LAOS

Laos' flag
Asia » Laos
September 11th 2008
Published: September 11th 2008

Laos er for sindssygt et land.
Vores foerste indtryk af landet var en doedskoersel gennem en frodig jungle, paa en vej der paa intet tidspunkt holdt op med at sno sig. Vi koerte blandt andet forbi en bus hvor hele fronten var blevet revet af, og chaufforen sad i den fri luft, stadig med rattet i haanden og et meget chokeret udtryk i ansigtet! Vi ankom til Vientiane , Laos hovedstad, som igen var helt anderledes fra alt vi hidtil har set i sydoestasien. Byen er paa stoerrelse med Odense og cirka lige saa doed en fredag aften, men adskiller sig gevaldigt ved at have en blomstrende sexindustri og handel af haarde stoffer paa aaben gade. Mange af de prostituerede der lister rundt om aftenen er ladyboys, og ofte er de kun afsloeret af deres stemme! Anyway, vi tog hurtigt videre til Vang Vieng som var for sejt! Man flyder ned af en flod i et traktordaek, og turen tager hele dagen. Grunden til at det tager lang tid, er fordi der ned langs begge breder ligger barer solidt plantet paa deres bambusstolper. Hver bar har saa sit eget tema, foerste bar har en kaempestor gynge hvor man slynger sig selv ud i floden fra 8 meters hoejde. Naeste bar har en volleyballbane hvor man staar i mudder til knaeene. svaevebane, droenhoej techno osv.. Alt i alt en fantastisk cocktail at sende stangstive turister, primaert englaendere, ud i. Naar man saa vil slappe af, ligger der restauranter i byen som hver eneste dag viser Friends, Family Guy og film.. Fantastisk sted!
Men Vang Vieng var ogsaa udgangspunktet for en cykeltur til et "bjerg" som vi besteg. Jungle hele vejen rundt, en sti der gaar naesten lodret op og jeg staar fuldstaendig gennembloedt i klip-klapper og er kun naaet halvvejs. aldrig i mit liv har jeg svedt saa meget.. Men vi gennemfoerte turen og naeste dag stod den paa motorcykler!! Vi koerte ca 15 km, de sidste 3 gennem veje der var forvandlet til mudder i soppebassin-dybte. Til sidst naaede vi dog til en grotte, lejede nogen lommelygter og tog paa sightseeing langt ind i bjerget.. Der loeb en kraftig flod som til signes store glaede til sidst forhindrede os i at komme videre ind, efter vi havde gaaet i en halv time cirka. . Men grotten var fantastisk, med stalakitter og alle mulige formationer, og bedst af det hele - vi var de eneste turister i miles omkreds. Efter det tog Signe hjem, og jeg blev endnu en dag i Luang Prabang, hvor jeg tog ud og red paa en elefant i junglen! Til det kan kun siges: man er noed til at have siddet paa en elefant der skider foer man tror paa det> det foeltes som at sidde paa et bombefly der lukker lasten ud. Helt utroligt runde massive lorte paa stoerrelse med haandbolde. . Apropos saa er der en asiatisk specialitet som vi helt har glemt at skrive om : toiletterne. De fleste toiletter er "squats" dvs huller i jorden lavet af keramik. Men det helt suveraene er den lille vandslange som en englander vi moedte havde doebt "bumguns". en bumgun er faestnet paa kummen og er helt enkelt en vandslange med en vandpistol for enden. Den laver en ikke ubetydelig vandstraale som man bruger istedet for toiletpapir, og det virker faktisk ikke helt daarligt..... Men efter Luang Prabang tog jeg tilbage til Vang Vieng og brugte et par dage paa at tube, men det bliver faktisk overraskende hurtigt ensformigt saa tilbage igen til Vientiane. Jeg har dog mange "gode" historier fra stedet, men det maa blive en anden gang. Det jeg nok kommer til at kunne huske om 10 aar er gaestehuset hvor jeg sov. Det var en simpel hytte bygget paa paele med vaegge og skelet af bambus, og en fantastisk udsigt over bjergene og floden. De havde en haengekoeje, og hver aften kunne man se freakshow omkring lysstofroeret hvor kaempe insekter blev tiltrukket. der var blandt andet en 10 cm stor groen fyr som goede praecis som en hund!! og stedet var ogsaa ret nice prismaessigt> jeg betalte 12 kr per nat... Jeg havde planlagt at tage videre til Burma fra Vientiane, men paa ambassaden kunne de saa oplyse mig om at man kun kan komme ind i landet via fly fra bangkok, tak skal i have. Saa derfor sidder jeg nu i bangkok og kigger flybiletter, men tager til det nordlige Thailand og trekker en af de kommende dage.

Soren

Tot: 0.093s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 45; dbt: 0.0381s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb