Bangkok og Phnom Penh

Asia
July 29th 2008
Published: July 29th 2008

Ok here goes -jeg foler mig totalt som indiana jones.. Skal laese den med paataget karen blixen-fortaeller!!

Vi er paa den 5 dag i Cambodias hovedstad Phnom Penh. Vi har ikke tidligere oplevet regn, men de sidste to timer har luften vaeret graa af regn. Det er regntid, med alt hvad det indebaerer af malaria-myg, Hoj luftfugtighed og skiftende vejr. Vi har lige vaeret paa "happy herb pizza" men det var vist falsk markedsfoering. Jeg koebte ogsaa en White Russian, hvor de foerst kom med et glas hvidvin og derefter en 50/50 vodka/maelk.. Men nu har vi tilsyneladende fundet den eneste velfungende netcafe i byen..
Vi startede vores rejse med 2 dage i Bangkok, hvor vi proevede at faa styr paa de forskellige visa og flybilletter. Det viste sig hurtigt en svaer opgave da Cambodias ambassade havde flyttet, Vietnams ambassade havde aendret rejseregler osv osv. .
Bangkok er en kaotisk storby med alle de vestlige goder til raadighed hvis man har pengene, hvilket mange thai's ikke havde, men hey, vi naede at klappe en elefantunge og vaere til thailandsk ska-koncert.
Fra Bangkok floej vi videre til Phnom Penh lufthavn. Allerede fra luften skilte Cambodia sig ud fra Thailand - ingen skylines i byerne, men bittesmaa skaeve marker placere haablost ud over landet. Fra lufthavnen tog vi en tuk tuk (hestevogn spaendt fast paa gammel knallert) ind til byen, hvor det viste sig at chaufforen modtog provision for at foere os til et hostel. Vi bad ham om et billigere sted og han fik os til "OK guesthouse" (hvor han ogsaa fik provision).
Foerste dag i Cambodia tog vi til "Killing Fields" og et tidligere faengsel sammen med nogen vi havde modt aftenen foer paa OK g.h.
Killing Fields er over hundrede massegrave og et tempel hvor de har stablet 9000 skelethoveder op i en bunke. Stedet blev brugt af Khmer Rouge til at henrettede religiose, intellektuelle, udlandinge, dvs alle som kunne vaere imod styret.
Historikere er uenige, men mellem 700.00 og 3 millioner blev draebt 1975-1979 hvor Pol Pot styrede Cambodia igennem Khmer Rouge, hans kommunistiske parti.
Det betyder at indbyggerne i Phnom Penh er utroligt unge, hvilket man desvaerre nemt kan se paa sexturismen.Vi stoeder konstant paa aeldre hvide maend med unge cambodianske ho's.
Anyways, massegravene var spaendende og naergaaende og uhyggelige da der stadig laa knogler, toejrester, patroner og store tomme huller.
Dagen efter var der valg hvor et af partierne paa mystisk vis vandt valget, og afstemningen gjorde at hele byen holdt fri. Men vi er i cambodia, saa det betyder jo ikke nodvendigvis at de smaa shops lukker! Stedets forhold til penge er sindssygt. Den oficielle moentfod er US DOLLAR, og en taxatur paa 3 km er officielt til turisterne 15 dkk, men kan snildt pruttes ned til 2,5-5 dkk.
Naeste dag tog vi hen paa et boernehjem, hvor en pige vi havde moedt paa flyet, arbejdede som frivillig. Gode fotografiobjekter til Signe. Hyggeligt sted og rare mennesker.
Desvaerre var der langt en daemper paa glaeden da vi tidligt om morgenen fik en opringning fra vores mor, der fortalte at mormor var doed. Det har paavirket os meget siden, og betyder at vi nu skal til begravelse i DK. Siden vi fik det at vide har vi brugt al energi paa at faa kontakt gennem skype, og faa snakket med rejseforsikringen. Vi kan heldigvis faa en billet tilbage igen da Signe aabenbart har faet sneget sig til at koebe en psycho-insurance til os begge. Det betyder en uges hul i rejseplanen som nok ikke bliver spaendende at laese om, men vished om at turen ikke er slut endnu..

Tot: 0.099s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0299s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb