Cambodia sidste del

Cambodia's flag
Asia » Cambodia
August 16th 2008
Published: August 16th 2008

Here goes anden gang - direkte fra Cambodja - dette skal ikke laeses med karen Blixen briller - da jeg ikke engang kan staa inde for, at Robert Klemmesen ville godkende de kilder jeg har kunne opsnuse om cambodiansk politik.
Vi naaede tilbage til Phnom Penh tirsdag morgen og de fleste cambodjanere havde faaet vasket den sorte blaek pegefinger vaek - for sjovt nok dypper man sin finger i blaek og saetter et fingeraftryk som bevis paa at man har stemt til valget, og derefter faar man lov at stemme paa sin foretrukende kanditat.
Vi har dog snakket med forskellige folk og fra selvstaendigheden i 1993 til 1997 skulle det vaere gaaet rigtig godt i Cambodja, men siden dengang har korruption overskygget den sparsomme fremgang der har vaeret i landet. Det helt store problem, som mange ogsaa er utilfredse med, er at regeringen saelger ting i landet - fx har de solgt Killing Fields til japanerne og oerne i syd bliver der ogsaa solgt ud af - hvilket nok ville svare til at man solgt bornholm til svenskerne eller noget - prov lige at forestille sig det..
Men vi blev ikke laenge i hovedstanden da turen gik til Siem Reap - det er her de beromte Angkor Wat tempel ligger. Det er fantastisk! turen derop var dog mindre fantastisk da det er 6 timer i bus - vejen er faktisk overraskende god- men en vej er ikke bare en vej i Cambodja - den bliver brugt til lidt af hvert og det er ikke unormalt at koerne staar midt paa den - saa turen foregik med hornet i bund - det er til at blive sindsyg af hvor meget de dytter af hinanden i det her land.
Men Angkor Wat og alle de andre templer som er alle er bygget mellem 900 tallet til 1200 tallet, baade til at hylde buddistiske guder og hinduistiske guder er fantastiske! Vi hyrede en tuk tuk for en hel dag og fik set en masse, da vi startede kl 5 om morgenen. Efter en sjov aften i Siem Reap, de havde seriost levende krokediller paa den resturant vi spiste, - men kunne dog ogsaa faa en burger - da vi egentlkig ikk er saa ilde med alle de kryb cambodianerne kan finde paa at spise - fx kaempe edderkopper. Derefter gik turen mod phnom penh hvor vi havde faaet lavet vores vietnamesiske visa.
Clubbing eller hvad man skal kalde det, er der ikke saa meget af, men Emily som vi jo modte i flyvet viste os lidt af nattelivet, som inkludere ladyboys mm.
Naeste dag gik turen mod Vietnam - forst med baad - den mest larmende motor i verden. Der staar i lonely planet at det er en populaer boarder crossing ved floden til Vietnam - det er utrolig flot langs floden, men det er noget af en lang tur! Derefter skulle der findes en bus til Ho Chi Minh City. Det foste syn som moder en er de beromte cyclo - altsaa en ganske almindelig cykel hvor de har spaendt et "lad" efter, saa sidder man fint deroppe:D og er ret udsat for trafikken og nysgerrige blikke - men smarte som alle jo er, saa korte de os til en af deres Busser - som de selvfolgelig tog overpris for, og vil taenkte naa ja, pyt - desuden giv de os ikk rigtig et valg! Da de ikke ville kore os til busstationen - Saadan noget kan godt vaere utrolig frusterende! men der kom da en bus og selvom den tur kun skal tage 5 timer - saa tog den 7.5 - et helvede af vej der er highway stil og veje der er vaerre end den vaereste grusvej i Danmark - puha. Men syd Vietnam har det mest fantastiske landskab og vi krydsede den ene flod efter den anden ( mekong deltaet) Det var virkelig en smuk tur. Men nu er vi i det, der engang var Saigon, og nu er Ho Chi Minh City - klar til at mode Den vietnamesiske kultur

Af Signe

Foerste rejsemail var af Soeren

Tot: 0.136s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0741s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb