15.-18.8.2009 Antigualla myrskyää

Published: August 18th 2009

Hei Rakkaat ystävät,

minulla on pieni ongelma tämän matkablogini kanssa. Kertoisinko teille, miksi Antiguan korkeimman vuoren nimi muutettiin tämän kuun alussa Mount Obamaksi, ja kuinka typeränä tekona antigualaiset sitä pitävät, tai siitä että pastori Marvin kysyi minulta yhtenä päivänä, olenko kristitty; vai kuvailisinko teille trooppista myrskyä Anaa, joka heikkeni onneksi trooppiseksi matalapaineeksi (tropical depression) Antigualle saavuttuaan, mutta äityy ensi viikolla hurrikaaniksi, kun se ehtii USA:n rannikolle; vai pitäisikö minun puhua Antiguan hyljeksitystä espanjankielisestä vähemmistöstä, koska tapasin St Lucialta kotoisin olevan musliminuorukaisen, jonka tyttöystävä on kotoisin Dominicalta, ja joka työskentelee töppäilevälle LIAT -lentoyhtiölle, tai kirjoittaisinko antigualaisten paukkuvasta steel drum -musiikista tai loistoristeilijä Victoriasta, joka toi yhdeksi päiväksi Antigualle kolme tuhatta afro-amerikkalaista turistia. Vai kiinnostaako teitä kuulla, keillä kaikilla kansainvälisillä julkkiksilla on täällä oma vetäytymispaikkansa? Ja mistä vihdoin ja viimein löysin valkoiset turistit?

Vai pitäisikö tehdä historiallinen katsaus ja kertoa siitä, miksi sokerin viljelijät savustivat nuoren luutnantti Nelsonin pois Antigualta. Tarkoitan siis häntä, joka sittemmin löi ranskalaiset Trafalgarin meritaistelussa ja herätti silloinkin pahennusta viettämällä menage-a-trois -elämää Lady Hamiltonin ja tämän aviomiehen Sir Williamin kanssa. Nuorena miehenä hän teki uraa Antigualla (vv. 1784-1787) ja meni naimisiin naapurisaari St. Nevisiltä kotoisin olevan Fanny Nesbitin kanssa, josta hän sittemmin erosi Lady Hamiltonin vuoksi vuonna 1801.

Tai siitä että minulla on paljon ajatuksia ja tunteita vähän joka asiasta.

Nyt en tiedä, mitkä tekstit lataisin tänne matkablogiin. Minun täytyy vähän jäsentää suunnitelmiani sen suhteen, mitä aion kirjoittaa Saraan.

No siitä kerron ainakin, että vasta nyt ymmärrän, miksi valkoisesta hiekasta kohkataan kaikissa turistioppaissa ja brosyyreissä. Hienojakoisuutensa vuoksi se pakkautuu tiiviiksi kerroksiksi, jonka päällä on vain ohut kuiva kerros. Siinä tapahtuu sama efekti kuin keväthangilla (joista emme ole saaneet aikoihin nauttia). Rannalla kävelee ikään kuin pehmeällä pöydällä. Hiekka ei pölise silmiin, nenään, korviin ja tukkaan. Aallotkaan eivät pysty nostattamaan sitä merenpohjasta uimapuvun sisälle. Vesi pysyy kristallinkirkkaana ja auringonlaskun aikaan ranta näyttää kimaltelevalta lumelta.

Antigua on oikeasti pieni paikka. Bussimatka saaren vastakkaiselle puolelle English Harbouriin ja Nelson’s Dockyardille kestää ainoastaan puolituntia.

AntiguaSun harmittelee sitä, että täältä kotoisin oleva Daniel ”Bakka” Bailey jäi neljänneksi Berliinissä.

Valitettavasti paratiisissakin riittää rikollisuutta tavattoman paljon. AntiguaSun kertoo joka päivä kannabistuomioista, ryöstöistä ja alaikäisten seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Antigua lausutaan Antiiga ja St. Lucia Sänt Luusha.

Tot: 0.04s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 25; dbt: 0.0214s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb