Monkeyforrest, wandeling door de rijstvelden én een avondje Balinese dansen

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Bali » Ubud
May 11th 2012
Published: May 11th 2012

De 3e dag Bali (2e dag in het stadje Ubud) was zeer geslaagd!
We gingen te voet naar het apenbos. Toegang was zeer goedkoop: 20.000 RP per persoon. Nog maar 1 voet binnengezet of er zat al een aapje in Jan zijn broekzak te prutsen op zoek naar eten. Het is een zeer mooi bos met grote , oude bomen, lianen, watervalletjes , riviertjes en natuurlijk apen én baby apen. De makaken hebben mijn dag ervoor goed gemaakt.

In de namiddag deden we een dutje. Slapen over de middag doet bijna iedere toerist hier. Het is hier snikheet en veel te warm om rond te lopen. Rond 16u stonden we terug op en deden we een ongelofelijk mooie wandeling tussen de rijstvelden. De rijstvelden geven je een gans ander beeld van het zo toeristische Ubud. Er liep bijna niemand rond (behalve een 20 tal Franse bejaarden die aan het terugkeren waren). De mensen zijn ook hier enorm vriendelijk, anders dan in de stad. In de stad zijn ze vriendelijk 'met het oog op verkopen'. In de rijstvelden is alles veel natuurlijker. Alhoewel er toch meer en meer rijke Westerlingen daar een stekje kopen en een zeer groot betonnen huis neerploffen. Betonnen huizen zijn hier heel normaal en waarschijnlijk de goedkoopste manier om een huis te maken.
Ook had ik dezelfde morgen nog een gesprek met de eigenaar hier van Yaya bungalows. Hij vertelde over 'karma' , over yoga en over het Hindu geloof.
Ik vroeg hoe het kwam dat er in zijn familietempel naast ons slaaphutje geen beelden in stonden. Hij zei dat er enkel beelden instonden als er een overledene was in zijn familie. Toen ik vroeg naar zijn familie zei hij: al mijn kinderen zijn al getrouwd en wonen hier in mijn huis samen met hun vrouw. 2 van hen hebben ook al kinderen. De getrouwde mannen zien er tussen de 16 en 25 jaar uit. De meeste Balinesen hebben geen geboorteakte en weten ook hun eigen leeftijd niet.
De eigenaar vertelde ook dat in hun geloof reïncarnatie zeer hoog staat. Als je een goede 'karma – ziel' hebt dan kom je terug als een goed mens. Een slechte karma betekend dat je als baby terugkomt met gebreken, handicaps of dood geboren wordt.
Dus één van zijn schoondochters was bevallen en had een baby die slechts enkele weken oud werd. Teken van een slecht karma van één van de voorouders zei hij. De baby werd dezelfde dag nog gecremeerd. Ik vroeg of er dan een tijd van rouwen was en hij zei: we hebben daar geen tijd voor. Een slechte baby is een slechte baby. Ze moeten nu een goeie baby hebben om de slechte te vervangen....wél t'is maar hoe je 'geloven' bekijkt hé.
Ik denk toch dat het voor de ouders heel erg moet zijn.
De opa (onze bungaloweigenaar) was halfweg de 40, en hij zei dat het zeer belangrijk was voor een gezin dat er een jongen in aanwezig was. De man is ook hier aanzien als 'hoofd' van het gezin maar het is de vrouw die een dubbele taak op haar moet dragen. Werken 7/7 én huishouden én baby's krijgen.

We lazen onlangs hier in de krant dat Indonesië 220 miljoen inwoners telt. 40 mijoen wonen op Bali – eiland. Veel te veel mensen dus. Indonesië is één van de meest bevokte landen ter wereld. Geboortebeperking dat kennen de mensen hier niet. Vrouwen moeten baby's krijgen tot ze te oud geworden zijn en hun geld moeten ze afgeven aan hun man of zoon. Vandaar dat het straatbeeld veel alleenstaande vrouwen heeft met hun kleine kinderen op schoot, bedelend.

Na de rijstvelden gingen we naar de Balinese dansen gaan kijken. We hadden er beiden niet te veel van verwacht : 80.000 RP betaalt per persoon (€8). Het resultaat van de dansshow én de muzikanten was overweldigend. Zeer mooi, prachtig gewoon. Mensen beginnen te trainen vanaf ze 7 jaar zijn, voor 4 à 5 opvoeringen per week (opvoering duurt 1 uur). Wij betaalden dus €8 p.p. Zei krijgen amper €0.50 voor 1 opvoering. De locatie was ook magnifiek. We zaten rondom de lotustempel. Olielampjes gaven ons een glimp van hun reflectie op het water. Lotusbloemen stonden in volle bloei.

Tot: 0.099s; Tpl: 0.013s; cc: 14; qc: 28; dbt: 0.0526s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb