Hiroshima

Japan's flag
Asia » Japan » Hiroshima » Hiroshima
November 14th 2012
Published: November 14th 2012

Gisteren ben ik samen met de Tsjech naar Hiroshima getrokken. U allen wel bekend als de eerste stad in de geschiedenis die met een atoombom werd aangevallen. Die bom ontplofte om precies te zijn om 8.15 op 6 augustus 1945 en dat 580 meter boven de grond. De stad werd door de explosie van de bom kompleet verwoest en 78.000 mensen kwamen toen in een fractie van een seconde om. Er ontstond een enorme vuurbal van 300 meter in doorsnede en de temperatuur daaronder liep op de 4000 graden. Uiteindelijk liep het dodentol op tot ongeveer 145.000 tegen het einde van 1945.

Vandaag tref je er een bloeiende stad met meer den 1,1 miljoen inwoners. Het contrast kan moeilijk groter en terwijl ik er rondliep had ik het moeilijk om mij de horror voor te stellen die zich hier had voltrokken al die jaren geleden. Dit in tegenstelling tot Auswitch waar alles zo intact en authentiek mogelijk wordt gehouden en waar je je alles nog (of je het nu wil of niet) goed kunt voorstellen.

We hebben voornamelijk het vredespark bezocht. Dat park bevind zich in het centrum van Hiroshima en is een toewijding aan de erfenis van de nucleaire aanval. Het is gebouwd op de vlakte die na de ontploffing werd gecreƫerd. Je vindt er onder andere enkele monumenten, gedektekens en musea. Jaarlijks komen er meer dan een miljoen bezoekers over de vloer. Het park dient niet alleen als gedenkteken voor de slachtoffers maar ook als herinnering aan de horror die een nucleair wapen met zich meebrengt en als advocaat van wereldvrede.

Na het park zijn we nog naar het kasteel van Hiroshima geweest, origineel daterend uit de jaren 1590, verwoest door de A-bom in '45 en gereconstrueerd in 1958.

Hierna volgde opnieuw een 2,5 uur durende rit terug naar Kyoto waar ik 's avonds iets ben gaan eten met de Japanse Hitomi.

17th November 2012

bizar, zijn er dan geen sporen van radio-activiteit dat ze daar nu een stad verder hebben gebouwd met 1,1 miljoen inwoners? Naar welk land vertrek je nu?
17th November 2012

na Japan trek ik 6 dagen naar Hong Kong, daarna naar Thailand of Vietnam

Tot: 0.187s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.099s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb