Hampi


Advertisement
India's flag
Asia » India » Karnataka » Hampi
January 28th 2012
Published: January 28th 2012
Edit Blog Post

Hej igen! 😊

Endelig fik jeg bevaeget min numse vaek fra stranden. 3 uger i det fantastiske Goa, en uge mere end forventet. Det sted er farligt! Man bliver fanget i dets skoenhed.

Derudover havde jeg noget lidt skroebeligt helbred i nogle dage, saa jeg blev ved med at booke en togbillet og saa ikke bruge den. Men det lykkedes til sidst, og nu befinder jeg mig i en af de smukkeste byer jeg nogensinde har oplevet.

Vi ankom igaar efter en syv timers togtur fra Goa, oestpaa til Hospet, og derfra en tuctuc tur paa 20 minutter til Hampi. Togturen var ret fantastisk og smuk, rejsende paa sleepers class - et trin over generalclass, hvor alle bare sidder paa skoedet af hinanden. Vi havde en slags seng og masser af plads, pengene vaerd naar vi snakker 7 timer.
Alt i alt en rigtig god oplevelse, min foerste tur i tog her i Indien, men klart den rejsemetode jeg vil foretraekke her. Natbusserne er ofte i voldsomt daarlig stand, og chauffoererne har ofte ikke sovet, eller ogsaa er de smaasnalrede. Saa togturen af dog at foretraekke, selvom man deler gulv med rotterne og er noedt til at skubbe folk vaek fra ens saede naar de ser en chance til at snubbe det. En del af charmen!

Desuden har man udsigten! Vores togtur var fra klokken 8 om morgenen til 3 om eftermiddagen, og vi saa derfor solen staa op over markerne, koerte forbi store soeer med bjergene i baggrunden, reflekteret i det blanke vand.. Vandfald, landsbyer, rismarker, maend der saelger chai og samosas alle vegne.



Eftersom jeg kom direkte fra lufthavnen til Goa uden overhovedet at kigge ud af vinduet i Mumbai havde jeg ikke en ordentlig fornemmelse af landet foer jeg kom afsted paa toget og ankom her i Hampi. Jeg var derfor stadig ikke sikker paa hvad der ventede mig, maaske var jeg slet ikke klar til Indien, maaske ville jeg vaere alt for overrumplet, maaske ville jeg bare have lyst til at tage hjem eller forblive i det trygge, vestlige Goa?

Men heldigvis kan jeg nu sige at jeg elsker det her! Jeg er forelsket i farverne, lugtene, menneskerne, lydene, alting.

Vi saa ikke meget igaar, vi ankom om eftermiddagen og efter en masse haggling fik vi en tuctuc for 10 kroner til Hampi, der tog os ned til floden. Vi havde nemlig hoert en masse godt om den anden side af floden, hvor der skulle vaere nogle ruiner - og endte med at betale 20 kroner for en lille hytte der ikke var ren, saa det flygtede vi fra her til morgen til fordel for et vaerelse med toilet. Sikke luksusdyr.

Vi vidste ikke rigtig noget om hvad Hampi var foer vi kom her, eller hvorfor saa mange andre rejsende siger at her er saa smukt.

Det fandt vi nu hurtigt ud af. Hampi er et fantastisk sted, det var hovedstaden af det aeldgamle Hindu rige, Vijayanagara. Her er stoppet med Hindu templer og ruiner, bjerge, klipper og oerkenlandskaber. Rismarkerne er groenne nu, og den groenne farve er simpelthen ulig noget andet jeg har set i naturen foer. I skoen konstrast til den stoevede brune farve som klipperne og bjergene har i baggrunden.

Vi gik en tur i byen idag, og drejede bare lige til hoejre en enkelt gang og endte op i et klippe landskab med ruiner, fungerende templer, en bananplantage for neden af klippen og aber loebende rundt.

Hele byen her er en stor ruin, og kaempemaessige sten ligger spredt over det hele. Ej men det er naesten for meget til at beskrive ordentligt med ord, og mit kamera er selvfoelgelig loebet toer for batteri saa jeg kan ikke overfoere nogle lige nu, men imorgen skulle de gerne komme.



Vi har taenkt os at leje cykler imorgen og cykle rundt til templerne i naerheden, hvilket nok skal blive spaendende. Jeg er jo vant til cykelstier i Koebenhavn... Hm.



Vi bliver her et par dage, og fortsaetter saa sydpaa igennem midten af landet til bjergstationer med teplantager, byer med Tamil musik og vandfald. Ih! Jeg kan naesten ikke vente.

Billeder foelger! 😊



Jeg skal afsted og spise karry nu, selvom jeg kunne beskrive og fortaelle i timevis mere. Det vil jeg spare jer for! Chiao

Advertisement



Tot: 0.081s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0379s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb