabul etmeye başladı.
Arnavutluk müslümanlarının ağırlıklı bir bölümü Bektaşi olup Şehirde ve civarda bir çok Bektaşi tekkesi mevcuttur.
Osmanlı Devleti'nin Kutsal İttifak'a karşı 1683-99 yılları arasındaki savaştan yenilgi
ile ayrılmasıyla ,bölgedeki Türk egemenliği zayıflama emareleri göstermeye
başladı.
1706'da isyan eden Karacadağ halkından bir kısmı dağlık yerlerden
aldırılarak, ovalık yerlere yerleştirildiler
Bu asilerden Buşet köyünden Mehmed Bey bölgeye hakim oldu ve Osmanlı Devleti, kendisine vezirlik vererek
İşkodra Valiliği'ne atadı.
Böylece Kuzey Arnavutluk'a hakim olan Buşuatlar,
Avusturya ve Venedik ile siyasi ilişkiler kurmaya başladılar.
Mehmed Paşa'nın yerine geçen Mahmud Paşa ,Ruslarla siyasi ilişki kurmaya başladı ve Katerina II'nin teşvikiyle bölgede isyan başlattı.
Ancak Gazi Hasan Paşa'nın müdahalesiyle 1779'da ayaklanma bastırıldı.
Yapılan anlaşmaya göre Mahmut Paşa İşkodra Valiliği görevinde bırakıldı.
7 yıl sonra ise bir başka buhran patlak verdi.
1786'da Venedik topraklarına saldırıya kalkışması Mahmud Paşa'nın
idamını gerektiren bir sebep oldu.
Bunun gereğini yapmak için harekete geçen Elbasanlı Kurt Ahmed Paşa, İşkodra'yı kuşattıysa da, yenilgiye uğrayınca çekilmek zorunda kaldı.
Mahmud Paşa'nın 1788'de Karadağ'da öldürülmesiyle İşkodra, yeniden Osmanlı İmparatorluğu'na bağlandı
1810 yılında bölgedeki Sırplar Rusların teşvikiyle yeniden isyan etiler.
Bunun üzerine Bosna tarafından asker toplanarak isyancıların üzerine gidildi ve isyan bastırıldı.
Padişahlığının ilk döneminde Rumeli'deki yerel ayanlara birçok ödün vermiş olan II. Mahmut ,orduda gerekli ıslahatı yaptıktan sonra,
merkezle bağı iyice gevşemiş bölgelerin tekrar merkezi idare altına alınması siyasetine hız verdi.
Bu çerçevede, 1832 yılında Reşid Mehmed Paşa'nın Vali Mustafa Paşa'yı teslim alışıyla
İşkodra bölgesinde yerel valilerin yönetimine son verildi.
1871 yılında İşkodra'da bulunan askeri kuvvetlerin azaltılmasına karar verildi.
Kent, 24 Haziran 1867 tarih ve 1474 sayılı Meclis-i Mebusan iradesiyle Üsküp vilayetiyle
birleştirilerek, Merkez, Prizren ve Debre sancaklarından ibaret bir vilayet merkezi oldu
1877'de İşkodra vilayeti küçültüldü, ufak bir vilayet haline getirildi.
Aynı yıl Osmanlı Meclis-i Mebusan'ına milletvekili gönderen 29 seçim bölgesinden biri oldu.
1881 yılında ilçe yapıldı.
1908 yılında teşkilatında ise, merkez ve Draç sancaklarından meydana gelen bir vilayet haline getirildi
Balkan Savaşı'nda İşkodra'daki Türk birlikleri Hasan Rıza Paşa komutasında kenti kuşatan Sırp ve Karadağ birliklerine karşı uzun süre savundu ise de 13 Nisan 1913'te teslim oldu.
Kent, aynı yıl, 1912'de bağımsızlığını ilan etmiş bulunan Arnavutluk devletine bırakıldı.
İşkodra , Birinci Dünya Savaşı'nda 27 Haziran 1915 Avusturya - Macaristan birlikleri,
İkinci Dünya Savaşı'nda ise İtalyanlar tarafından işgal edildi ise de her defasında
Arnavutluk'a geri verildi.
Arnavut inadı yine başrol de .
II. Dünya Savaşından sonra Arnavutluk'ta komünist yönetim kuruldu.
1967 yılında İşkodra'daki camilerin biri dışında hepsi yıkıldı.
Komünist yönetimin yıkılmasından sonra şehirdeki tek cami olan Kurşunlu Camii tekrar ibadete açıldı.
Günümüzde önemli bir eğitim ve sanayi merkezi olan şehirde ,bakır tel ve deri fabrikaları bulunmaktadır.
Burada üretilen bakır telin büyük bir kısmı ihraç edilmektedir.
Umarım bu bilgilerle sıkılmıyorsunuzdur ..Zira kişisel olarak ziyaret ettiğim bir yerin geçmişi kenti anlamam için çok yardımcı oluyor diye düşünüyorum...

Her gün,günün karelerini toplayarak klip haline getirdim ve kolaylık olsun diye You tube'a koydum ...ilgileniyorsanız aşağıdaki linki tıklamanız yeterli:

Iskodra Klipi..

TOPLAM SAAT:

SÜRÜŞ SAAT : 1:45

YAKIT E/Lt : 1,2

Tot: 0.175s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.1164s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb