Fredrik Larsson

confou

Asia » Thailand April 11th 2015

Ho ho, nu orkar jag inte skriva mer. Bara några dagar kvar av resan, och de ska njutas av med snorkling och fridykning på Koh tao. Har inte heller orkat ladda upp så mycket bilder :) Får visa senare helt enkelt, see you tillbaka hemma in sweden... read more

Asia » Cambodia » North » Siem Reap April 5th 2015

En sak som är annorlunda med östasiatiska länder är deras mat. Kambodja är ett av länderna där man äter insekter. Det är ungefär som chips, friterade och kryddade. Jag blev erbjuden skalbaggar av en Kambodjan som köpt sig en hel påse. Fancy som jag är så smakade jag dock på finaste de hade, tarantella. Det var inte så gott som jag hoppats, men det ska ju vara väldigt näringsrikt!... read more

Asia » Cambodia » North April 4th 2015

Kambodja har verkligen tagit mig med storm. Det är som att alla är extra trevliga och öppna för att kompensera för thailands avsaknad. Det är även en otroligt kulturellt laddad stad, för att kompensera för thailands brist på kultur. Precis norr om staden ligger Angkor, ett av världens underverk, det gigantiska tempelkomplexen som är kvar efter den uråldriga stadens försvinnande. Här finns otroligt mycket historia. Utöver det ligger alla hemskheter med Pol Pot och Khmer Rouge kvar i många människors minnen fortfarande. Trots det är varenda människa vi möter artig, varm och trevlig. Det finns stora marknader här, precis som i thailand, här säljer de dock billigare antikviteter, tavlor och konst mer än kläder och trista tursistprylar. Vart vi än går möts vi av trevliga människor som verkar jätteglada att vi besöker just deras stånd i ... read more

Asia » Thailand April 3rd 2015

Flyget är ca en timme sent. Inte ovanligt i Thailand, men det blev tydligen någon kö med flygplan. Flygresan tog 40 minuter, så vi hann knapt lyfta innan vi landade. Så glada vi är att vi inte sitter på en buss i 12 timmar... På flyget får man fylla i papper för ansökning om visum, hälsodeklaration mm. Vi lämnar in papprena och tittar på när en lång rad människor skickar passen från den ena till den andra som en maskin som till slut spottar ut ett pass med ett godkänt visum i, och vi kan lämna terminalen. På vägen ut står till synes hundratals taxichaufförer och liknande med lappar, på en står mitt namn. Så classy att bli upphämtad med namnskylt från flyget. En ungdomlig tuktukförare utskickad av hotellet har stått och väntat en timme på ... read more

Asia » Thailand » Central Thailand April 2nd 2015

Nu har vi stannat i Thailand 29 dagar, och tursitvisumet går ut imorgon, så vi flyger till Kambodja (Man kan också åka buss i 12 timmar HAHA, fat chance). I Kambodja måste vi stanna i 6 nätter, innan vi kan åka tillbaka. För när vi kommer tillbaka får vi endast 15 dagar förlängt turistvisum, vilket vi behöver för att kunna flyga hem igen. Pga att Air Asia är mer restriktiva med handbagaget har jag endast packat med det jag behöver, inklusive dator. Inser därmed att jag packat med mig alldeles för mycket till thailand redan. Om en vecka är vi tillbaka, och jag har inte med mig mer än min lilla ryggsäck. Undra vad allt annat är som jag har med mig...... read more

Asia » Thailand April 1st 2015

Jag har jobbat en del från hotellrummet, känns skönt att kunna få saker gjorda, med bra internetuppkoppling och bra hotell. Utöver det åkte vi till ett par köpcenter. Det finns ett center med köpcenter. Vad skrev jag om den ekonomiska fördelningen? Här är det extremt tydliga skillnader. Köpcentren är gigantiska, och ligger vägg i vägg med varandra. Vi gick förbi tio stycken på tio minuter. Inuti är det otroligt designat, rent och fint. Alla köpcenter är olika, men har målningar, fontäner, skulpturer, marmorgolv och väggar ibland. Pengar är inget hinder här. Tvärs över gatan... förfallna och smutsiga byggnader. Vi äter på food court i ett köpcenter och åker sen tillbaka med sky train. Från tåget ser man pampiga byggnader swisha förbi och vips så är det smutsiga, förfallna byggnader med tvätt som hänger ut genom fönstret, ... read more

Asia » Thailand » Central Thailand March 31st 2015

Samma sak denna dag. Vi flyttar till ett hotell lite mer norr om centrala Bangkok, nära tunnelbanan, i utkanten av ett businessdistrikt. På ena sidan hotellet har vi medelklassens thailändare, på andra skyskrapor i glas och businessmen i kostym. Vi tar tunnelbanan till Jatujak igen, och denna gång försöker köpa lite prylar, lite unika kläder a la bangkok. Vi går runt hela dagen tills marknaden stänger igen. Efteråt känner vi oss pigga och tänker gå till hotellet. Ca en halvmil igen. Denna gång dock utan stora spännande marknader på vägen. Benen förmodligen ännu tröttare när vi kommer fram, men känns bra att ha rört på sig. 4 dagar ska vi vara på detta hotell. Känns skönt att vara på samma ställe och ta det lugnt ett tag.... read more

Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok March 30th 2015

Promenaderna, oh, the promenads! För att upptäcka staden lite tänkte vi att det var en bra idé att promenera till tunnelbanan för att åka till jatujak. Det är svårt att uppskatta avstånd på kartan, när det ser ut som att man i stockholmsmått korsar gamla stan, så är det en halvmil i Bangkok. Vi tänkte att vi kan gå ca 4 km till tunnelbanan, och det var ok. På vägen stannade vi även på ett tempel, med en stående buddha i jätteformat. Väl framme så insåg vi dock att det var "Sky train", dvs ett tåg som går på en hög bro genom stan. Låter fancy. Systemet i kollektivtrafiken är väldigt smidigt. Man går till en automat och trycker på den stationen man ska åka till, det står hur mycket man ska betala, så man trycker ... read more

Asia » Thailand » Central Thailand March 29th 2015

Bussen stannade precis vid det enda stället i Bangkok vi känner till. Khao san road. Smidigt. Vi letar reda på ett billigt boende. I receptionen ligger en man och sover, vi måste väcka honom för att få rum. Den stackarn vandrar nyvaket omkring och ser till att vi kommer in och går sen och lägger sig igen. Thailändare jobbar väldigt mycket, dvs sverige-jobbar i den meningen att är man på jobbet så räknas det som jobb, sen vad man egentligen gör... Saker är öppna nästan hela tiden, ofta sitter folk i butiker i mer än 12 timmar och tar emot kunder. Tydligen är arbetslösheten väldigt låg i thailand. Det märks i varje restaurang och café, där det är till synes 3 ggr mer anställda än vad som behövs. Under 1% är arbetslösa. I Bangkok ser vi ... read more

Asia » Thailand » South-West Thailand March 28th 2015

Vi gillar spontana beslut. I Bangkok finns en gigantisk helgmarknad som heter Jatujak. Vi inser att enda sättet för oss att se marknaden är att åka till Bangkok tidigare. Vi bokar en resa dit. Färja tillbaka till fastlandet och sen 11 timmars bussresa. Som tur är går bussen på natten, men verkligen inget att leka med. Vi laddar upp med thailänska godsaker och snacks och vatten. Färjan tar oss tillbaka till samma terminal som innan, och vi hoppar in i en stor buss. Lagom bekväm sak dock, där man kan fälla tillbaka sätet ordentligt. Tyvärr tar det bara max en timme innan vi måste byta buss. Denna buss är lite i samma stil, men toalettdörren går inte att stänga, och det luktar piss i hela bussen. Det blir ingen kul resa. Klockan är natt sen länge ... read more

Tot: 0.07s; Tpl: 0.005s; cc: 11; qc: 63; dbt: 0.0384s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb