Page 2 of confou Travel Blog Posts

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 21st 2015

Låg och högvattnet är det stora skillnader mellan här, se bild. Thailändarna är dock smarta. De kör en färja/pråm lastad med saker till ett bygge och andra prylar från fastlandet, parkerar den under högvatten. När det är lågvatten fäller de ner en ramp, så att en traktor kan lasta av allt. När det är högvatten igen på kvällen kan de åka tillbaka. Kvällarna på PhiPhi är ungefär som Ko Tao, same same, but different. Det är inte lika många barer, så tillräckligt mycket folk komprimerade för att få en bra stämning. Ett fåtal eldshower till skillnad mot Ko Taos för många. Och mer underhållande här. I kort finns det diverse spel, biljard, beer pong, pingis, dart, men också tex en bar där man kan utmana en thaiboxare i ringen, och få något pris för att man ... read more
2015-03-18 14.02.46
2015-03-18 20.25.33
2015-03-19 19.29.10

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 20th 2015

De säger att dykningen är bäst i Ko Phi Phi, de har inte lika mycket olika dykplatser som Ko Tao, men sikten ska vara mycket bättre. Jag bokade ett par dyk för att utnyttja mitt nya dykcert. När man dyker med Open water cert så följer man en Dive Master på en planerad rutt. Det är egentligen bara en guide, som visar vilka platser som är intressanta, håller koll på djupet och navigering, något som inte ingår i Open water. Om jag gör Advanced diver så blir jag certifierad att dyka fritt. Denna förmiddag hade vi två planerade dyk. På det första hade vi som mål att se en sköldpadda, på det andra var målet haj. Till skillnad från dykningskursen så ordnade de allt med utrustningen medan vi slappade. I mitt dykteam var en tråkig svensk ... read more
GOPR0233
GOPR0214
GOPR0232

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 19th 2015

Phi Phi är en ö, som egentligen är två öar, med en sandbank mellan, som en plan yta där byn/staden ligger. Det är en liten plats där allt är inom gångavstånd i stort sett. Tydligen är det ett naturreservat/nationalpark, och egentligen är all bebyggelse inte laglig. Men pga turismen görs inget åt det. Vi betalar inträde som till nationalparken för att komma i land. En fin sak med denna ö är att det inte finns några bilar, inte ens mopeder. Det är en gå-stad. Den lokala polisen har en bil, och enstaka moppar finns för oficcial business, men annars är det vagnar som gäller när saker ska fraktas. Ön är rätt lik tidigare platser, same same but different, som alla thailändare säger, fast bättre på alla sätt förutom att det är 50-100% dyrare här än på ... read more
2015-03-16 20.16.59
2015-03-16 20.57.49

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 18th 2015

Minibussar är verkligen en grej i detta land. Vi hoppar in i en taxi, som ska ta oss till minibussen. Självklart kör taxin oss till samma knytpunkt vi fastnade på dagen innan. Här blir vi sittande. Dock denna gång med en klisterlapp som det står PhiPhi på, och ett besked om att vi behöver vänta en timme. Bättre än förra gången... En minibuss kommer till slut och kör oss till färjeterminalen. "Phi Phi" säger de och pekar. Vi följer. Den ekonomiska situationen i thailand är så.. konstig, i brist på andra ord. Färjeterminalen liknar ett palats, med marmorgolv, pelare och en damm med växter och liten trädgård i en innergård. Vi slussades förbi snabbt, så fotade endast en liten detalj på gångvägen till färjan, men det var ordentligt utsmyckat. Samtidigt bor andra i plåtskjul.. Vi vet ... read more
2015-03-16 13.15.12
2015-03-16 15.15.12

Asia » Thailand » South-West Thailand » Krabi March 17th 2015

En till tidig morgon. Denna gång för att åka vidare mot Krabi. Denna morgon möts vi av apor på balkongen. De tittar suspekt på oss och spanar in i rummet. Vi stänger dörren och låter dem klättra runt där ute. De springer vidare och kontrollerar systematiskt varje bungalow för att se om någon lämnat något på sina balkonger. När vi går förbi dem omringar de oss och försöker ta våra väskor. De är som ett gäng rånare, tur att de bara väger några kilo. Jag vrålar och stampar i marken för att skrämma iväg dem, då håller de sitt avstånd. Vi skyndar snabbt iväg. Vi åker samma små minibusssar som tidigare. Denna gång inte lika fullproppade med folk, som tur är, men varmt är det. Det dröjer dryga två timmar innan vi anländer till ytterligare en ... read more
2015-03-16 12.11.17
2015-03-15 22.36.08
2015-03-15 23.17.31

Asia » Thailand » South-West Thailand » Khao Sok NP March 15th 2015

Tidig morgon denna dag! Upp kl 7 för att äta frukost och göra sig redo, för vi ska ut i djungeln. Det är en lugn heldagstripp med kort vandring, åka båt, besöka grotta och äta mat, bada och njuta lite och åka hem. Vi åker en minibuss med ett gäng tyskar. 8 tyskar och två italienare. Tyskarna är i par och känner inte varandra sen innan. Tyska verkar dessutom vara majoritetsspråk i Khao sok pga den enorma mängd tyska turister. Varenda par/grupp vi mötte i byn talade tyska... anyways. Vår guide var dock thai. Och en väldigt karismatisk reseledartyp som gjorde hela upplevelsen nästan. Han berättade om vad vi skulle göra och se, och kanske se om vi hade tur, lärde oss lite thailändska och peppade oss för utflykten. Vi åkte buss en mil till hamnen ... read more
2015-03-14 16.09.19
2015-03-14 16.12.58
GOPR0107

Asia » Thailand » South-West Thailand » Khao Sok NP March 14th 2015

Khao Sok är en liten by i djungeln. Vissa skulle kalla det en turistfälla. För det är det.. major turistfälla. Man är fast ute i djungeln mil från civilisationen, med endast det boende och den mat de erbjuder. Tur att det finns mycket av båda delarna. Utöver det är det otroligt charmigt med en liten turistby mitt ute i ingenstans. Vi gillar djungeln. Vägen hit var trots bråkigheten väldigt vacker. Naturen är något väldigt olikt något annat jag sett. Gigantiska berg med helt vertikala stup. Trots extremt branta bergsväggar är allt täckt i djungel. Trots allt trubbel var det värt att komma hit. I utkanten av området hittade vi en bungalow med utsikt över ån och djungeln på andra sidan, här fick vi bo. På andra sidan lekte ett gäng apor i träden. Vi satt på ... read more
2015-03-13 18.28.26
2015-03-13 18.35.59
2015-03-13 18.38.28

Asia » Thailand » South-West Thailand » Surat Thani March 12th 2015

Turisttrafiken i thailand är inte mycket att hurra för. Jag vet inte om de på något vridet sätt påstår att det är effektivt, men jag kan med säkerhet säga att det inte är så. Vi åker till Khao Sok, båten åker till hamnen Donsak, där lastas vi in i en buss, som tar oss till vad bäst skulle kunna beskrivas som "dit bussar åker för att dö" i staden Surat thani. På vägen dit stannar dock chauffören vid sidan av motorvägen, alltså i väggrenen, kliver ut och går till ett litet skjul där han hämtar upp ett par matlådor, går in i bussen igen och fortsätter köra. Lagom absurd händelse, men det är bara början. Anyways, vi är på bussbegravningsplatsen, och byter till en annan buss i sina sista dagar. Vi vet inte varför och ingen ... read more
2015-03-13 11.48.54
2015-03-13 11.49.14
2015-03-13 11.56.48

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Samui March 11th 2015

Spontana beslut är det bästa. Lamai är bajs. Vi kom, vi gick runt, vi lämnade. Det fanns en strand och barer. Thats it. En bit ifrån kunde man prova på skytte, vilket kanske hade varit kul, men inte värt att stanna för det. Staden var för övrigt mest full av medelålders strandpotäter. Vi var där max 2 timmar. Vi bestämde oss för att helt planera om hela rutten och dra till Khao Sok och Ko Phi phi. För att vi kan. Tog en taxi tillbaka till hamnen för en svensk hundralapp, men hellre att veta vad man missar och vara glad än att inte veta. Hamnstaden var så mycket mysigare. Liten stad som i stort sett var tre gator bred. Den översta gatan var bilvägen, där fanns större affärer, nästa gata var gågatan med alla affärer, ... read more

Asia » Thailand March 10th 2015

På båten på väg till Ko Samui, den största ön på östra sidan av fastlandet. Saknar redan människorna från retreatet. Vet inte hur vi ska kunna toppa detta... Dock när vi väntar på båten springer vi in i de två amerikanska tjejerna av en slump ska ta samma båt som vi. Roligt sammanträffande. 5 minuter senare springer vi in i ett par killar som vi träffade på Ko Tao, som också ska ta samma båt! Vad är oddsen? Vad vi ska göra på Samui vet vi inte, men det får visa sig när vi kommer dit. Verkar inte vara en sådan ö där det finns mycket att göra. (Sol, bad, barer... trist). Det finns en strand som heter Chaweng, där alla barer ska vara. I närheten finns en annan som heter Lamai som ska vara lugnare ... read more
2015-03-13 08.22.34

Tot: 0.101s; Tpl: 0.007s; cc: 9; qc: 63; dbt: 0.0533s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb