Ubud


Advertisement
Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Bali » Ubud
May 11th 2012
Published: May 11th 2012
Edit Blog Post

Deze morgen namen we de bemo bus vanuit Kuta richting Denpasar. De bemo kostte ons 20.000 Rp voor 2 personen (€2) voor een halfuur. Helaas spreken de chauffeurs weinig tot geen engels en heb je geen idee waar men je afzet. Onze chauffeur zette ons af bij één van zijn maten en we kwamen overeen dat voor 110.000 RP (€11) de andere chauffeur ons zou voeren naar Ubud. Een uurtje later, in de boemelbus , zonder airco – 30°C warm, kwamen er 2 afgepeigerde Belgjes uit de bus. Een seconde later werden we aangesproken door een vriendelijke Balinees die vroeg of we een cottage wilden zien. We hadden beter es goed gekeken op onze kaart want de cottage waarin we nu verblijven ligt nét buiten alle attracties. Hij verzekerde ons dat de cottage rustig was. Jan kon wat afdingen en voor dat we het allebei wisten hadden we 3 nachten gereserveerd. Op het eerste moment was alles ok in de cottage.

Een uurtje later, kwam ik al jeukend wakker en zag ik wel 100 bruine mieren op mijn hoofdkussen en op ons bed!! De mieren waanden zich een weg over ons bed, op de muur richting een spleetje aan het raam. We trokken het lapje aan het raam weg en zagen allerlei stofnetjes en een zeer vuil raam.
Et voilà, niemand kon me helpen hier in de cottages. Niemand verstond want een 'ant' was en hier zitten we nu. Gelukkig hebben we deet-spray en heb ik onze kamer (inclusief de muren) ingesprayd met DEET. Hopelijk kunnen de mieren hier niet tegen en komen ze vannacht niet terug!
Deze avond zijn we goedkoop gaan eten in een café hier om de hoek. De noodles en de traditionele Indonesische keuken is niet voor mij (Jasmijn) weggelegd – vanwege de tofu en de sojabonen die in alles verwerkt zijn-. Dus hou ik me bij 'internationaal'. Deze middag gingen we trouwens naar een vegetarisch en biologisch restaurantje. Wel iets duurder dan dat van deze avond (middag: 190 RP avond: 110 RP voor 2 personen). Het bio-restaurant is gelegen tov de post en je kan er allerlei goedkope (€1) versgeperste sappen drinken.

De RP (Indonesische Roepie is allemaal met 'duizend' na), en voor om te rekenen in euro doe je er ongeveer 4 nullekes af.

Ik had toch vandaag een beetje het gevoel van erin geluisd te zijn. Ook Jan had dat gevoel gisteren. Tot nu toe ben ik nog niet echt op mijn gemak in Azië. Letterlijk een cultuurshock! Een 3e wereldland. Enorm veel verkeer, hoofdpijn en verstopte neus is dus normaal, veel lawaai, het stinkt hier ook heel hard, veel straathonden, de voetpaden zijn vol gaten,taxichauffeurs laten je geen minuut met rust, ...
Het grootste voordeel hier is dat alles zeer goedkoop is. Anderzijds betaal je als toerist vaak nog 3x zoveel dan de lokale bevolking. De Lonely Planets en andere gidsen geven je een 'beeld' van hoeveel iets kost, vaak is dat maar voor 1 persoon.
Als je dan in de stad zelf bent ,veranderen de prijzen voortdurend. Geen vast tarief.
Ook het afdingen met de kamers, dingen kopen enz daar moeten we nog een beetje aan wennen.
We kochten vandaag 2 sarongs (een soort grote sjaal dat zowel mannen als vrouwen moeten dragen in een tempel) in rayon – stof voor 120.000 RP. We hebben beiden geen idee of dat dit de normale prijs was of niet. Waarschijnlijk niet....3 keer de prijs besproken en dit was het goedkoopste volgens de vrouw.

Ook op de markt was ik een sjaal aan het bekijken (vrouwen moeten een sjaal aandoen voor op hun hoofd om de tempel binnen te gaan) en voor ik het goed en wel besefte moest ik de sjaal kopen. De vrouw kneep zowat mijn pols fijn en liet me niet meer los. Ze sleurde me tussen al de stalletjes terug mee naar haar sjaal tafel. Uiteindelijk kocht ik de sjaal en was ik blij dat mijn pols terug vrij was. Bedankt om je vingers erin te zetten!

Ik herrinner me terug wat Tom zei voordat we vertrokken uit Perth: 'als je het niet leuk vindt, pak je de vlieger en keer je terug naar huis', 'ge moet niet beschaamd zijn als Azië niets voor u is' 'het is goed voor een week, maar niet om er maanden te blijven'.
Zo rap wil ik het nog niet opgeven. We zijn hier nog maar 2 dagen. Nog 28 te gaan in Indonesië en 4 maanden in andere landen...Kop op Jasmijn, je kan het!


Additional photos below
Photos: 30, Displayed: 24


Advertisement



Tot: 0.058s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 24; dbt: 0.0373s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb