Sumatra - Pulau Weh and Bukit Lawang


Advertisement
Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Sumatra » Bukit Lawang
May 28th 2009
Published: May 29th 2009
Edit Blog Post

Pulau WehPulau WehPulau Weh

Gapang Beach
Hi All!

(for english please see below)

Wow... mijn eerst blog. Ben ondertussen een kleine 2 weken onderweg en na wat opstartproblemen (jetlag, niet kunnen slapen, veel te heet zijn, toch best even wennen in je eentje) ben ik nu vol op aan het genieten. Ben begonnen in Pulau Weh, een eilandje in het noorden van Sumatra, vlakbij Banda Aceh. Dit is de plaats waar 4,5 jaar geleden de tsunami zo'n beetje de grootste schade heeft aangericht alleen hebben ze hard gewerkt en zie je er bijna niets meer van. Gelukkig maar, want je merkt wel dat het een behoorlijk emotioneel litteken heeft achter gelaten bij de bevolking.

Het reizen op Sumatra als vrouw alleen is niet gemakkelijk. Ik word vreselijk nagestaard, nagewezen en uit gelachen. Ook moet ik minstens 5x per dag uitleggen waarom ik alleen ben, waarom ik niet getrouwd ben en wat ik op Sumatra doe.... Vermoeiend! Maar toch moet ik zeggen dat de bevolking erg vriendelijk is. Ze zijn zo'n blonde vrouw alleen gewoon niet gewend en zijn dus extra geinteresseerd!

Pulau Weh dus. Ik ging er heen om te duiken en dat heb ik geweten! Wat fantastisch! Alleen het snorkelen in de baai leverde al een geweldig zicht op van honderden, zo niet duizenden, tropische vissen en zelfs zeeschilpadden! De omgeving van Pulau Weh staat bekend om de stroming die er staat en ik kan inderdaad beamen dat er stroming staat! Wist niet wat me overkwam! We doken langs een wand naar 20 meter diep en werden al langzaam meegevoerd totdat we bij het eind van die muur van koraal kwamen en in de verte zag je alleen maar blauw en ineens voelde ik een duw in mn rug en werden we op hoge snelheid meegevoerd... Gelukkig zag ik dat we dichtbij de muur moesten blijven en kon ik er mooi omheen zwemmen (het bleek een soort onderzee'se berg te zijn) Oja, ondertussen ook nog een grote school Tonijnen van een meter lang gezien, geweldig! Helemaal uitgeput kwam ik weer boven maar vond het maar wat stoer dat ik het heb meegemaakt. Weer een duik ervaring rijker!

Ik ben een dag of 4 op Pulau Weh gebleven, was er erg gezellig en heel relaxed maar wilde nu toch ook naar de bergen. Oeran Oetangs spotten.
Dus woensdag na een reis van 12 uur (bus, boot, taxi, vliegtuig, taxi, meest aggenebische bus ooit) kwam ik aan in Bukit Lawang. Ik heb snel een prive gids geregeld en om 8 uur sochtends volgende dag stond ie voor mn neus. Op zoek naar de Oeran Oetangs!
Jullie weten dat ik het snel heet heb, en snel zweet, maar die jungle hier was zo vochtig dat ik na een uur al mn shirt kon uitwringen. Over steile paadjes, niet breder dan een halve meter gingen we berg op, berg af. Uiteindelijk kwamen we bij een plek waar er 3 Oeran Oetangs zaten, eentje met een baby'tje op haar rug. Prachtig om te zien! Na wat minuten kijken en foto's maken zag ik dat ze naar beneden klom dus ik bewoog een beetje naar achter. Ondertussen stonden er ook 4 andere toeristen en ik ging achter ze staan. De OeranOetang kwam naar beneden, liep de 4 toeristen voorbij en ging bij mij op mijn rug zitten!!!! BIJ MIJ! EEN WILDE OERAN OETANG met BABY!!! Mijn hemel, ik wist niet hoe ik het had!!! Na 10 minuten hebben ze haar weggelokt met een banaan (wat eigenlijk niet mag, maar ze was niet van plan om bij me vandaan te gaan, dat had ik wel door). Wat een fantastische ervaring!

Toen ik 'smiddags op zoek ging naar een internet cafe kwam ik bij een kindertehuis terecht dat door een Nederlandse en haar Sumatraanse man is opgezet. Ik had nog geen voet over de drempel gezet en hij vroeg of ik Alkmaar kende; hij was namelijk groot fan van AZ...... DUH!!! In de jungle op Sumatra hing daar, jawel, een AZ vlag! Dikke vrienden gemaakt dus! :-)

Mijn volgende bestemming is Danu Toba en vlieg ergens volgende week richting Java. Vanuit daar weer een volgende blog!

Heel veel liefs!
-----------------------------------------------------------------------

After some difficult first few days (jetlag, couldn't sleep and getting used to the humidity) I started my journey in Pulau Weh, a small island in front of the coast of Banda Aceh where the Tsunami hit in 2004.
Pulau Weh is known for it's marvelous diving spots and I can agree; It was great! They have a fenomenal house reef and I saw a lot of tropical fish, turtles and tuna!

Travelling in Sumatra as a woman alone isn't the easiest thing to do... I get a lot of unwanted attention and it's pretty hard to explain that I don't have a husband or for that matter am travelling all alone... The funny thing is that the people are so tiny here that they can't even lift my bag (which is, I admit, way to heavy)!

Last wednesday it was time to head to the mountains of Sumatra and after a killing journey of 12 hours (bus, boat, taxi, airplane, taxi, crapiest bus ever) I arrived in Bukit Lawang, gateway to the Oeran Oetangs.
I arranged a private guide and the next morning he picked me up at 8 am to walk through the jungle. It was really nice and after searching for about an hour and a half we found the first ones. They are so incredably adorable, it's amazing how much they resemble humans.
During the next hours we went up and down the hill 3 times and I swet like there was no tomorrow, but it was so worth it!
Then suddenly we saw a mother with a baby on her back, so gorgeous! 4 other tourists joined us and we stood there for a few minutes to look at them. Then the mother started climbing down the tree and I slowly moved backwards, behind the other tourists. The
Very cosyVery cosyVery cosy

Up close and personal! (check out the baby in the back!!! So cute!)
mother stood on the mountainpath and walked by the other tourists and CLIMBED RIGHT ON MY BACK!!!! I was so scared but at the same time it felt so amazing! What an experience of a life time! She just chilled on my back and had no intention to leave! After 10 minutes I asked the guide to luer her away with a banana because I think I would still have been there if he hadn't... :-)

For the picture of the AZ flipflops: I was at an internet cafe where the man told me he was a big fan of AZ, as you might know, the team I support. It was hilarious, he had a flag hanging in his garden! :-)

My next stop will be lake Toba and somewhere next week I'll be heading over to Java.

Take care!



Additional photos below
Photos: 13, Displayed: 13


Advertisement

YEAH!!! AZ IS EVERYWHERE!!!YEAH!!! AZ IS EVERYWHERE!!!
YEAH!!! AZ IS EVERYWHERE!!!

How do you like that, you ajax lovers!?! :-)
China town - SingaporeChina town - Singapore
China town - Singapore

Had a little theme going on here... :-)
SingaporeSingapore
Singapore

Reflection of the water onto the bridge


29th May 2009

Gaaf!
Ha die Kim, leuk zeg wat je beschrijft, je foto's zien er super uit. Wat een prachtige natuur zeg, onder water lijkt het me ook helemaal geweldig. Verder snap ik die oerang oetang ook wel dat ze lekker op je rug gaat zitten.....;-) Ik hoop dat je nog veel mooie dingen zult meemaken en wens je enorm veel plezier. Groeten, Gerard.
29th May 2009

apies kijken
Wat gaaaaf, een aap op je rug!! Dat is nog eens up close and personal. Mama aap voelde dat ze je even moest knuffelen :) Mooie foto's en verhalen al, dat belooft veel!
29th May 2009

YoooO!!
Heel leuk om te lezen en te zien Kimmie!! Fantastisch die aapjes! Geweldig dat ie bij je kwam chillen :D Keep up the blogs! xxx, Gijs
29th May 2009

HiHaa
Goed gedaan Kim, die foto met aap(je) is geweldig!!!! X
29th May 2009

You go girl!!
Leuk om zo je reis mee te mogen maken.. Mooie plaatjes en mooie herinneringen gemaakt! ;-) -X- José
29th May 2009

gepast jaloers
Jee kimmie, wat een gave plaatjes en wat heerlijk om te lezen...Stoertje!
29th May 2009

Super leuk verslag!!
ha die kimmie, leuk om het allemaal te lezen..had natuurlijk al e.e.a. gehoord...je vermaakt je wel meis!! Blijf schrijven en foto's uploaden! Veel plezier nog en we keep in touch! lfs tom p.s. wie is nu de oerangoetang? :):):)
29th May 2009

Gewoon fantastisch :o)))
Kimmieh, geweldige blog, super gave foto's en commentaar. Jeetje, je wou zo graag de oerang oetans zien, ik zou het in mijn broek gedaan hebben. Dat is niet niks en dan nog met baby. Gekke ervaring. Als het lastig is om telkens hetzelfde verhaal te vertellen, zeg je gewoon dat je getrouwd bent en je man later komt. Klaar :o) Ik hoop gauw meer te lezen, zo kan ik een stukje mee reizen. Liefs, Angelika
29th May 2009

Amazing !
Hoi Kim ! Ben ik blij dat je ons laat meegenieten van je wondermooie reis ! Echt zalige foto's ! Geniet er volop van, en laat ons vooral weten hoe het er verder uitziet ! Groetjes, Pamela
30th May 2009

whaaaaa!!
eeen aap op je rug?!?! Moet er niet aan denken, hahaha! Maar ben blij dat je geknuffeld bent nu wij t niet kunnen doen vanuit hier :-) Dat huisje op Pulau Weh ziet er ook niet vervelend uit, zeg. Heerlijk allemaal. Veel plezier op Java, hou ons op de hoogte!! Veel liefs!! Mirelva
30th May 2009

Wauw!!
Wat gaaf, apies op je rug. Wat bijzonder, om nooit te vergeten! Liefs, Lot
30th May 2009

wow!!
Hallo Kim, wat gaaf wat je allemaal meemaakt! En dat verhaal over die oeran oetang, best wel ff schrikken. P.s.: als je nog eens tijd over hebt, lees dan eens eten, bidden en beminnen van Elisabeth Gilbert, dan begrijp je waarom ze het daar zo raar vinden een vrouw alleen.... Maar heel simpel, je zegt gewoon dat je getrouwd bent, haha. Ik vind het super dat ik als centocorreceptioniste mee mag reizen in dit te gekke avontuur. In september ga ik zelf ook naar indonesie, maar wat jij doet is een echt avontuur. Geniet ervan en kijk uit, bondje ;) Groetjes Anita
31st May 2009

COOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
Hi Kim, Wat ontzettend cool, echt cooler dan cool! Ziet er prachtig uit allemaal, je foto's. Het logeerbed staat nog steeds klaar voor je hier in Tassie :) Enjoy! Liefs, Aloeette
31st May 2009

goed bezig
You go girl, GO!!
1st June 2009

Gaaaaaaaaaf!
Kim, klinkt allemaal super! Je wist van te voren dat het wel even doorbijten zou zijn in het begin toch? Zo ver weg en dan alleen, dan moet je even omschakelen lama zegguh. Maar komt vast helemaal goed en die foto's, geweldig! Hilarisch bovendien, die oerang oetang op je nek, dat kunnen er echt maar een paar op de wereld zeggen hoor, hoe uniek! Dat geld ga ik regelen, helemaal vergeten, dinsdagmiddag staat het erop. Nou girlie, heel veel plezier, geniet, ik blijf je volgen! Dikke x
1st June 2009

Vet zeg!!
Hey Kimmie, had ik je al verteld hoe stoer ik je vind?? Echt heel erg dus.. Blijf reizen blijf schrijven, en vooral ook, blijf foto's maken, dan kunnen wij achterblijvers ook een beetje meegenieten! Godspeed, young traveller! ;) Gr. K
1st June 2009

We want more!We want more!!
Wat een prachtige foto's pop!!Geweldig! En hoe heerlijk om via jou mooie en leuke reisverhaal een beetje mee te leven. Keep them commin', I'm a fan!! Dikke kus Marion
1st June 2009

looks fantastic
really nice photos im following your trip :-) have fun
2nd June 2009

sanne@hessel.nl
Hi lieve Mikky!! Wat een gave verhalen!! En uiteraard de mooiste foto's. Ik ben jalours dat jij hebt mogen knuffelen met een Oerangutang????? (geen idee meer hoe je het schrijft.) Looking forward to more! Hier op kreta ook alles helemaal super. Lekker weer en Dean gedraagd zich erg keurig voor zijn doen. Ok sweety, dikke kus van ons!! Ruben, Sanne en Dean
3rd June 2009

Hé jij..!
Hé lekker wijf wat super allemaal. Heerlijk zo'n oeran oetang op je rug! Wie wil dat nou niet... Haha fantastisch. Nou doe rustig aan, je weet nooit wat er nog meer op je rug springt! Plezier dikke dikke xxx
3rd June 2009

jaloersssssss!
hoi lieverd. wat een fantastisch verslag van jouw avonturen in de tropen. wat leuk om te lezen en een beetje mee te reizen. dankzij sanne hebben we jouw verhaal kunnen lezen, want wij kwamen er niet uit na papa"s aanwijzingen. 55 plus!!! dus..... Affijn zo gaat het ook en we wachten op het volgende verslag. dikke tuut van ons.
3rd June 2009

Super gaaf
Wat ontzettend gaaf om het allemaal te lezen. En dat zijn pas je eerst 2 weken. Ik kan niet wachten op de rest van je verhalen want jouw een beetje kennende ga je nog veel meemaken. Geniet ervan
5th June 2009

Kim, ik ben een beetje jaloers op je.
Kim, wat een fantastische ervaring, en dat AZ verhaal heel mooi. Blijf genieten, en wij blijven je volgen. Heel veel liefs, Ger en Marja.
14th June 2009

tja
..en jij dacht dat iedereen je zou vergeten zodra je in het vliegtuig zou stappen...hahahah.... voorlopig denken er nog genoeg vrienden aan je! heel leuk om allemaal te lezen je kan altijd nog schrijfster of journalist worden! dikke kus uit Zaandam
29th June 2009

Unwanted attention
I can see you got unwanted attention ... from mother Oerang Utang too! ;-p - Ignore me I'm just jealous - Geff
4th July 2009

....jaloers
Kim, heb je lang niet gezien maar volg je blog. Ben zooooo jaloers, you're doing it!ben eindelijk weer eens naar een 'goed feest' geweest (Awakening festival) en heb je toch behoorlijk gemist. ik blijf je volgen, enjoy! x suus

Tot: 0.107s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0691s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb