Australien 2005/2006

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
December 31st 2005
Published: January 3rd 2006

Paa aarets sidste dag staar vi op kl. 6, indtager morgenmad og bliver afhentet paa hotellet. Vores tur til "det flydende marked" godt 100 km. vaek foregaar foerst i "egen" minibus. Da det er helligdag i Thailand, er der ikke de saedvanlige trafikpropper paa vejene. Turen ud til floden tager derfor kortere tid en vanligt, og vi aflaegger en besoeg et sted, hvor kokusnoedder forarbejdes og udnyttes paa alle mulige maader - til kokusmaelk, creme, braendsel, smaa kunstvaerker etc.
Ved floder skifter vi til "james Bond-baade", som er smalle hurtiggaaende baade men paahaengsmotor med en lang roer til skruen i vandet. Der er plads til 6-7 mand i hver. Efter en noget hissig tur rundt i kanalsystemet kommer vi til selve det flydende marked. Her staa vi land kortvarigt for at skifte til nye smalle baade uden motor.
Den naeste halve time sejler vi rundt mellem handelsnbaadene, som tilbyder alt fra souviner over spaendende frugter og groentsager til pandekager og andet mad. Man handler hurtigt i baadene, naar man kommer forbi noget interessant. Det er utrolig hyggeligt og smukt med de specielt de mange flotte frugter.
Vi slutter af med at gaa rundt paa land og spise lidt af den gode billige frugt.
Paa turen hjem runder vi en virksomhed, som laver haandarbejde i trae. Alt laves i haanden og naar det tages i betragtning af nogen af vaerkerne tager mere end et aar at fremstille, er priserne helt rimelige. Arbejderne udfoeres da ogsaa for kunder i hele verden.
Vi er Retur paa hotellet ved 13-tiden, hvor det er tid til frokost og til dagens times massage (fod-, olie- eller kropsmassage). Det butde vaere en menneskeret med en daglig times massage.
Om aftenen fejrer vi nytaaret med en stor buffet paa en af hotellets restauranter. Udbuddet af mad er totalt overvaeldende, og vi naar desvaerre kun at smage en del af retterne.
Efter middagen tager vi nogle Mai Tai- og Long Island Icetea-drinks paa et vaertshus, hvor nogle lokale ogsaa fejrer nytaar.
Palle og Kim forlader arrangementet en times tid for at faa fodmassage paa en naerliggende massagebar. Det bliver en noget speciel oplevelse, da de i foerste omgang ikke vil tilbyde massage - pigerne har nemlig kigget lidt for dybt i glassene til nytaaret. Men de overtales og vi faar en udmaerket fodmassage, som dog afbrydes et antal gange, da der skal skaales og hentes oel til os.
Tilbage lige foer midnat fejrer vi alle nytaaret med stjernekastere og paa gaden ses enkelte raketter, som larmer enormt mellem de hoeje huse.
Saa er det tid til et af Palles pudsige indfald - vi voksne skal da have en koeretur i "tuk tuk" (en ombygget knallert med plads til to turister - eller op til fem lokale!). Vi skaffer tre koeretoejer og nogle oel. Ud gaar det i Bankgkoks pulserende natteliv. I kortege gennem den taette nattetrafik oplever "one night in Bangkok). Vi runder blandt andet kongen palads, som er udtrolig flot ogsaa om natten, hvor hele omraadet er omlyst af utallige hvide lys og der er masser af mennesker ogsaa om natten.
Undervejs goer vi et lille ophold paa en natklub i et mindre paent kvarter, hvor drinkene er forholdsvis dyre, og hvor dansegulvet alene er optaget af lokale piger der, Henny bemaerker, er mest optaget af at se sig selv i de mange spejle!
Ved tre-tiden er det tid til at sove efter en noget speciel nytaaraften.

Tot: 0.078s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0532s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb