Vietnam fra syd mod nord

Vietnam's flag
Asia » Vietnam
September 8th 2008
Published: September 8th 2008

Vietnam

Det er et stykke tid og mange busture siden sidset opdatering, saa for en god ordens skyld starter jeg lige med Vietnam saadan helt retrospektivt 

Vi startede haardt ud med Ho Chi Minh City som var en del anderledes end noget vi havde set i Cambodia. Byen er en aegte storby og vejene er saa befaerdede at det snildt kan tage 10 minutter at krydse vejen. Man holder vejret og traeder direkte ud foran de tusindsvis af scootere og satser paa at de koerer udenom en.
Byen var yderst forvirrende paa den helt rigtige asiatiske-myretue-maade. Utrolig hoej luftfugtighed, blinkende lysstofroer, restauranter med vestlig mad og ikke mindst scootere -overalt.
Fra byen tog vi ud og saa nogen viet-cong tunneller hvor de oveni viste aegte kommunistisk propaganda. Der var ogsaa en skydebane hvor man kunne proeve at skyde med en AK 47. Det var dog ikke saa fristende da priserne var yderst u-kommunistiske. I naerheden af Killing Fields I cambodia var der ogsaa en skydebane, bare med det lille twist at man kunne koebe sig til et skud med en bazooka/granatkaster. Hvis man betalte flere penge kunne man faa lov til at bombe en ged. Endnu flere penge og de lukker en ko ud!. Vildeste rygte om skydebanens fortraeffeligheder var “a human being”, men tvivler dog paa at det sidstnaevnte var rigtigt…
Fra virvaret i HCMC tog vi videre til Nha Trangh for at arbejde paa vores tan (signes ide tak.). Det lykkedes, og jeg fik tilmed proevet jetski, og strandende var fine og det hele var bare fint. Derfra tog vi til Hoi An, en by fyldt med skraeddere. Da vi tog afsted var signe I besiddelse af 7 par sko, og jeg havde ogsaa faaet lavet mig nogen fine sandaler, som desvaerre dog allerede er vaek.. Fra Hoi An videre til Hanoi som var hjemstedet for den fortraeffelige Bia Hoi. Paa gadehjoerne saetter de lokale en iskold 50 liters fustage op, og serverer frisklavet, frisktappet fadoel for den nette sum af 3000 dong , dvs 1 kr per glas! Hanoi var ogsaa hjemstedet for Ho Chi Minh mausolaaet, yderst syret oplevelse. Svedende vagter overalt og naar saa man endelig kommer ind gennem sikkerhedstjekket og ser den doede folkehelt maa man ikke snakke eller tage billeder. De sender ham hvert aar 3 maaneder til eftersyn og opfriskning i Rusland. Fra Hanoi tog vi paa baadtur til paradiset Halong Bay. Vi sejlede i kajak, sprang ud fra baadens tag, og havde i det hele taget en rigtig fed tur, selvom turismen boomer , og vi naermest sejlede ind i de andre turistbaade. Derfra videre til Sapa hvor der 2 uger forinden havde vaeret store mudderskred der betoed at dele af vejen var skillet vaek og at 150 mennesker var doede. Vi tog paa en trekkingtur rundt I omraadet der er beboet af “black-Hmong” stammen, der udmaerker sig ved at gaa klaedt I hamp, og samtidigt er smaa!. I Sapa overnattede vi ogsaa ved en lokal familie I en lille landsby, men igen blev vi snydt - der var baade en bar og et poolbord i den “uberoerte stammelandsby”..
Nu lyder det selvfoelgelig lidt som om vi havde en tur fuldstaendig fri fra andre turister, men overalt vi kom moedte vi flinke rejsende, og ofte stoeder vi paa dem igen uger senere. Turen gennem Vietnam var I lige saa hoej grad praeget af de mennesker vi moedte som de beskrevne turistattraktioner.

Haaber det gaar godt derhjemme, jeg har det rigtig fint her i Laos. Efter at Signe er taget hjem har der godt nok hersket en smule virvar, men jeg er saa smaat kommet igang med at lave regnskab, besoege ambassader osv.. Jeg befinder mig i Vientiane, Laos hovedstad, den er cirka paa stoerrelse med Odense og meget tilbagelaenet af en sydoest-asiatisk hovedstad at vaere. Proever at faa skrevet noget om laos inden at jeg tager videre og glemmer de gode detaljer .

Mvh Soren

Tot: 0.348s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0451s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb