Giant Buddha and nail clipping

Published: August 22nd 2007

Hong Kong 's nachtsHong Kong 's nachtsHong Kong 's nachts

Hong Kong by night
Vanochtend werd ik een stuk minder verkouden wakker dan dat ik gisteravond in slaap viel, dus de dag begon goed. Vandaag stond cultureel Hong Kong op de agenda, en Sylvia had al vroeg een leuk programma in gedachte.

We zijn begonnen met een lekker Westers ontbijtje bij de Delifrance, waarna we te voet naar de Star Ferry-pier zijn gelopen. Daar hebben we de ferry gepakt naar Lantau Island. Lantau Island is net als Hong Kong Island een van de delen waaruit Hong Kong bestaat. Het was een mooie heldere dag dus konden we ontzettend ver om ons heen kijken. We hebben genoten van het stadsgezicht van Hong Kong. Na een rustige vaart van een uur kwamen we aan in Silverbay op Lantau Island. Hier hebben we de bus gepakt naar het Ngong Ping plateau in de bergen, waarop een enorme bronzen buddha is gebouwd van 34 meter hoog. Het beeld weegt 250 ton en is het grootste zittende bronzen buddhabeeld van de wereld. We hebben hier ongeveer een uurtje rondgelopen (we moesten een enorme trap beklimmen om bij het beeld te komen) en daarna zijn we weer terug gegaan naar Silverbay. Hier hebben we de High-Speed Ferry genomen terug naar
Hong Kong Island overdag, genomen vanaf de ferryHong Kong Island overdag, genomen vanaf de ferryHong Kong Island overdag, genomen vanaf de ferry

Hong Kong Island by day, taken from the ferry.
Hong Kong Island.

Omdat het inmiddels al wel een beetje etenstijd begon te worden zijn we op weg gegaan naar onze tweede bestemming van de dag: de drijvende restaurants in de havenwijk Aberdeen op Hong Kong Island. Met de bus zijn we eerst naar Aberdeen gereden en daarna werden we met een kleine boot naar de drijvende restaurants gebracht. We hadden verwacht dat het meerdere kleine restaurants zouden zijn die aan elkaar verbonden waren, maar in feite waren het maar twee hele grote restaurants. Omdat er maar eentje open was hadden we geen keus en aten we bij Jumbo Restaurant. Qua naam en qua uiterlijk van buiten was het een grote kermisattractie, maar binnen was het een superchique restaurant. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik hier het lekkerste varkensvlees heb gegeten van de vakantie. Helaas stond de airco ontzettend hoog, waardoor Sylvia het eigenlijk continu koud had.

Na het eten zijn we weer met de bus teruggegaan naar het busstation bij de ferry-pier en van daaruit zijn we gaan wandelen naar de laatste bestemming van onze agenda, de Peak-tram naar Victoria's Peak. We moesten achteraan in de rij sluiten omdat we niet de enige toeristen
Sylvia op weg naar Big BuddhaSylvia op weg naar Big BuddhaSylvia op weg naar Big Buddha

Sylvia on her way up to Big Buddha
waren die naar boven wilden. Gelukkig hadden we geduld, want het resultaat was een schitterend nachtelijk uitzicht over heel Hong Kong Island en het ietsje noordelijker gelegen Kowloon (ook een deel van Hong Kong, maar dan het vaste land). Het trammetje naar de top maakt trouwens op een gegeven moment een hoek van ongeveer 45 graden, wat een vrij bijzondere ervaring is.

Ik denk dat we wel kunnen spreken van een zeer geslaagde dag!

Vandaag in "Wat ons opvalt in Hong Kong":
Zowel op de heenweg met de ferry naar Lantau Island, als op de terugweg, zat iemand zijn nagels te knippen tijdens de vaart! En het ging hier NIET om twee keer dezelfde persoon. Blijkbaar is het hier heel gewoon om je nagels te knippen in het openbaar. Wat het verhaal nog een beetje smeriger maakt, is dat de meneer die op de heenweg zijn nagels aan het knippen was, niet bezig was met de nagels van zijn handen... Ieuw!

Groetjes,

Mark en Sylvia

== ENGLISH ==

This morning much of the cold I had when I went to bed was gone, so the day had a good start. Today we
Mark en SylviaMark en SylviaMark en Sylvia

Mark and Sylvia
were going to see the cultural side of Hong Kong, and Sylvia already had an agenda made up early in the morning.

We started with a good breakfast at Delifrance. After that we went to the Star Ferry-pier by foot, and took the ferry to Lantau Island. Lantau Island is part of Hong Kong, just like Hong Kong Island. It was a clear day and the view was great, especially the city view of Hong Kong Island. After an hour we arrived at Silverbay on Lantau Island. Here we took the bus to the Ngong Ping platform, on which an enormous bronze buddha was built. This buddha of 34 meters high is the biggest bronze sitting buddha in the world, and weighs 250 tons. We walked around for about an hour here (we had to climb quite some stairs to reach the statue) and after what we went back to Silverbay. This time we took the Highspeed Ferry back to Hong Kong Island.

It was almost dinnertime by now so we headed to our next destination of the agenda: the floating restaurants in Aberdeen, at the harbor of Hong Kong Island. We went there by bus, and then
Sylvia met drie Buddha-aanbidstersSylvia met drie Buddha-aanbidstersSylvia met drie Buddha-aanbidsters

Sylvia with three Buddha worshippers
a small boat brought is to the floating restaurants. We expected a few small restaurants, but instead it were two giant restaurants attached to eachother. Only one was open so we had no choice but to eat at Jumbo Restaurant. The name and looks on the outside suggested it was a big themepark attraction, but inside it's actually a very classy restaurant. I think I can say I had the best pork of the vacation there. Too bad the aircon was turned on a bit too high, so Sylvia was constantly feeling like Frosty the snowman.

After dinner we went back by bus to the busstation at the Ferry pier. From there we walked to our final destination of the day, the Peak-tram to Victoria's Peak. There was a big queue of waiting tourists, so we had to wait a while before we could board the tram. It was well worth the wait, because we got to see a beautiful view of Hong Kong Island by night. Wow!
By the way, the tram ascended at almost 45 degrees at one point, which was quite an experience!

I think we can say this was a great day!

Today
Oh wat lief zijn we samenOh wat lief zijn we samenOh wat lief zijn we samen

How sweet we are...
in "What's different in Hong Kong":
Clipping your nails in the ferry. Apparantly it's quite common to clip your nails when sailing the ferry, for we saw somebody do it both on our way to Lantau Island and on our way back! What's a bit more yuck about this story, is the fact that one man was not clipping his fingernails but his toenails!

Ciao,

Slapende Chinees van de dag 12Slapende Chinees van de dag 12
Slapende Chinees van de dag 12

Sleeping Chinese of the Day 12
Jumbo, het drijvende restaurantJumbo, het drijvende restaurant
Jumbo, het drijvende restaurant

Jumbo, the floating restaurant

Tot: 0.085s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 52; dbt: 0.0503s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb