Same same, but better

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don
March 19th 2015
Published: April 11th 2015

PhiPhi

Phi Phi är en ö, som egentligen är två öar, med en sandbank mellan, som en plan yta där byn/staden ligger. Det är en liten plats där allt är inom gångavstånd i stort sett. Tydligen är det ett naturreservat/nationalpark, och egentligen är all bebyggelse inte laglig. Men pga turismen görs inget åt det. Vi betalar inträde som till nationalparken för att komma i land. En fin sak med denna ö är att det inte finns några bilar, inte ens mopeder. Det är en gå-stad. Den lokala polisen har en bil, och enstaka moppar finns för oficcial business, men annars är det vagnar som gäller när saker ska fraktas.

Ön är rätt lik tidigare platser, same same but different, som alla thailändare säger, fast bättre på alla sätt förutom att det är 50-100% dyrare här än på vår andra favoritö Ko Tao.

Vi bor först på ett rätt fint ställe, som vi senare den kvällen fick veta låg granne med en irländsk bar... Tur att man har öronproppar. Vi flyttade till ett annat ställe så fort vi hade möjlighet. Denna låg en bit upp på berget. Vi kunde välja mellan en bungalow med eller utan sea view, vi valde utan, ekonomiska som vi är. Se bild. Det är tydligen inte sea view här.

På en liten bakgata där inte många turister går finns en fruktmarknad och små stånd som säljer godsaker. Det är olika godsaker varje gång, men alla är helt fantastiska. Thailändska godsaker med kokos, ris/mjöl och någon fyllning, ofta frukt är svårslagna. De kommer jag sakna i Sverige. Jag köpte också en kniv och en skärbräda, för att kunna njuta av färsk frukt från marknaden. Bästa köpet hittills.

Tot: 0.066s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 47; dbt: 0.0416s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb