India deel 2: Jaisalmer, Jodhpur, Jaipur, Agra

Asia » India » Uttar Pradesh » Varanasi
November 28th 2012
Published: November 28th 2012

Beste mensen,

De vorige keer ben ik geeindigd bij de kamelensafari in Jaisalmer. We zijn toen s'middags met de auto richting woestijn vertrokken en toen we daar aankwamen stonden de kamelen en hun drijvers al klaar. De rugzakken werden op de kamelen gebonden en toen mochten we beide opstappen. Even goed vasthouden en hop; daar stonden we dan, midden in de woestijn op een kameel! We zouden voor 2 uren richting de zandduinen rijden, om dan vanaf hier van de zonsondergang te genieten. Het was toch weer eventjes raar, zo op een kameel door de woestijn. Tijdens de rit naar de duinen voelden we het ook goed in onze beenspieren! Daar aangekomen waren zigeuners van een nabijgelegen dorp aan het zingen voor geld. Klonk gezellig dus toch even kijken. Het was best leuk, zelfs de baby's waren opgemaakt! Achteraf wilden ze voor een paar centjes met ons op de foto en zo gezegd zo gedaan. Hierna kwam nog een verkoper langs met koude biertjes. Hier zeiden we natuurlijk geen nee tegen en met een biertje in de hand hebben we genoten van de mooie zonsondergang. Nadat de zon onder was heeft onze gids nog voor ons gezongen en even later kwam een jongen van een dorpje dat onder aan de duinen lag ons eten brengen. Het zag er allemaal wat onhygienisch uit maar het had heerlijk gesmaakt, en achteraf hebben we ook geen buikpijn of niks gehad ( tot nu toe nog helemaal niet...ff afkloppen ) later die avond heeft onze gids ons de stretchers klaar gezet en onder een mooie sterrenhemel zijn we lekker in slaap gevallen. De ochtend erna zijn we opgestaan en niet veel later kwam een jongetje ons onbijt brengen. Dit bestond uit geroosterd brood met jam en een stapeltje biscuits en een paar hard gekookte eieren. Niet slecht voor een woestijn ontbijt! Een wilde hond die tijdens de nacht in de buurt van ons heeft geslapen heeft ook mogen meegenieten van de biscuits. Na het ontbijt zijn we met de kamelen terug gereden richting de auto en zijn we weer terug gegaan richting Jaisalmer. Hier hebben we nog even mogen douchen in het hotel en vanuit daar hebben we een riksjaw gepakt om naar de bus te gaan die ons naar Jodhpur zou brengen. Eenmaal aangekomen zagen we dat de bus een oud wrak was maar wat kan je anders verwachten van een busrit voor 2 personen van 270 km voor 7 euro. We hadden al veel meegemaakt qua bussen in Cambodja en laos, maar dit sloeg alles. De bus werd gewoon prakkie vol geduwd, er zaten complete families op de grond met hun babys en op een 1 persoons plaats zaten soms wel 3 personen. Alsof dit niet genoeg was ree de chauffeur ook nog eens alsof zijn leven ervanaf hing! We waren het achteraf dus ook helemaal eens met de lonely planet travel tip om zoveel mogelijk met de trein te doen! 6 uren later en gelukkig nog steeds onder de levenden zijn we aangekomen bij het stadje Jodhpur. Hier hebben we een riksjaw genomen naar een hotel en zijn toen lekker naar bed gegaan. De ochtend erna zijn we opgestaan en hebben we een ontbijt genomen op het dakterras van ons hotel. Nu zagen we pas hoe mooi Jodhpur is, alle gebouwen zijn blauw geverfd. Ze noemen het ook de blauwe stad. Ook hadden we een super uitzicht op het fort, dit was enorm groot en volgens Engelse backpackers die naast ons zaten zeker een bezoekje waard.Na het eten zijn we dit dan ook gaan bezichtigen. Wat ons vooral hier opviel was dat alles enorm schoon was. Dit was de eerste keer dat we dit zagen in India en we waren dus ook erg onder de indruk. Steeds als we een fort bezichtigen deden we een audiotour en hier dus ook weer. Deze was erg duidelijk gesproken en voor de afwisseling ook eens erg boeiend.Na het fort hebben we nog even de klokkentoren en de dierentuin bezocht. S'avonds hebben we lekker niks gedaan en zijn we op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende ochtend de trein naar Jaipur zouden hebben. We hadden hiervoor de sleeper class geboekt ( dit is de goedkoopste klasse ) en ondanks de lage verwachting hiervan is ons dit erg goed bevallen, we hadden genoeg ruimte en het was een stuk comfortabeler als de bus! Wel kwam af en toe eens een lief muisje kijken of we wat lekkers voor haar hadden maar hier hadden we geen problemen mee! Eenmaal aangekomen in Jaipur hebben we een rikshaw naar het "nr1 hotel" van de Lonely planet genomen, wat net buiten de stad lag. Hier aangekomen hadden we geluk. Ze hadden ze nog net 1 kamer over! Zoals de lonely planet beloofde waren het ook erg mooie kamers, en voor de 1e keer hadden we weer eens "oregami" handdoeken gevouwen in zwaantjes! Na eventjes genoten te hebben van de kamer zijn we naar het dakterras gegaan en hebben we hier lekker gegeten. Daarna zijn we nog even de stad ingegaan en heb ik me een zonnebril op sterkte laten maken. ( Dit wilde ik al lang laten doen en wist dat dit in India goedkoop zou zijn. ) Ik heb er uiteindelijk 28 euro voor betaald! S'avonds nog even terug gegaan naar het dakterras en daar nog lekker samen een biertje gedronken. Voor de dag erna hadden we een rickshaw besteld die ons de hele dag rond zou rijden naar de diverse bezienswaardigheden. Dit kost je hier ongeveer 7 euro. We hebben eerst het observatorium bezocht.Dit is een stuk land waar een bekende astronoom een aantal instrumenten heeft gebouwd waarmee je de precieze tijd kunt zien en de afstand van de hemellichamen kunt berekenen. Interessant, maar niet mijn hobby! Daarna hebben we nog 2 tempels bezocht ( waaronder ook de monkeytemple ) en toen zijn we de stad uit gereden en hebben we het beroemde amber fort bezocht, dit was echt de moeite waard, zowel van buiten als van binnen zag het er erg indrukwekkend uit! Na een aantal uurtjes hier te zijn geweest zijn we nog naar de Jal Mahal gereden.Dit is een tempel die onder water staat in en meertje en dit ziet er erg mooi uit. Daarna zijn we terug gereden naar het hotel en hebben we een massagesalon gebeld om ons op te pikken en eens lekker te verwennen! Na helemaal relaxt terug te zijn gekomen hebben we bij het hotel de bus naar Agra geboekt en zijn we daarna lekker gaan slapen. De dag erna zijn we met de bus naar Agra gereden. Dit was een trip van ongeveer 5-6 uur. In Agra ligt de Taj Mahal en in de lonely planet lazen we dat er een paar hotels waren die vanaf hun dakterras hierop uitkeken. Die wilden we dan natuurlijk ook graag hebben! Na 2 volle hotels te hebben bezocht hadden we er eentje gevonden en het was super!! Je kon gewoon een van de wereldwonders zien vanuit je hotel terwijl je geniet van een hapje en een drankje! Wat wil je nog meer ?! De dag erna zijn we om 6 uur opgestaan zodat we hem konden bezichtigen tijdens de zonsopgang. ( Dit is ook het minst drukke tijdstip ) Het verhaal achter de Taj Mahal is dat keizer Shan Jahan deze heeft gebouwd voor zijn 3e vrouw, welke overleden was tijdens de bevalling van hun 14e kind. Hij was hier zo kapot van dat zijn haar binnen 1 nacht grijs was. De bouw van de Taj Mahal heeft in totaal 22 jaar geduurt en niet lang nadat hij klaar was, is de keizer door zijn zoon in de gevangenis gezet waar hij enkel nog door een klein raampje naar zijn creatie kon kijken. Hier is hij 6 jaar later ook overleden. Een treurig verhaal, maar gelukkig staat er nu wel een bijzonder mooie tempel. We hebben hier een audio tour gedaan en hebben in totaal 3 uurtjes rond gelopen. S'middags hebben we weer een ricksjaw gehuurd en de baby Taj bezocht ( een kleine replica ) en nog wat andere tombes in Agra. Hierna zijn we nog naar de zonsondergang op de Taj Mahal gaan kijken vanaf de rivier. Hiervoor hadden we samen met een paar andere backpackers een bootje gehuurd. S'avonds laat hebben we de nachttrein naar Varenasi genomen. Varenasi is bekend als 1 van de 7 heilige steden voor Hindoes. Pelgrims komen hiernaartoe om hun zonden weg te wassen in de rivier Ganges en om hun dierbaren naast de rivier te cremeren. Een bijzondere aangelegenheid dus. Hierover in de volgende blog meer. Bedankt voor al jullie leuke reacties en tot de volgende keer!

Groeten Roy

6. Agra (137)

groeten
Leuk verhaal en mooie foto's 'ik was weer even met jullie "op reis ' xxx nog veel plezier.
5. Jaipur (34)

Hahaha
Dat zien strante eepkes he!
6. Agra (29)

blog India
Het is weer een mooie blog Roy en ook mooie foto's.xxx
2nd December 2012

reis india
Prachtige foto's welke jullie gemaakt hebben op de mooie reis in India
4th December 2012

Hey travellers, Dat zuut dr oetdagend oet! De foto geve n good beeld mit dn verhaol. Chique huur tot geer dat zoe daot. Ameseer uuch nog, hoop totste nog n fijne verjaordaag höbs gehad? Tot snel weer. Dikke poen xxx

Tot: 0.063s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 26; dbt: 0.0374s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb