Motorhome reis Albanië en Montenegro - dag 9

Europe » Albania » North » Shkodër
June 2nd 2016
Published: October 25th 2016

Donderdag 2/06/16 – Shkodër

Dagexcursie met tourbus en plaatselijke gids. Eerst bezoek aan de kathedraal van Shkodër. Onder het regime van Hoxha werd het gebouw gebruikt als sportcomplex, tot het bij de val van het communisme door paus Johannes Paulus en Moeder Theresa terug werd ingewijd als RK kathedraal. Die 2 zijn hier blijkbaar zeer populair. Nochthans om de km vind je een Moskee en Orthodoxe kerken zijn ook overal zichtbaar. Geen hoofddoekjes te zien. Fanatiek zijn ze hier dus blijkbaar niet. Dan nog een klim naar de Rozafa-citadel. Eigenlijk een uitgestrekte middeleeuwse vesting op een hoge rotsheuvel aan de samenvloeiing van 3 rivieren. Dan verder naar de stad Lezhe, op bezoek naar het mausoleum van Skanderbeg. Deze man wordt hier vereerd als nationale held om in de 15e eeuw getracht te hebben om de Turken uit hun land te houden. Zo eenen zouden wij ook kunnen gebruiken. Het vervolg werd spannend op weg naar het restaurant in een lagune. Kilometers lange smalle dichtgegroeide toegangsweg waar de bus eigenlijk niet doorkon. Moesten wel vooruit, want achteruit kon ook niet. Op de terugweg nog eens vastgereden met het dak tegen onderkant van brug. Krakend terug achteruit, en naast het wegdek toch er onder door. Wat later stoppen langs de weg. Iedereen uitstappen, want remvoering of zo iets waren beginnen roken. Na half uurtje afkoelen konden we toch verder. Om 20.00u reden we uiteindelijk onze cp op. Het begon hier al te donkeren. Gelukkig nog geen honger, want onze middaglunch duurde tot 17u. Wel grote dorst. Ondertussen was het grijze weer van gisteren verdwenen, en genoten we de hele namiddag van volle zon.

Tot: 0.059s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 31; dbt: 0.0239s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb