Tunneller, 17. bredegrad og DMZ

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » North Central Coast » Quang Binh
November 10th 2019
Published: November 12th 2019

Turen går sydover og vi nærmer os dermed området for de voldsommeste kampe og bombardementer under Vietnamkrigen eller AmerikanerkrIgen som vietnameserne kalder krigen.
Det første møde var en by af tunneller der var gravet ud for kunne beskytte op til 300 vietnamesere mod de amerikanske bomber. Nogle steder var tunnellerne 23 meter dybe for at kunne være i sikkerhed for bomberne. Formålet med det beskyttede område var at kunne sejle forsyninger ud til en lille ø Con Ca hvor man havde antiluftskyts mod amerikanske fly som var på vej til eller fra bombetogter.
Hver familie boede i hver deres lille udhulning i siden af gangene. Der var også indrettet hospital og en fødeafdeling hvor der blev født 17 børn. Det er nærmest uforståeligt at det kunne lade sig gøre. Tunnellerne blev benyttet i perioden 1966-1972, altså 6 år.
Efter at have været et par ture nede i tunnnellerne skulle vi videre til den demilitariserede zone DMZ, som lå 4,8 km på hver side af 17. bredegrad, grænsen mellem nord og syd Vietnam. Grænsen gik i midten af Ben Hai floden. For at komme over grænsen måtte man sejle eller benytte Hien Luong broen. Vi passerede broen fra nord til syd.
sydsiden blev vi samlet op af bussen igen som herefter bragte os til regionens hovedstad Hué. For at få et første indtryk af byen var der arrangeret tur med cykelvogn. Det var en meget “spændende” oplevelse at sno sig på cykel mellem myldretidstrafik hvor gaderne er tæt pakket med motorcykler og biler.

Tot: 0.162s; Tpl: 0.011s; cc: 30; qc: 114; dbt: 0.1073s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb