Hue + Hoi An

September 17th 2012
Published: September 17th 2012

nam

Good morning Vietnam!

Vi har fået set en hel del gamle templer, ruiner og mausoleer i Hue. De er ret flotte og nogle helt enorme, siden der ikke var ret mange turister kan man sagtens blive væk derinde. Igen er det svært at fange stemningen og dufte på billeder, ved templerne er der fuld blus på røgelsen og alle lydene fra skoven bidrager til stemningen.

Vi mødte en tilfældig, hjælpsom, kvinde på vejen ud til et tempel, hun kunne se vi var 'lost', så hun tilbød os at køre os derhen hvis vi altså bare lige ville med hjem til hende først og have en omgang vandmelon - ja tak! Meget sjovt at komme ind til en lokal og se hvordan de bor - i skal ikke være misundelige! Hun dyrkede i øvrigt bla. Pomelo i sin have, så nu har vi også set dem live...

Nu er vi taget sydpå til Hoi An. Når vi kører de længere stræk foregår det i sovebusser, problemet er bare at de er lavet til skævøjerne og er en meter for korte til os, dét krydret med at der ikke findes motorveje men kun bumpede lokalveje, samt at chaufføren dytter hvert 5. sekund pga. scooterne er det ikke meget vi får sovet på busturene.

Hoi An er en gammel havneby, hvor bygningerne tydeligt er inspireret af den franske invasion. Det er en ganske hyggelig by at gå rundt i, dog er der ikke så meget at lave, andet end at være på stranden med kæmpe bølger – og spise. Hoi An er suverænt det sted vi har fået bedst mad, friske ruller, dybstegte ruller, sprutte, rejer, krabbe, fisk, alt sammen helt frisk og serveret med en masse friske krydderurter. Virkelig lækkert, vi har spist som konger her! Vores dyreste måltid på turen er løbet op ca. 150kr – for to.

Næste stop, længere sydpå, er Nha Trang som skulle være den mest turistede destination i Vietnam, med hvad dertil hører af kæmpe resorts, gadesælgere og et natteliv der skulle sige spar to. Watch out Nha Trang!

Håber i alle har det godt derhjemme 😊

Tot: 0.069s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 43; dbt: 0.0436s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb