Matka Taiwaniin

Asia » Taiwan
November 14th 2011
Published: November 28th 2011

Vaihteeksi (lähes) ajantasaista juttua blogiin eli lomamatkasta Taiwaniin kahdeksi viikoksi Marraskuun 2011 lopussa. Lennot kulkivat aikataulussa joten koneenvaihto Hong Kongissa ei tehnyt liian tiukkaa. Olin aloittanut sopeutumisen aikaeroon jo ennen lähtöä heräämällä vähitellen aikaisemmin, eli lähtöpäivän aamuna jo ennen aamuneljää. Suunnitelma oli nukkua lennolla mahdollisimman paljon, ja suhteellisen alkumatkasta uni tulikin, joskaan ei kestänyt kuin pari tuntia. Kovin tarkkaa suunnitelmaa ei ollut Taiwaniin laskeuduttuani mutta hotellin olin bookannut saaren eteläosassa sijaitsevasta Taiwanin toiseksi suurimmasta kaupungista Kaohsiungista eli sinne suuntasin. Bussi lähimmälle high speed rail asemalle löytyi helposti ja siellä junalippua automaatista ostaessa sorruin hiukan omaan näppäryyteeni. Asema jolle olin matkalla ei ollut samanniminen kuin kaupunki johon olin menossa joten muistelin vaan tarkistamatta että tuo toiseksi viimeinen se taisi olla. Väärin, tajusin melkein heti lipun ostettuani. Yhtä liian aikaisin eli kaupunki oli nimeltään Tainan. Ei sinänsä haitannut kun oltiin vasta puolenpäivän maissa ja huomasin että uni meinasi tulla kun juna porhalsi lähes 300 km/h eteenpäin. Otin asemalta ilmaisen bussin kaupungille ja sitten onnistuinkin jäämään hiukan liian aikaisin pois joten en ollut aivan kartalla. Vilkaisu kompassiin ja hahmotin oikean suunnan joten kävelin ja ihmettelin samalla maita ja mantuja. Juna-asema josta muut kuin high speed rail kulkevat löytyi ja koska nukutti suunnattomasti niin päätin sitten ottaa junan määränpäähäni jotta pääsisin hotelliin torkuille. Perillä Kaohsiungissa olin heti kartalla ja sitten kun aloin katsomaan reittiä hotellilleni joka oli melko lähellä asemaa, jouduin pikku ihmettelyn ja kävelyn jälkeen toteamaan että välissä on junarataa ja muita esteitä eikä asemaltakaan ollut uloskäyntiä sille puolelle raiteita, ainoa sinne menevä tie oli sillalle nouseva moottoritie eikä sieltäkään olisi varmaan päässyt oikeassa kohtaa pois saati muutenkaan viitsinyt kävellä joten päätin skipata varaukseni ja etsiä toisen hotellin. Katselin jälleen halvan näköisiä ja pari ensimmäistä oli täynnä mutta kolmas tärppäsi. 25 eur joten hyvin kohtuullista ja huone asiallinen ja kelvollista tasoa. Siinä vaiheessa alkoi olla turhan myöhä iltapäivätorkuille aikaeroon sopeutumisen kannalta eli jätin vain kamani ja lähdin hereillä pysyäkseni taas kävelemään ja katselemaan.

Paikassa tuntui olevan paljon piirteitä Kaakkois-Aasiasta kuten suuri määrä skoottereita liikenteessä ja jalkakäytävillä olevat "ravintolat", Japani taas tuli mieleen korkeahkoista taloista, kielestä ja kirjotuksesta josta en mitään ymmärtänyt, sekä melkoisesta määrästä ihmisiä. Kukaan ei myöskään kaupustellut tai tyrkyttänyt mitään joten oikein mukavaa. Kielimuuria tuntui olevan jonkin verran kun kirjoitus on lähes yksinomaan kiinalaista eikä paikallinen englanninkielen taitokaan kovin huomattava vaikuttanut olevan. Illan pimennyttyä kuuden jälkeen etsiskelin iltapalaa night marketilta eli kadunpätkältä joka oli täynnä ruokakojuja. Jälleen kovin vähän mitään ymmärtämääni kieltä ja kovin eksoottisen näköisiä ruokalajeja. Osoittelin sitten tunnistamiani artikkeleita ja sain vatsani täyttymään. Sitten oli sopiva aika painua vihdoin nukkumaan ja seuraavana aamuna sain itseni ylös kymmenen maissa aamulla vaikka vielä olisi nukuttanutkin.

Lähdin liikkeelle ja kävelin havainnoiden ympäristöä. Muita länsimaisia ei juuri lainkaan näkynyt, aivan muutama vain. Matkustin metrolla ja kävellen, vähitellen aloin hahmottamaan mitä on missäkin. Pubejakin löytyi yhdeltä kadunpätkältä, ja katsastin ensin kiinalaisen baarin jossa osattiin hiukan englantia, ja sen jälkeen löytyi Filippiiniläinen pubi jossa sitten olikin oletetusti kielitaitoa paremmin. Säätila oli ollut varsin pilvinen, joskin hyvin lämmin ja kiitos trooppisen kosteuden kävellessö tuli kyllä hiki, mutta seuraavana päivänä myös aurinko näkyi usvan takaa ja kävin katsomassa näköaloja Taiwanin toiseksi korkeimmasta rakennuksesta. 85 kerrosta kokonaisuudessaan ja näköalatasanne sisätiloissa oli 76. kerroksessa. Näkyvyys ei ollut usvan takia paras mahdollinen mutta ihan ok silti. Päätin sen jälkeen että vaihdan maisemaa kun olin chekannut hotellista jo ulos, ja punnitsin vaihtoehtoja etelässä olevan Kentingin tai pohjoisempien paikkojen välillä ja päädyin sitten menemään pohjoisemmaksi Tainaniin jossa olin jo ehtinyt aiemmin vahingossa pysähtyä.

Otin siis taas high speed junan, tällä kertaa vain yhden asemanvälin pohjoiseen. Matka kesti alle puoli tuntia ja tällä kertaa bussin asemalta ottaessani ymmärsin jäädä pois oikealla pysäkillä. Kävelin hiukan jo kävin kysymässä huonetta opaskirjassani mainitusta hotellista. Huone oli oikein hyvä ja maksoi n. 33 euroa per yö. Varsin suuri kaupunki oli myös Tainan, ja aloitin käymällä turisti-infossa hakemassa kartan ja sain samalla vinkkejä mitä käydä katsomassa. Night markettia paikallisine ruokineen jälleen suositeltiin ja jos vielä jaksaa niin osoitettiin katu jolla baareja. Kävin kuitenkin syömässä noodeleita lähellä hotellia, ja suunnistin sitten suoraan vilkaisemaan katua josta baareja piti löytyä. Olihan niitä useita rivissä mutta varsin mitäänsanomattomia modernilla sisustuksella varustettuja rumiluksia joten pari kertaa kadun päästä päähän käveltyäni totesin että eivät ole minun makuuni joten kävelin pari kilometriä takaisin hotellille ja suoraan nukkumaan.

Seuraavana päivänä lähdin katsomaan kaupunginosaa nimeltään Anping joka oli lähellä rantaa ja sisälsi siirtomaa-aikaista historiaa. Bussilinja sinne löytyi helposti ja ostin yhdistelmälipun joka sisälsi pääsyn kahteen nähtävyyteen. Aloitin vanhoista East India Companyn varastorakennuksista joka oli suurelta osin puiden valtaama. Juuria ja oksia tosiaan oli siellä sun täällä ja puut kasvoivat pitkin rakennusta. Pienen kävelyn jälkeen menin katsomaan lähemmin linnoitusta joka oli aikoinaan Hollantilaisten sinne rakentama puolustamaan niemimaata jolla se sijaitsi. Varsin hyvät historiikit myös englanninkielellä joten oli oikein mielenkiintoinen. Nähtävyydet oli Anpingista sitten nähty joten etsin bussipysäkin kohti kapungin keskustaa ja se myös löytyi. Iltapäivän käytin etsien nettikahvilaa jotta saisin blogia julkaistua mutta missään ei sellaista näkynyt. Etsin illemmalla myös pubeja jotka oli mainittu opaskirjassani mutta mitään ei tuntunut löytyvän, lukuunottamatta lukemattomia jalkakäytäväravintoloita, skootterikorjaamoja, leipomoita, ja kaikkialle pysäköityjä skoottereita. Illastin siis jälleen kadunvarsikuppilassa haluamaani annosta osoittaen ja päätin antaa kaupungille vielä yhden tilaisuuden. Seuraavana päivänä nukuin kohtalaisen pitkään kun aikaero vielä rassasi mutta pääsin liikkeelle kuitenkin hotellin aamiaisaikaa ennen joka loppui puoli yhdeltätoista. Kävin kysymässä nettikahvilan mahdollista sijaintia turisti-infosta ja siellä neuvottiin hiukan epätarkasti pariin kadunkulmaan josta pitäisi löytyä mutta sinne käveltyäni ei taaskaan mitään löytynyt, mahtoiko olla kiinankielinen mysteeri mutta en tosiaan edes kysymällä saanut selviämään oliko lähistöllä nettikahvilaa vai ei. Menin viilentymään läheiseen seven-eleveniin ja vilkaisin karttaa. Samalla löytyi vapaa wlan oli pääsin ainakin puhelimella nettiin. Ei tosin edellytyksiä blogijulkaisuun kun kuvia en kuitenkaan olisi saanut mukaan joten päätin jättää julkaisut suosiolla myöhemmäksi. Lähistöllä oli myös opaskirjani Rough guiden mukaan pubeja joten kävelin katsomaan ja jotain löytyikin mutta mikään ei tuntunut olevan auki.

Oli siis aika vaihtaa paikkaa ja lähdin taas pohjoisemmaksi pohtien jäädäkö Chiayihin vai jatkaako pykälä eteenpäin Taichungiin. Päädyin sitten jälkimmäiseen asti, ja high speed rail ei taaskaan vienyt kauaa ja jatkoin sen asemalta yhden pysäkinvälin paikallisjunalla kaupungin keskustaan. Nyt löytyi nettikahvilakin perille saavuttuani samantien mutta blogi ei enää ollut mielestäni tarpeeksi ajantasaista eli päätin taas säästää myöhemmäksi. Pohdin majoituksen sijaintia vanhan keskustan ja uudempien alueiiden välillä, päätyen keskustaan kun löysin hyvän tarjouksen. Hotelli olikin oikein asiallinen kun respa ensin ymmärsi osoittaa minut oikeaan huoneeseen. Ensimmäinenkin oli ihan ok, tosin ei ikkunaa mutta hetken päästä tultiin ovelle koputtelemaan ja ohjaamaan huoneeseen jonka olin netin kautta bookannut ja nyt oli ikkuna sekä sohva tuplasängyn ja 40" television lisäksi ja varsin uusi ja siisti sisusta joten olin oikein tyytyväinen.

Jämähdin hiukan paikoilleni Taichungiin kun taisi lomaväsymys iskeä. Kävelin taas paljon ristiin rastiin kaupunkia, trooppisessa kuumuudessa hikoillen ja yritin etsiä pubeja. Jossain vaiheessa osui kohdalle pieni irkkupubi jonka pitäjä oli Amerikassa syntynyt Irlantilainen joka ei ollut koskaan käynyt Irlannissa. Hän juhlisti pubinsa 14 vuotista taivalta ja tapasin siinä porukkaa Etelä-Afrikasta, Englannista, jenkkilästä, paikallisia, sekä yhden hollantilais-australialaisen. Muutama päivä tuli tosiaan jumitettua tekemättä juuri mitään mutta aikaeroon aloin ainakin olla hyvin sopeutunut. Sitten alkoi matkanteko taas maistua ja tavoite oli päästä itärannikolle ja pikku arvonnan jälkeen päätin koukata etelän kautta kun saaren poikki ei suoraan menevää bussia tai junaa ollut eli joko Taipein tai Kaoshiungin kautta oli koukattava. Jatkuu...

Tot: 0.047s; Tpl: 0.018s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0215s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb