Page 20 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Albania » South » Gjirokaster June 9th 2016

Donderdag 9/06/2016 – ¨Sarandë Dagexcursie met lokale gids naar 2 Unesco-cultuurmonumenten. De archeologische site van Butrint, in het uiterste zuiden aan de Griekse grens. Het kan zich meten met Griekse archeologische toppers als Olympia en Delfi. Zeer herkenbaar zijn er de resten van een Grieks theater, een Romeins badhuis, Byzantijnse kerk, stadsmuren met poorten. En dit alles op een site. Het tweede Unesco werelderfgoed dat we bezochten in de bergen is de oude Ottomaanse binnenstad van Gjirokaster met een Byzantijns fort bovenop een stijle heuvel. Onder dictator Hoxha gebruikt als gevangenis en later als wapenmuzeum voor buitgemaakte Italiaanse en Duitse WOII kanonnen. De resten van een US vliegtuigje in 1957 triomfantelijk door het Albanees leger zogezegd als spionagevliegtuig neergehaald, is er nog te zien. Ook het geboortehuis van Hoxha, ooit muzeum v... read more
Butrint - Archeologische site

Europe » Albania » South » Sarandë June 8th 2016

Woensdag 8/06/2016 – Sarandë Vandaag welgekomen rustdag. Wat luieren en boekenlees in de schaduw, want in de zon is het te heet voor ons. Morgen om 8:00u vertrekt de bus. Dan is het hier ook al behoorlijk warm. Zelfde tijdszone als de onze, maar uiterst oostelijk. Om 20.30u is het hier al donker. Wat betreft de Albanese keuken. Dat valt zeer mee. Lijkt op Italiaans en Grieks. Pizza is overal verkrijgbaar. Meestal vis. Forel, zeebaars,....Frisse slaatjes met feta kaas, tatziki, olijven, etc. Byrek, een soort bladerdeeg gevuld met allerlei, spinazie, aubergine, lams. Zeemzoet gebak met noten overgoten met honing. Gelateria's genoeg. Weten nooit wat kiezen. Wel allemaal lekker. Geen McDonald's, want kwaliteit lokaal vlees voldoet niet aan hun standards. Maar dat zal ons worst wezen.... read more
Rustdag in Sarandë

Europe » Albania » South » Sarandë June 7th 2016

Dinsdag 7/06/2016 – Verplaatsing naar Sarandë (83km) Stevige mooie bergrit langs de kust. De afdaling van de Llogara-pas tot zeeniveau is spectaculair en deed ons denken aan de Trollstigen in Noorwegen. Daarna gaat het konstant op en af door het kustgebergte. Gelukkig bijna geen verkeer. Een loslopend varken en een solitaire ezel waren wel even te ontwijken. Alsook een kudde geiten geleid door een hond. Alles letterlijk dan. Sarandë is de meest toeristische stad van Albanië aan de Ionische zee in het uiterste zuiden. Veel hoogbouw hotels staan in de steiger. Hopelijk gaan ze niet de zelfde kant op als de Spaanse Costa's. We staan hier voor een paar dagen op de parking van Mediterrane Hotel.... read more
Tussenstop in Himarë
Onderweg in de bergen
parking van Mediterrane Hotel - Sarandë

Europe » Albania » South » Vlorë June 6th 2016

Maandag 6/06/16 – Verplaatsing naar de Llogara-pas (158km) – 1027 hoog Viervaksweg tot Fier. Lijkt op onze autostrades. Alhoewel, je komt er fietsers en ezelskarren tegen, ook overstekende voetgangers en fietsers die daarvoor meterhoge berm- en middenstrook afrasteringen moeten overklimmen. Onder de schaduw van een brug werd ons een spartelend konijn te koop aangeboden. We konden er wel niet stoppen. Dan moesten we door Vloré, 2de grootste havenstad van Albanië, en dan begint de mizerie van het Albanees verkeer. Temeer dat de weg die we moesten nemen aan de haven totaal afgesloten was. Geen wegwijzers voor omleiding. Iedereen weet hier toch de weg. Behalve onze gps. Die stuurde ons steeds terug, ook door straten die geen straten meer zijn. Wel opeenvolgende putten van een halve meter. Toen we nog eens totaal vast reden en F uitstapte ... read more
Llogara Pass - Plaatselijke neering
onderweg naar Llogara pas

Europe » Albania » West » Berat June 5th 2016

Zondag 5/06/16 – Durrës Dagexcursie met plaatselijke gids naar Berat, ergens in het midden van Albanië, authentiek stadje met oude moskeeën en oude Orthodokse kerken. Stevig klimwerk naar een vestiging op een hoge rotsheuvel, eigenlijk een volledig ommuurde stad, met oorsprong in de 6e eeuw voor Christus. Vandaaruit een weids uitzicht op het omliggende hooggebergte en vanop de wallen een duizelingwekkend uitzicht op de benedenstad, ook genoemd “Stad der duizend ramen”. Onderweg bezoek aan Apollonia, belangrijke Griekse site, gesticht in de 6e eeuw BC. Prachtige resten van een Artemis-tempel, amfitheater en colonnades met marmeren beelden. 95% van de site ligt nog verborgen onder de grond. Er is hier dus nog wat werk aan de winkel. Zowat 100 foto's genomen vandaag. Gelukkig hoeven die nu niet meer ontwikkeld worden zoals in het pre-digitaal tijdperk.... read more
Apollonia - Griekse site

Europe » Albania » West » Durrës June 4th 2016

Zaterdag 4/06/16 – Durrës Korte busexcursie naar de historische havenstad Durrës. Bezoek aan de overblijfselen van het Romeins Amfitheater uit de 2de eeuw, het grootste uit de Balkan. (15.000pl). Spijtig, alles oogt nog slordig. Slechts gedeeltelijk opgegraven. Op een groot deel staan nog flatgebouwen en woningen. Evenwel in de gewelven enkele mozaieken van een vroegchristelijke Byzantijnse kapel (5e eeuw) nog redelijk bewaard. Aangebouwd aan het Amfitheater resten van de stadsmuren (15e eeuw). Ook bezoek aan een prachtig Archeologisch muzeum. Artefacten, amforen, gebruiksvoorwerpen, munten etc uit de Illyrische, Griekse, Romeinse periodes knap tentoon gesteld. Gids met mooi kleedje. Foto's nemen verboden. Daarna 4 uur vrij voor lunch en uitgebreid te terrassen aan de zeeboulevard. Minpunt zijn de bedelende Roma's die je konstant volgen en money vragen voor de bambino's. Ha... read more
BILD0086

Europe » Albania » West » Durrës June 3rd 2016

Vrijdag 3/06/16 – verplaatsing naar Durrës (123km) We staan op een soort braakliggend terrein van hotel 'Dolce Vitae Complex' op 100m van de zee. Stroom wordt afgetakt met lange stroomkabels. Geen grootverbruikers aanschakelen of iedereen zit zonder. Er worden 2 kamers gehuurd om eventueel beurtelings grondig te douchen. Zwembad en restaurant ter beschikking. Internet is wispelturig. Onderweg naar hier langs de drukke hoofdweg die er zelfs op plaatsen goed bijligt. Waar er al gerepareerd werd is het nogal bonkig. Naar snelheidsbeperkingen kijkt niemand. Dan is voor de Albanezen een doorlopende witte lijn dé uitnodiging om voorbij te steken. Nochthans de Policia langs de baan staan altijd iemand te controleren. Lijkt dus maar weinig uit te halen. Durrës is de 2de grootste stad van Albanië. Al hoogbouw van hotels en appartementsgebouwen. Steekt af tot wat we tot ... read more
BILD0083

Europe » Albania » North » Shkodër June 2nd 2016

Donderdag 2/06/16 – Shkodër Dagexcursie met tourbus en plaatselijke gids. Eerst bezoek aan de kathedraal van Shkodër. Onder het regime van Hoxha werd het gebouw gebruikt als sportcomplex, tot het bij de val van het communisme door paus Johannes Paulus en Moeder Theresa terug werd ingewijd als RK kathedraal. Die 2 zijn hier blijkbaar zeer populair. Nochthans om de km vind je een Moskee en Orthodoxe kerken zijn ook overal zichtbaar. Geen hoofddoekjes te zien. Fanatiek zijn ze hier dus blijkbaar niet. Dan nog een klim naar de Rozafa-citadel. Eigenlijk een uitgestrekte middeleeuwse vesting op een hoge rotsheuvel aan de samenvloeiing van 3 rivieren. Dan verder naar de stad Lezhe, op bezoek naar het mausoleum van Skanderbeg. Deze man wordt hier vereerd als nationale held om in de 15e eeuw getracht te hebben om de Turken ... read more

Europe » Albania » North » Shkodër June 1st 2016

Woensdag 1/06/16 – Shkodër MH blijft geparkeerd. Dagexcursie met toerbus naar het meer van Komani. Langs de Drinit, de belangrijkste rivier van Albanë, op een bergweg met nauwelijks iets wat op een wegbedekking lijkt, kronkelden we 2.30u tot aan een afdamming in Koman. Daar stopt de weg, en wachtte ons een bootje waar stoelen in de middengang werden bijgezet om ons allemaal van een zitplaatst te voorzien, tot de volgende afdamming in Fierze. Deze strook noemt men Lake Komani. Ik schat zo een 40km kronkelend meer tussen hoge rotsen in een berggebied dat op Noorse fjorden lijkt. Op het einde in Fierze wachtte ons een middaglunch met typische streekproducten. Raki en Turkse koffie inkluis. Familiebedrijf van bootexcursie en restauratie. Primitief maar uiterst vriendelijk. Zelfde weg terug. Kon ook niet anders. Spijtig viel het weer wat tegen, ... read more
BILD0028

Europe » Albania » North » Shkodër May 31st 2016

Dinsdag 31 mei – Shkodër (Albanië) – 54km Voor de een of andere reden werd er besloten om om 08:00u in colonne te vertrekken naar de Albanese grens. Na een uur en 28km stonden we dan aan te schuiven aan de grens. Owee de anderen die deze colonne (+- 1km lang) toch wilden voorbij steken. Hopelijk goed voor 1 keer dus. Een voor een verdween er een douanier met onze papieren naar een kantoortje, en dan ja we mochten binnen. Dan volgde bijna onmiddellijk een kultuurschok. Bedelende gitanes zorgden al juist voorbij de grens voor hun broodwinning. Driewielbrommers met de hele familie in de laadbak. Karren met ezels en kleine paardjes. En vooral fietsen. Oude knarren. Dan moesten we nog door de stad Shkodër. Verkeer komt van overal. Bij ronde punten geen idee wie voorrang laat. ... read more

Tot: 0.167s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 73; dbt: 0.0722s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb