5 saarta, pad thaita ja kipeat pohkeet

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ao Nang
May 26th 2008
Published: May 26th 2008

Budhha taisi ilahtua meidan eilisesta visiitista niin paljon, etta paatti suoda meille aurinkoisen hellepaivan tanne Krabille (vaikka saatiedotuksissa lupailtiinkin ukkosmyrskyja). On kylla viela elavasti mielessa eilinen urotyo, 1237 porrasta siis. Pohkeet meinaan aika jaykkina ja kaveleminen seka varsinkin portaat ovat ottaneet koville tanaan.

Niin, tanaan oli siis aamusta lahtien todella aurinkoista ja paatimmekin suunnata Ao Nangin rantsuun tsiigailemaan, josko sita lahtisi veneilemaan jonnekin suuntaan. Ajattelimme aluksi olla piheja ja menna vain laheiselle Poda Islandille 300bht/hlo eestaas, mutta venekuskit eivat suostuneet kuljettamaan tuolla hinnalla ennenkuin veneessa olisi 6 matkustajaa. Niinpa jouduimme raottamaan kukkaroamme hieman enemman ja otimme viiden saaren paivaretken, joka sisalsi Poda Islandin, Tub Islandin, Chicken Islandin, Phra Nang Caven ja Railay Beachin. Oma pitkahantavene kuskeineen maksoi 2200bht, mutta oli kylla joka pennin arvoinen paiva. Parasta oli juuri se, etta sai itse maarata paivan tahdin, eika tarvinut kulkea parijonossa turistiryhman kanssa 😊

Ensiksi suuntasimme Poda Islandille, joka oli aamu yhdentoista aikaan viela melko tyhjillaan. Podan ranta oli melko "likainen", ei siis roskainen, mutta jokapuolella oli oksia ja lehtia. Rantsu oli kuitenkin ihan hyva uimiseen ja auringonottoon, ja maisematkin olivat luonnollisesti upeat karstivuorien noustessa turkoosista merivedesta. Yritimme myos hieman snorklailla Podalla,mutta vesi oli melko sameaa heti pari metria rannasta eika
Chicken islandChicken islandChicken island

saanut nimensa tuosta.
kalalajeissakaan ollut kehumista. Podalla viivyimme jopa 2 tuntia, koska olimme sopineet nain jo tullessamme saarelle kuskimme kanssa, joka haipyikin sitten pariksi tunniksi omille teilleen. Vahempikin aika saarella olisi kylla riittanyt, oli oikeastaan vahan pettymys koko paikka. Paatimme sitten auringonottoon kyllastyneena syoda saaren ainoassa ravintolassa pad thait mieheen. Tama ruokalajihan ei koskaan ole taalla pettymys 😊 Sitakin suurempi pettymys oli kylla ravintolan vessa, joka oli perinteinen reika lattiassa meininki ja maksoi jopa ravintolan asiakkaille 10bht. Mutta se Podasta..

Matkamme jatkui kohti Chicken Islandia ja ilmeisesti myos ohitimme matkalla Tub Islandin, jossa emme siis viiden saaren kierroksellamme koskaan tietaakseni kayneet. Tulimme Chicken Islandin edustalle ja venekuskimme suositteli meille snorklaamista suoraan veneesta. No mikas siina, snorkkelit vaan naamalle ja kalojen sekaan. Tama olikin paljon otollisempi paikka kalaekskursiolle: lajeja oli vahan mutta nama vahaisetkin lajit olivat suuria parvia. Vedessa kun oli hetkenkin paikallaan, niin joutui hyvin akkia kalanruoaksi, kun uteliaat keltamustat kalat tulivat naykkimaan olkapaasta. Ei se sattunut, mutta kylla siina kieltamatta tuli mieleen, etta "mitas jos jollakin noista onkin isot hampaat?". Otimme snorklaamisen yhteydessa myos viimeiset kuvat vedenalaisella kamerallamme. Katsotaan kehitetaanko ne taalla vai seuraavissa kohteissamme.

Chicken Islandilta matka jatkui upeiden maisemien lipuessa ohi Phra Nang Cavea kohti. Ei ollut kylla yhtaan ikava kotiin, kun istui pitkahantaveneen keulassa bikinit paalla. Lampotila oli 30-40 asteen valilla ja lammin merituuli loi kasvoihin virkistaen oloa mukavasti. Phra Nang Cave sijaitsi nimensakin mukaisesti Phra Nangin rannalla Krabilla Railay Beachin vieressa. Itse luolassa oli jonkunnakoinen alttari, jonne taikauskoiset kalastajat vievat lahjuksia taatakseen turvallisen merenkaynnin ja hyvan kalasaaliin. Luola oli myos taynna erikokoisia peniksia. Kylla luit oikein ,peniksia, puisia sellaisia. Nama fallossymbolit kai jotenkin sitten edesauttavat kalastajien onnea?! Jokatapauksessa hieno ranta oli tama Phra Nang, venekuskimme mukaan rannan ainoa hotla, pramea sellainen, maksaa high seasonilla 130 000bht yolta...melko kallista.

Fallosymbolien keskelta siirryimme viimeiseen kohteeseemme, Railay Beachille. Railay oli kaunis ja "puolirauhallinen" ranta. Sellainen reppureissaajien paratiisi, missa oli sopiva sekoitus biitsia ja rantaravintoloita. Itsekin voisin kuvitella yopyvani ko. rantsulla. Eipa ainakaan raatalit ihmeemmin kiusaisi :D Railaylla nautimme ison banana split -jaateloannoksen, jonka jalkeen oli aika lahtea takaisin Ao Nangille. Matkamme alkoi klo 10.30 ja paattyi 15.30, joten tuli kylla siina muutama tunti vierahti ihan mukavasti. Aurinkoihottumakaan ei kiusannut enaa yhtaan, vaikka sanikkaa tuli otettua aika lailla.

Sellainen paiva siis meilla. Hyva juttu, etta tuli nahtya vahan muutakin kuin tama Ao Nangin turistikatu. Voipi olla, etta huomenna lahdetaan kavaisemaan Krabi Townissa iltamarkkinoilla. Tanaan aiomme kuitenkin pysytella taalla ja viettaa iltaa hyvan ruoan parissa. Olli lupasi myos tarjota jalkahieronnan, joka on taalla edullisempaa kuin Samuilla ja Taolla, 200bht/tunti. Ai etta tekee pohkeille hyvaa..

Muistakaa kurkata myos Ollin blogiin: www.mytb.org/Oak
Kuvia pitaisi tupsahtaa sinnekin 😊

Tot: 0.063s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0401s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb