Trooppisia joulutunnelmia

Asia » Indonesia » Bali » Amed
January 5th 2009
Published: January 5th 2009

Joulu poissa kotoa. Joulu ilman jouluvalmisteluja. Joulu ilman jouluperinteita. Joulu tropiikin lammossa.

Varhain jouluaattoaamuna matkustettiin pieneen hiljaiseen Amedin kylaan Balin ita-rannikolle. Jouluvalmisteluiksi ostettiin kynttiloita, ja niilla, lehdilla seka kukilla koristeltiin bungalowimme terassi juhlavaksi. Rannasta loytyi myos tismalleen poronsarvien muotoinen korallin pala, joka paasi juhlaan mukaan. Illan hamartyessa sytyteltiin kynttilat ja kaivettiin esiin piparkakut, suklaat, lahjat ja joulukortit. Ja meilla oli joulu. Luettiin joulukertomuksia ja nautittiin piparkakkujen mausteisesta tuoksusta ja mausta. Myohemmin illalla kaveltiin pimealle rannalle ja tumman tahtitaivaan alla laulettiin joululauluja.

Joulupaivan aamuna herattiin kirkkaaseen auringonpaisteeseen ja solahdettiin snorklaan turkoosinsiniseen mereen. Oli jouluaamu ja me snorklailtiin lampimassa kirkkaassa vedessa keskella kauniita koralleja ja lukuisia suuria ja pienia varikkaita kaloja. Hauska yhtakkia huomata olevansa keskella kirkkaan keltaista kalaparvea. Loppupaiva vaan nautittiin hiljaisuudesta, rauhasta ja joulusta.

Tapaninpaiva oli ohjelmallisempi. Seikkailtiin merelle katsomaan toisen maailmansodan aikaista japanilaista laivan hylkya, joka kasvoi kaunista korallia. Laivan ja sen ympariston korallit oli ehka kauneimmat ja varikkaimmat, mita oon nahnyt ja erilaisia kaloja oli myos paljon. Snorklailtiin hyva tovi siina maisemassa, kunnes lopulta oli aika palailla takaisin. Paluumatka purjehdittiin, ja ah! se oli ihanaa 😊 Tuuli lauloi lempeasti ja meri oli niin kauniin sininen kaikissa eri savyissaan, etta melkein pakahdutti. Ma olisin voinut purjehtia loputtomiin...

Kutalaisen ystavamme (ja pyykkarimme) Nanan kotikyla on Amedin lahella ja Nana lupas veljensa Durin voivan kuljettaa meita katsomaan kaunista vesiputousta. Niinpa purjehdusretken jalkeen hypattiin Durin ja kaverinsa Widin pratkien kyytiin ja tunnin ajan viiletettiin melkoista vauhtia kohti vesiputousta. Viimenen kilometri kaveltiin viidakkoisissa maisemissa ja ylitettiin pari puroakin, kuka kivelta kivelle hypellen, kuka kahlaten. Vastaan tuli myos kaksi laheisen pikkukylan miesta kantaen valissaan korissa kellivaa aikuista sikaa 😊 Vesiputous oli hieno. Korkealta (en edes ryhdy arvailemaan kuinka korkealta) ryoppysi kylma raikas vesi alas pystysuoraa kallioseinaa. Vain Duri oli niin reipas, etta kavi ottamassa raikkaan suihkun. Me muut tyydyttiin nauttimaan parskeista ja maisemasta. Pojat kierratti meita myos hindutemppelissa ja kalastajarannalla, kunnes alkoi hamartya ja oli aika palata takaisin.

Yhtena aamuna herattiin ihan ylireippaina ennen viitta kalaan. Pimeessa kahlattiin veneeseen ja suunnattiin kohti merta yhdessa kymmenien muiden kalastajien kanssa. Wayan (meidan kalastaja 😊) kertoi, etta joskus delfiinit tulee katsoon kalastajia, mutta sina aamuna ne pysytteli poissa. Samoin kalat loistivat poissaolollaan, nimittain kukaan kymmenista kalastajista ei saanut kalaa. Me ei oltu kovin pettyneita, silla saatiin todella kaunis auringonnousu kuin joululahjaksi. Ma ainakin unohdin koko kalastuksen, kun sain merella keinuen seurata taivaanrannan varien vaihtelua hennon roosasta leimuavaan oranssinpunaan ja lopulta paivan valkenemista. Aika kului kuin siivilla, eika olisi millaan malttanut palata aamupalalle...

Uusi Vuosi me otettiin vastaan Kutalla luonnollisesti myos ihan erilaisissa tunnelmissa kuin yleensa kotosuomessa. Kokoonnuttiin meidan hotellin uima-altaalle paikallisten kavereiden ja kolmen Uusi-Seelantilaisen pojan kanssa. Sepdy oli jarkanny meille sumatralaisia grilliherkkuja ja me Annan kanssa viritettiin tunnelmaa kynttiloilla. Oli rentoa ja mukavaa. Taallakin taivas ratisi, paukkui ja vilkkui raketeista, ja tuntui hyvalta olla poissa rannan levottomasta menosta.

Tanaan saavuttiin Malesiaan, Kuala Lumpuriin Singaporesta. Taalla ollaan varmaan n. viikon verran ennen kuin lahdetaan tapaamaan tuttuja Krabille...

"Vesikirppuvene""Vesikirppuvene"
"Vesikirppuvene"

Perinteinen kalastusvene

7th January 2009

hiuspyykille menossa... (eksyin matkalla) :)
Aivan ihastuttavia kuvia!<3 varsinki ihan ensimmäinen kukkakynttiläkuva. Kuulosti (vaikka en kyllä mitään oikeesti kuullu, ko ite piti lukea :p ) siltä, että kyllä se joulu voi tulla ilman kauheeta puuhaamista ja hääräämistä ja valmistelemistaki. Ja ilman hankia korkeita nietoksia :) Täällä sataa lunta ja pakkanen nipistelee nenänpäätä, jos uskaltaa pistää nenänsä pihalle. Tänä aamuna oli pitkästä aikaa pakko, ja se tuntu aikas kamalalta... (saatto kyllä osittain johtua n.3tunnin yöunista) Mutta töissä oli mukavaa :)
8th January 2009

sen sotalaivan olisin halunnu nähdä...
koska se ei jotenkin millin vertaa kuulu sinne. Koomisen ristiriitasta, että ruma alus, jonka piti tuhota on meren pohjassa kauniiden korallien keskellä. Haluaisin nähä sen. Se kuulostaa hienolta paikalta. Ja siihen synnytyssaliin en ikinä haluaisi joutua potilaaksi! Ja noita auringonnousuja kadehdin.

miettii millainen on oikea joulu
Oliko ensimmäinen joulu enemmän sellainen kuin teidän vai kuin meidän? Oliko silloin kylmä vai lämmin (kenen kylmä ja kenen lämmin)? Voiko määritellä kummalla oli enemmän joulu, minulla vai sinulla? Kuka sellaista edes viitsisi yrittää? Parin päivän päästä pitää totutella ajatukseen arkielämästä, kiitos teidän pääsin vielä vähäksi aikaa joulutunnelmaan :)
9th January 2009

Oli komee vesiputous ihana,kyllä toisaalta ois ihana olla siellä ku siällä on niin vihreetä ja lämmintä .Täällä oli melkein 20 astetta kylmää ajaattle ja te vaan siellä lämmössa lepäätte. Päätettiin muute pitää kuusi vappuun asti,loristellaan kuusi serpenttiineillä ja ilmapalloilla,jos kuusi kestää.=)

Tot: 0.082s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0526s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb