Belize Belize Belize!

Published: October 25th 2019

Hej allesammen,

Sidder i en bus på vej fra Belize City tilbage til Flores, Guatemala. Har haft en dejlig uge i Belize på øen Caye Caulker ud fra østkysten i det caribiske hav.

Belize er en helt anden gryde end Guatemala, meget anderledes. Folket ser anderledes ud, de snakker Kreol - tænk "jah-man" og rastahår, og her er om muligt endnu varmere end Guatemala. Øen vi boede på er lille, men beboet, her handler det om at komme ned i gear og hygge sig - øens motto er vitterligt "go slow" som det fint står på skilte allevegne. Infrastruktur såsom asfalterede veje er der intet af, faktisk er der ikke biler på øen. Her kører man rundt i små golfvogne. Selv øens politistyrke der tæller en håndfuld personer, triller rundt i en golfvogn med "police" på siderne. Der er nok ikke sådan rigtig behov for dem, hver gang man støder på dem sidder de i deres golfvogn ved et hjørne og snacker - Strisser på Samsø Caribbean Edition - et fint billede på hvor langsomt det hele går herude. Nu har vi været her noget tid, og da der ikke bor så mange mennesker begynder vi at kunne se folks hverdage folde sig ud. Politiet som nævnt, "ham med morgenmaden" der står i sandet og leder efter kunder, taxachaufførene på de vanlige hjørner, konkyliesælgerne, så blender vi så meget ind at de fleste efterhånden hilser og til sidst men ikke mindst…. Grillmestrene!

Små olietønder der er flækket på langs for at lave intermistiske grille med baggrund af blåt hav og palmer. For her griller de alt, og her BUGNER af lækkert seafood, har aldrig fået så meget seafood som her, til ingen penge. Det er "lobster season" halvdelen af året bla lige nu. Så her får man smidt store hummere i nakken som var det shawarma på strøget. Ja, man kan faktisk kun lige akkurat få en pizza derhjemme for hvad man giver for en hel (halve eller delehummere findes ikke her) hummer på 1-1.5 kg, 30 Belize Dollars 90r, lige hevet op fra havet, og direkte på grillen, balsameret i hvidlægssmør. Mums!!!

En anden lækker spise, ceviche, får man overalt. Og jeg har vist spist det hver dag. En blanding af rå seafood ala store rejer, blæksprutte, hummer og konkylie marineret i masser lime med tomat, rødløg, koriander og lidt habanero chili - min mund løber i vand bare ved at skrive om det, its that good.

Der har været fart på oplevelserne i Guatemala og vi har oksey rundt, så det er dejligt ikke at have så mange planer fra dag til dag. Hvis vi vil dykke dagen efter finder vi en der kan tage os ud, ellers finder vi noget andet. Vi fandt en super fin divemaster, Bert, som vi lavede flere ture med og snakkede en del med.

Rundt om belizes kyst ligger verdens næststørste koralrev, efter Great Barrier Reef. Det skal selvfølgelig undersøges! Han sagde at dykkerne foregår i kløfter med koraller, det er meget forskelligt hvordan de er udformet, ofte er det på yderkanten af et rev så det er en væg. Men her en kløft man dykker igennem, spændende! Det var rigtig fint, masser dyreliv, specielt hajer. Der var en håndfuld Nurse Sharks der var meget nysgerrige, ja helt op i ansigterne på os, så man kunne røre dem. Men også de rigtig flotte hajer som Reef SharksBlack Tips, de har den helt rigtige silhouette når de bevæger sig gennem vandet, kun et par meter fra os.

Vi har dykket med mange hajer efterhånden, og det gør altså bare noget helt specielt ved et dyk at de er der. Vildt æstetisk dyr der bevæger sig ubesværet og sagte gennem vandet, wow!

Vi lavede en aftale med Bert at vi skulle ud og dybhavsfiske, Lasse er som sagt bidt af en gal fisker, efter Blue Marlin, Mahi Mahi (ptøv at slå den op) eller King Mackarel. Desværre blæste det for meget den dag, så vi kunne ikke sejle ud over koralrevet men måtte blive på lavt vand. Men ingen bid :/ Heldigvis havde han lidt ekstra fiske udstyr med, en undervands harpun og et slags spyd med tre pile og en elastik til at sende den afsted. På med dykkerbriller og finner og så ned og jagte fiskene i stedet, meget mere mig at fiske sådan! Holde vejret, dykke forsigtigt ned og nærme sig en fisk fra siden og snige sig tæt nok på til at sende pilen afsted. Så fedt! Men man kan godt se det kræver erfaring, det blev ikke til den store høst. Denne gang! Dagen efter skulle vi have været ude på et dyk hvor vi skulle hjælpe med at fjerne Lionfish fra koralrevet da de er en invasiv art, men desværre aflyst pga dårligt vejr. Øv bøv!

Nu er vi på vej mod Belize City, derefter Guatelemata og så HJEM!

Glæder mig til at komme hjem til jer!

PS det hele er skrevet på mobilen, så bær over med stavefejl 😊))

Knus el junior

Tot: 0.073s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 27; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb