Loma Japanissa

Asia » Japan » Tokyo » Ikebukuro
February 24th 2014
Published: March 12th 2014

Vaihteeksi päivitys blogiin eli tervetuloa lukemaan suorastaan tuskallisen yksityiskohtaista kuvausta reilun kahden viikon lomastani Japanissa Helmi-Maaliskuun vaihteessa 2014. Teksti on enimmäkseen kirjoitettu tien päällä Nokia E6 puhelimella. Tiedossa on 4 tai 5 osaa joista tässä ensimmäinen:

Cityjetin Lennolla DUB-CDG esiintyi jonkin verran turbulenssia joten kiristin turvavyötä hiukan ja jatkoin Economist lehden lukemista. Snacksejakin tarjottiin ja kyytipojaksi löytyi olut 250ml tölkissä. Perillä kone tietenkin pysäköi kauas terminaalista ja bussikyyti terminaaliin otti aikansa. Terminaalissa odotti tuttuun tapaan turvatarkastus jonka jälkeen katsastin Chanel Allure Homme edt:n hinnan koska olin juuri sellaisella kokoelmaani Dublinin kentällä täydentänyt. Aavistus hinnoittelusta osui oikeaan ja Pariisin hinta oli pari euroa kalliimpi. Ostin siis vain litran hyvää Irkkuviskiä tuliaisputeliksi. Seuraavaksi ostin kioskilta yhden pussikaljan ja oli aikaa alkaa kirjoittamaan tätä reportaasia.

Air Francen lento Tokioon lähti suunnilleen ajallaan. Kone oli täynnä ja viereisen paikan tyttöä vaikutti nukuttavan kun nojaili kovasti olkapäätäni vasten. Mahtoiko olla tax freessa ranteeseen suihkaisemani Chanel Platinum Egoisten vaikutusta...

Ruokatarjoilu Air Francella on varsin hyvä lentokoneruoaksi ja kana-ateria maistui kyllä. Aperitiiviksi löytyi sampanjaakin. Sitten keskityin leffojen katseluun ennen ja jälkeen neljän tunnin unien. The Great Dictator, Last Vegas, ja Fahrenheit 451 tuli katseltua. Yhtäkään näistä en ollut nähnyt aikaisemmin. Tällä lennolla ei sitten turbulenssia ollutkaan tai ainakaan en sellaiseen herännyt nukkuessani.

Naritan kentällä passintarkastukseen ei ollut lainkaan jonoa ja tullissakin vain naureskeltiin epäuskoisesti parin viikon matkalle pelkän käsimatkatavaran kanssa saapuneelle. Avoinna olevaa valuutanvaihtotiskiä joutui hiukan etsimään mutta olin kuitenkin ennakoitua aikaisemmin valmis ja ehdin suunniteltua aikaisempaan Keisei Skyliner junaan. Matkalla nukutti aivan vietävästi joten ehkä 8h yöunet olisivatkin saman tien mahdolliset. Vaihdoin Nipporin asemalla Yamanote linjalle ja olin Ikebukurossa hostellilla ennen ilta yhdeksää paikallista aikaa.

Lämpötila ulkona oli varsin viileä joskin onneksi plussan puolella ja lumikasojakin näkyi vaikka muuten kadut olivat sulat. Kiertelin hiukan illallispaikkaa arpoen ja runsaudenpula meinasi iskeä kun oli vaikeuksia päättää minne menisin syömään. Päädyin sitten Nepalilais-Intialaiseen ravintolaan jonka vetonaula oli draft beer 300 yen. Curry oli hyvää ja olutkin toimi. Sitten kävin katsomassa olisiko kuusi vuotta sitten kantapaikkanani toiminut ClockWork baari paikallaan ja rakennuksen löysinkin mutta kyseisessä 7. kerroksessa oli jokin muu kyltti eikä edes hissi toiminut joten painuin hostellin kahvilaan oluelle ja reportaasia kirjoittelemaan. Väsyttämään alkoi ennen puolta yötä joten lähdin suosiolla nukkumaan.

Lauantaina heräsin sitten jostain syystä aamu kuudelta (johtui ehkä korkeahkosta lämpötilasta huoneessa), ikään kuin pitkäksi menneet päiväunet olisivat jääneet kesken mutta ei se mitään koska jos vaan pysyttelen koko päivän hereillä, jetlagi vähentynee
IMG_2304IMG_2304IMG_2304

Shinkansen pulling in Tokyo station
merkittävästi. Olin huomannut fleece takkini olevan pesun tarpeessa joten se kolikoilla toimivaan pesukoneeseen ja aamiaiselle. Hetki vielä lisää odotusta kuivausrummun pyöriessä ja sitten lähdinkin liikkeelle. Ikebukuron asemalla meni hetki etsiessä toimistoa josta lunastaa Japan Rail Pass, eikä se edes ollut vielä auki. Kävelin ja katselin siis asemaa ja sen ympäristöä, ja oli aikaa jälleen kirjoittaa pari riviä.
Rail Passin vaihtopiste avautui ja toimitus oli oikein sujuva. Virkailijatyttö alkoi selittää mitä junapassissa näkyvä vuosiluku 26 tarkoittaa ja pääsin kertomaan tietäväni kyllä. Otin Yamanote linjan Tokyo asemalle ja sieltä ensimmäisen lähtevän Hikari Shinkansen junan kohti Nagoyaa. Asetuin unreserved vaunuun numero yksi. Junan ikkunasta näkyi väliin vuoria mutta enimmäkseen käsittämätön määrä teollisuushalleja ja toimistorakennuksia. Näin se GDP syntyy.

Olin Nagoyassa suunniteltua aikaisemmin ja otin metron muutaman pysäkin päähän, jatkaen kävellen ystäväni asunnolle yrittäen soittaa ja lähettää tekstiviestiä olevani kohta perillä. Olisi pitänyt edellisestä kerrasta muistaa että Softbank operaattorin verkon puhelin kyllä hakee turhankin automaattisesti mutta puhelut ja viestit eivät vaan toimi vaikka operaattori lähettää tervetuloviestit. Perillä talon luona mietin hetken osaisinko soittaa ovikelloa mutta en tiennyt huoneiston numeroa saati ymmärtänyt mitä aulan kosketusnäytössä Japaniksi luki. Hetki arpomista ja sain kuin sainkin puhelimeni NTT Docomon verkkoon ja sitten viesti lähti jonka olin muokannut
IMG_2305IMG_2305IMG_2305

Dolphin Harbor in Kagoshima
muotoon "olen jo tässä ovella". Ystäväni tuli avaamaan ja oli mahtavaa nähdä pitkästä aikaa.

Lähdimme sitten lounastamaan ja paikaksi valikoitui sushiravintola. Liukuhihnalla kiersi annoksia ja niiden lisäksi tilasimme menusta erityisempiä annoksia. Tasoero Euroopan sushipaikkoihin oli jälleen melkoisen iso. Sitten pieni kierros käytettyjen levyjen kaupassa ja pari etsimääni levyä löysin ja ostin sopuhintaan. Illemmalla koitti päivällisaika ja menimme ravintolaan jonka erikoisuus oli ShabuShabu. Hyvin ohuita lihan suikaleita paistettiin pöydässä omaan tahtiin olevassa grillissä ja ateria oli erittäin maittava. Sitten seurasi hiukan pubeissa kiertelyä ja nukkumaan suhteellisen ajoissa kun sattui taaskin nukuttamaan. Heräsin Sunnuntaina siis jälleen ajoissa joten aikaeroon sopeutuminen oli hyvässä vauhdissa. Puolen päivän maissa jetlag kyllä kummitteli edelleen koska haukottelin ja kroppa protestoi kovasti luullen olevan yö vaikka aurinko paistoi korkealla jota pääkoppa vastoin kropan tahtoa yritti käsittää. Kävimme lounaalla ramen-noodelipaikassa ja lihapaloilla ja valkosipulilla maustettu annos oli todella herkullinen. Tässä oli kova referenssi minkään sortin noodeleiden syöntiin jatkossa. Sitten kasasin kamani ja kävelimme Nagoyan asemalle josta jatkoin matkaa luotijunalla Kobeen lisää tuttuja tapaamaan. Nagoyaan ehtisin vielä palaamaan lomani aikana.

Kobessa kirjauduin hotelliin ja oli sopiva tilaisuus nukkua hiukan päiväunia kun univelkaa tuntui olevan. Illalla menin tuttuun Thunderbird -baariin tapaamaan viime kerran tuttavuuksia ja uusiakin ihmisiä tuli tavattua ja ilta oli oikein hauska. Sosiaaliset tapaamiset oli hetkeksi saatu pois alta joten oli aika lähteä etsimään jotain kuvauksellista, enhän ollut ottanut vielä kuin yhden kuvan luotijunan saapumisesta asemalaiturille.

Maanantaina aamulla kirjauduin ulos hotellista ja keli oli aurinkoinen joskin edelleen kylmähkö. Kävin nettikahvilassa tutkimassa hotellien varaustilannetta erinäisissä paikoissa ja päädyin bookkaamaan pari hotelliyötä Kagoshimassa Kyushun saarella. Shinkansen luotijuna alle jälleen ja kohti etelää, siinä toivossa että lämpötila hiukan nousisi. Otin aluksi Kodama junan koska se osui ensimmäisenä lähtemään oikeaan suuntaan. Puolen päivän maissa kroppa taas tuntui luulevan että on yö ja taistelin hiukan pysyäkseni hereillä, mutta vaikutus tuntui lieventyneen edellisestä päivästä joten jetlag toivon mukaan alkoi olla pikku hiljaa olla selätetty. Koska Kodama-juna pysähtyy kaikilla asemilla odotellen pitkiäkin aikoja nopeampien junien ohittavan, päätin vaihtaa junaa Okayamassa. Vaihto onnistui kätevästi saman laiturin toisella puolella olevalta raiteelta Sakura junaan joka meni koko matkan Kagoshimaan pysähdellen matkalla paljon vähemmän kuin Kodama.

Perillä Kagoshimassa kävelin asemalta bookkaamalleni hotellille joka löytyi helposti. Sitten kävin etsimässä turisti-infon ja sieltä kartta mukaan. Lämpötila tosiaan oli asteen tai pari korkeampi kuin aikaisemmin, nyt tarkeni ilman pipoa. Illallista syötyäni satunnaisessa ravintolassa josta löysin Englanninkielisen menun, kävin Dolphin port rannassa. Tulivuori Sakurajimaa ei pimeässä näkynyt mutta värivaloja oli satamarakennuksen edessä runsaasti. Nukutti melko aikaisin enkä sattunut yhtään pubia näkemään joten jatkoin yöpuulle. ...jatkuu seuraavassa entryssä…

Tot: 0.295s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0892s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb