Dag 1: Bishkek or Bust


Advertisement
Kyrgyzstan's flag
Asia » Kyrgyzstan
July 27th 2016
Published: July 27th 2016
Edit Blog Post

"Als je een avontuur wil, dan krijg je dat ook." (Karma, 2016)



Ik zit er ook wel eens (behoorlijk) naast. Vandaag zo'n 77 kilometer om precies te zijn. Het verhaal is dat Dusseldorf drie luchthavens heeft, wat mij overigens bekend was. Het verhaal laat zich gemakkelijk raden; de luchthaven waar ik zo mooi op tijd aankwam was niet de goede. Dat je tijdens het zoeken naar vliegtickets Dusseldorf Weeze invult wil klaarblijkelijk niet zeggen dat je vluchten niet van een andere luchthaven kunnen vertrekken. Minor oversight. Een reispartner is wel handig om dit soort kapitale fouten te ontdekken voordat de malaise uitbreekt. Enfin, toen ik triomfantelijk het minuscule Weeze binnenliep en mijn vlucht niet tussen de rest zag staan wist ik dat er stront aan de knikker zat. Taaaxiiii!!! Rechtsomkeert naar de eerste beste taxi om te vragen of de strecke Weeze-Dusseldorf International (ja eigenlijk ook best wel logisch) van 77 kilometer binnen 45 minuten haalbaar was. De man kijkt me aan alsof dit soort grappen hem dagelijks overkomen (dat is ook zo) en zegt dat dat wel heel erg krap gaat worden, maar met een alles of niets mentaliteit (niets was in dit geval waarschijnlijker) ben ik toch maar ingestapt. Het was een actie die tamelijk weinig kans van slagen had aangezien de voorspelde aankomsttijd 10 minuten na het begin van het boarden was in welk geval de check-in al lang dit zou zijn. Als dit op Weeze was gebeurt had dat nog best gekund, het is hoogstens 200 meter lopen van entree naar vliegtuig. Dusseldorf is echter een slag (of tien) groter, en een stuk drukker. Maar wie niet waagt die niet wint.

De beste man rijdt mij (80euro lichter) met 150 kilometer per uur (lang leve de autobahn) richting Dusseldorf terwijl hij in de tussentijd met z'n tablet aan het frustelen was om de laatste vluchtgegevens op te halen. Het zou zo maar kunnen dat de vlucht vertraging had en ik hem alsnog kon halen, als ik mazzel had. Ja dat overkomt mij nou nooit. Inmiddels tikten de minuten tergend snel voorbij en ik was al bezig met Plan B: last-minute Turkish Airlines van een half uur later of een mooie ferienwoche Dusseldorf. Eenmaal een half uur voor vertrek aangekomen was het boarden al lang begonnen en had de check-in al lang dicht moeten zijn. Echter, het gezegde gaat dat geluk met de domme is, in dit geval zeker waar. Met ijdele hoop aangekomen bij de check-in, stond daar nog gewoon een zooitje mensen in de rij. Vertraging! Dit is mij in 6 jaar Nederlandse Spoorwegen nog nooit voorgekomen toen ik het nodig had. Maar nu wel, en terwijl iedereen aan het klagen was lachte ik in m’n vuistje en prees alle afgoden van het geluk dat mij dit keer gegund was. Met enig sprintwerk zou ik dan toch nog m’n vlucht halen en liep plan Kyrgyzstan nog op de rails.

Van alle afgoden was ik Karma vergeten. De aanvakelijk zeer gunstige vertraging liep op tot 3 uur, wat genoeg is om een ogenschijnlijk lange overstaptijd op SAW om te zetten in één gemiste vlucht naar Bishkek…..

Bust.

Advertisement



Tot: 0.147s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 48; dbt: 0.0895s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb